Lysregulering af koldkatoder

Hej!

Kan man bruge et normalt potentiometer, til at regulere et
katoderør(12V)? dem jeg vil bruge er normalt dem man bruger til rene
ohmske belastninger, såsom kabinetblæsere i en computer, LED's osv. og
går det så med et katode-rør med en inverter foran? funker det lige et
alm lysstofsrørs armatur, med spole? fordi så er vi ovre i noget
induktiv belastning, og virker potentiometeret så?

Hvis ikke...hvad gør jeg så for at løse problemet?

på forhånd tak.

Re: Lysregulering af koldkatoder

Mja... sidst jeg sad med en lcd-skærm havde jeg nær aflivet mit multimeter
selvom det stod til 1Kvolt max...  så jeg ville ikke sætte et potmeter på
udgangen af det inverter-board..
At sætte et på indgangen til de 12V ville være knap så godt også, da du så
enten får en inverter der nægter at køre, eller den forsøger at køre men
lukker ned og op hele tiden..

Alt afhængigt hvordan det inverter-board er lavet, kunne man nok pille lidt
i nærhedden af en justering af udgangs spændning, hvis der da er et
trimme-pot til det.. og trikket er så at finde ud af om der nogle max / min
værdier den ikke må når da den måske dør af det..

Hmm det var entlig ikke nogle svar.. bare en masse tanker og advarsler.. :)
nå men alt kan vel bruges bare lidt..

Mvh.

Jan Rasmussen - en radiomek. på en mandag aften.

Re: Lysregulering af koldkatoder

Sæt dog en reguleringskreds på. Det er spild af strøm at afsætte al den
effekt i et potmeter.

Jeg ville smide en LM 317 på 12V-delen og så bruge potmeteret til at
styre den. Det må være den mest praktiske løsning.

Mvh. Troels

Re: Lysregulering af koldkatoder

som jeg gav udtryk for i mit sidste indlæg, mener jeg det er en dårlig ide,
tror du en DC-DC inverter bliver glad for svingende indgangs spændning??

Mvh

Jan Rasmussen

Site Timeline