Lysregulering - hvordan?

Jeg har en regulator fra en up-light. Den får 220V~ og afgiver 12V~. Når
den nu afgiver en fast spænding, hvad er det så der regulere lys-styrken
i lampen?

mvh. Keld

Re: Lysregulering - hvordan?

Pulslængden ?

--
Benny Nissen

Re: Lysregulering - hvordan?

Den normale måde er ved brug af en Triac. Den "skærer" en del af din
sinusbølge væk, hvorved du mindsker den energi det regulerede kan omsætte.
Det kan være omdrejninger på en boremaskine eller lysmængden i en pære.
Det
er samme princip, der anvendes.

Tomas Skott