Lysnetfrekvenser og EMC

Findes der ikke EMC krav til lysnettilsluttet udstyr sådan at det ikke udstråler lysnetfrekvensen 50Hz og højere harmoniske af denne ? Her tænker jeg på almindelig konsum elektronik.... Og EMC krav for at udstyret må¨bære CE mærket....

Reply to
Jan Pedersen

Jo.

CE mærkning kan man bruge når man mener at leve op til de normer man påstår at overholde. Der er intet krav om test.

Flere kommentarer kan du evt. få i dk.teknik.el Afhængig af udstyret du du vil diskutere.

Mvh. Jørgen

Reply to
Jørgen Rasmussen

tænker

må¨bære

Ikke korrekt. CE mærkningen er en betingelse for at produktet må markedsføres i Europa. CE mærkningen skal af producenten el. markedsfører, kunne dokomenteres i form af test. Herudover skal der ligge dokumentation for konstruktio m.m. Dokumentationen er ikke tilgængelig for brugerne. Men i tilfælde af en evt. retsag, skal dokumentationen kunne fremlægges. Dokumentationen skal opbevares af producenten/markedsfører i min. 20 år efter at produktionen er ophørt. CE mærkningen bekræfter at produktet opfylder relevante direktiver. For elektriske produkter er der tale om lavspændings- og EMC direktivet.

Reply to
Børge Larsen

evt.

er

10 år ikke 20. Desuden SKAL der være en dansk brugsvejledning (brugsvejledning i landets lokalsprog) Der skal også medfølge en overenstemmelseserklæring som fortæller hvem der er ansvarlig for at produktet overholder gældende EU lovgivning.

-- Tom

Reply to
Tom

Europa.

m.m.

Konklusionen er altså at man som producent er nødsaget til at få produktet testet på f.eks. et EMC laboratorium for at få en erklæring man kan hive frem ved en evt. retssag ?! ... lyder dyrt.... så er det vel bedst at anvende CE mærkede / godkendte strømforsyninger til sit udstyr og tilslutte det ens udstyr så man slipper for stærkstrømskravene i det mindste...EMC krav kan man vel aldrig slippe for da megen udstyr udstråler elektromagnetisk stråling...f.eks. hvis produktet indeholder en microprocessor/microcontroller ? Jeg spørger fordi jeg har kendskab til indtil flere der markedsfører produkter der er ændret siden de er blevet EMC testet sidst og erklæringer er udfærdiget....dette er vel ulovligt ?

Reply to
Jan Pedersen

"Tom" skrev i en meddelelse news:41322124$0$161$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Europa.

m.m.

står der intet om i normerne. Overensstmmelseserklæring skal ikke være vedlagt, men skal leveres på forlangende.

Reply to
Børge Larsen

Det er skam ganske lovligt... det skam ikke et lovkrav at man har dokumentation på det når produktet kommer på gaden, men hvis det blir trukket ind, pga. mistanke til fejl osv.. så skal man betale for de test der laves, samt i værste tilfælde vise ens egen dokumentation, som man så går ud og laver når problemet er der.

Bare tag den strøm skinne som TRUST har haft på det danske markede i nogen år, det blev forbudt på det danske markede i foråret da den blev taget ind til test... TRUST havde 0 dokumentation, og valgte at fjerne den fra det danske markede frem for at ændre fejlenede.

Et andet godt eksempel er de fjernstyret kontakter fra Globe i netto, som støjede som en i helvede. Den måtte de tage tilbage, og rette fejlen på. En fejl, som en enkelt EMC test havde fundet med det samme.

Men for os der kender til producenter/leverandøre til den slags dele som sælge i lavpris varehuse, ala T-hansen, harald nyborg osv.. så er det meget normalt at der kun laves test hvis der blir tvunget bedt om det, og holder de ikke, så trækker man det bare tilbage i smug, indtil Elektricitets rådet har glemt det, og så på markede igen med delene.

--
VH
Lars Molnit

landets

der

Jeg har endda direktiverne om CE mærkning liggende foran mig og jo brugsvejledningen SKAL være på lokalsproget, hvilket jeg også blev belært om fra DTI da jeg var på kursus i CE mærkning. Det gælder både, legetøjdirektivet, maskindirektivet, Lavspændingsdirektivet

Overensstemmelseserklæringen har du vist ret i, ikke behøver følge produktet i andet end maskindirektivet.

-- Tom

Reply to
Tom

må¨bære

mht harmoniske, så kan du glemme alt om dem, hvis din optagne effekt er lavere end 50W (ved apparater med SMPS eller lignede "sjove" strømtræk). Og kun op til den 40 tyvende harmoniske

/Klaus

Reply to
Klaus Vestergaard Kragelund