Lysnetfrekvenser og EMC

Findes der ikke EMC krav til lysnettilsluttet udstyr sådan at det ikke
udstråler lysnetfrekvensen 50Hz og højere harmoniske af denne ? Her tænker
jeg på almindelig konsum elektronik.... Og EMC krav for at udstyret må¨bære
CE mærket....

Re: Lysnetfrekvenser og EMC

Jo.

CE mærkning kan man bruge når man mener at leve op til de normer man
påstår at overholde.
Der er intet krav om test.

Flere kommentarer kan du evt. få i dk.teknik.el  Afhængig af udstyret du
du vil diskutere.

Mvh. Jørgen

Re: Lysnetfrekvenser og EMC

tænker
må¨bære

Ikke korrekt.
CE mærkningen er en betingelse for at produktet må markedsføres i Europa.
CE mærkningen skal af producenten el. markedsfører, kunne dokomenteres i
form af test. Herudover skal der ligge dokumentation for konstruktio m.m.
Dokumentationen er ikke tilgængelig for brugerne. Men i tilfælde af en evt.
retsag, skal dokumentationen kunne fremlægges. Dokumentationen skal
opbevares af producenten/markedsfører i min. 20 år efter at produktionen er
ophørt.
CE mærkningen bekræfter at produktet opfylder relevante direktiver.  For
elektriske produkter er der tale om lavspændings- og EMC direktivet.

Re: Lysnetfrekvenser og EMC

evt.
er

10 år ikke 20.
Desuden SKAL der være en dansk brugsvejledning (brugsvejledning i landets
lokalsprog)
Der skal også medfølge en overenstemmelseserklæring som fortæller hvem der
er ansvarlig for at produktet overholder gældende EU lovgivning.

--
Tom

Re: Lysnetfrekvenser og EMC

Europa.
m.m.

Konklusionen er altså at man som producent er nødsaget til at få produktet
testet på f.eks. et EMC laboratorium for at få en erklæring man kan hive
frem ved en evt. retssag ?! ... lyder dyrt.... så er det vel bedst at
anvende CE mærkede / godkendte strømforsyninger til sit udstyr og tilslutte
det ens udstyr så man slipper for stærkstrømskravene i det mindste...EMC
krav kan man vel aldrig slippe for  da megen udstyr udstråler
elektromagnetisk stråling...f.eks. hvis produktet indeholder en
microprocessor/microcontroller ?
Jeg spørger fordi jeg har kendskab til indtil flere der markedsfører
produkter der er ændret siden de er blevet EMC testet sidst og erklæringer
er udfærdiget....dette er vel ulovligt ?

Re: Lysnetfrekvenser og EMC

    Det er skam ganske lovligt... det skam ikke et lovkrav at man har
dokumentation på det når produktet kommer på gaden, men hvis det blir
trukket ind, pga. mistanke til fejl osv.. så skal man betale for de test
der laves, samt i værste tilfælde vise ens egen dokumentation, som man
så går ud og laver når problemet er der.

    Bare tag den strøm skinne som TRUST har haft på det danske markede i
nogen år, det blev forbudt på det danske markede i foråret da den blev
taget ind til test... TRUST havde 0 dokumentation, og valgte at fjerne
den fra det danske markede frem for at ændre fejlenede.

    Et andet godt eksempel er de fjernstyret kontakter fra Globe i netto,
som støjede  som en i helvede. Den måtte de tage tilbage, og rette
fejlen på. En fejl, som en enkelt EMC test havde fundet med det samme.

    Men for os der kender til producenter/leverandøre til den slags dele
som sælge i lavpris varehuse, ala T-hansen, harald nyborg osv.. så er
det meget normalt at der kun laves test hvis der blir tvunget bedt om
det, og holder de ikke, så trækker man det bare tilbage i smug, indtil
Elektricitets rådet har glemt det, og så på markede igen med delene.

--
VH
Lars Molnit

Europa.
m.m.
står der intet om i normerne. Overensstmmelseserklæring skal ikke være
vedlagt, men skal leveres på forlangende.

Re: Lysnetfrekvenser og EMC

landets
der

Jeg har endda direktiverne om CE mærkning liggende foran mig og jo
brugsvejledningen SKAL være på lokalsproget, hvilket jeg også blev belært om
fra DTI da jeg var på kursus i CE mærkning.
Det gælder både, legetøjdirektivet, maskindirektivet, Lavspændingsdirektivet

Overensstemmelseserklæringen har du vist ret i, ikke behøver følge produktet
i andet end maskindirektivet.

--
Tom

Re: Lysnetfrekvenser og EMC
må¨bære

mht harmoniske, så kan du glemme alt om dem, hvis din optagne effekt er
lavere end 50W (ved apparater med SMPS eller lignede "sjove" strømtræk). Og
kun op til den 40 tyvende harmoniske

/Klaus

Site Timeline