Lysleder+kamera ??

Hej!

( det er et lidt rodet spørgsmål, men det er ikke nemt
når jeg ikke ved hvad sådan en dims  hedder)

Jeg sad lige og så en udsendelse på tv hvor de brugte
noget der lignede en lysleder ?  til at kigge ind i bittesmå
huller og lign. I enden af dimsen sad der en lille boks
med ledninger udfra, sidder kameraet mon der i eller
kan det se igennem en lysleder ?

Nogen der kan gi en god forklaring på hvordan det virker ?

Mvh
Kai

Re: Lysleder+kamera ??

Muligvis et endoskop, som bruges til at kigge mange steder med. Det
består af en grusom masse tynde fibre, der ligger parallelt. I den ene
ende er der normalt en eller anden form for objektiv, og i den anden
ende kan man sætte et øjestykke eller et kamera på. Ofte er den yderste
ring af fibre forbundet til en lyskilde i kameraenden, så man kan se noget.

Det bruges til mange steder, bl.a. til at se folk ned i mavesækken,
eller op i den anden ende. Det bruges osse til at inspicere
rustbeskyttelse i hulrum i biler

Det kan hedde: endoscope, fiberscope, boroscope hvis Du vil google.
http://www.olympusindustrial.com/index.cfm/page/products.index.cfm/cid/539/navid/177/parentid/179
http://www.fiberscope.net/servlet/the-Fiberscopes/Categories

Bo //

Re: Lysleder+kamera ??

Danskeren Holger Møller Hansen, opfandt endoscopet i 1951.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Lysleder+kamera ??

- og Olympus patenterede det ca 20 år senere.

Bo //

Re: Lysleder+kamera ??

Korrekt, jeg har faktisk i en periode, gået rundt med en stump af en af
Holgers tidlige prototyper.

Det er list sjovt, at kunne demonstrere det for en professor, som selv
anvender endoscopet dagligt, og forklare historien bag.
Også den del med at patentkontoret ikke mente et endoscop var patenterbart,
endsige anvendeligt til noget.

Kunne vi kalde diciplinen for medicoteknikhistorie?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Lysleder+kamera ??

Hvor mange "pixels"  / fibre er der i sådan en pisk, er det noget med
25.000?

Bo //

Re: Lysleder+kamera ??

Jeg ved det ikke. På den beskrevne prototype, gætter jeg på at antallet var
under 2500.

Men udfra de billeder jeg har set, passer 25.000 vist meget godt.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Lysleder+kamera ??

Faktisk fik Holger ikke lov til at patentere det fordi Hansell havde
patenteret det i forvejen.

Re: Lysleder+kamera ??

Det vidste jeg til gengæld ikke. Jeg har mine oplysninger fra:
http://www.dr.dk/Videnskab/Sommer+2006/Uge+31/20060802170139.htm

Bo //

Re: Lysleder+kamera ??

Sikke noget rod, på patent og varemærkestyrelsen er der en dansk
PatentKanon, og derfra har jeg cut'n'pasted:

http://www.dkpto.dk/nyheder/temaer/kanon/index.htm

Fiberskopet er et optisk instrument, der kan overføre et billedet til
øjet ved hjælp af et særligt bundt optiske fibre. Opfinderen hedder
Holger Møller Hansen, og han fik patent i 1951.

- Nå, men det har jo ikke så meget med elektronik at gøre, så jeg holder
her,

Bo //

Re: Lysleder+kamera ??

http://www.sff.net/people/Jeff.Hecht/chron.html

wikipedia artiklen er på skammelig vis uden reference til Holger, nogen
der kender historien burde fixe den:
http://en.wikipedia.org/wiki/Endoscope

Jeg tror nu ikke endoskopi snak på nogen måde generer gruppen:)

Re: Lysleder+kamera ??

Jeg kunne måske forestille mig, at der var nogen der kunne have ondt i r**en
af det ;)

Mvh. Uffe Ravn

Re: Lysleder+kamera ??

Det var netop sådan et de brugte.
Men det vil altså sige der er en masse små fibre indeni som man kigger
igennem.
Kan man også se igennem "alm" lysledere ?
F.eks hvis man tager et stykke 1mm lysleder og klipper i en masse
stumper @ 30cm længde og lægger sammen i et bundt ?

Kai
( uvidende men nysgerrig)

Re: Lysleder+kamera ??

Det er ikke lyskedere på 1mm, men MEGET tyndere. Ja, Du kan godt lave en
"demo" af almindelig fiskesnøre. Og de SKAL ligge HELT ens i begge
ender, hvor man normalt limer/støber dem sammen og polerer endefladen
bagefter.