Lysfølsomhed for fototrans

Hvordan vil en fototransistor med 100% på ca. 850nm
påvirkes af en arkitektlampe, som holdes ned over opstillingen
medens den slukkes og tændes ?

Mvh KS

Re: Lysfølsomhed for fototrans
Jeg glemte at sige, at der er en ganske almindelig glædepære i lampen.

Re: Lysfølsomhed for fototrans

Hvad er en GLÆDEPÆRE ?

Erling

Re: Lysfølsomhed for fototrans
Hej!

Siger begrebet "red light district" dig noget? ;o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Lysfølsomhed for fototrans

Øh.- -
Nu er jeg ikke så god til "Udenbysk"

Erling

Re: Lysfølsomhed for fototrans

"de røde lygters kvarter" som f.eks. i Amsterdam... :-)

Rasmus
Re: Lysfølsomhed for fototrans

Ja, ok, men den var nu mere ment som en mistanke om tastefejl, (glødepære) -
eller tager jeg fejl ?

Erling

Re: Lysfølsomhed for fototrans

Hej KS

Det burde være helt fint, medmindre der er smalbånds IR-filter i eller
foran fototransistoren.

Lamp Emission Spectra:
http://www.pti-nj.com/obb_spectra.html
Se nederst under "Tungsten-Halogen Lamps".

Kig på figur 2:
http://acept.asu.edu/PiN/rdg/color/source.shtml
Citat: "...Figure 2: Energy spectrum in the visible region for the sun,
tungsten lamp, and candle flame..."

Eksperimenter med lysdæmper - dæmp f.eks. 10-20% så burde levetiden øges
gevaldigt:

http://freespace.virgin.net/tom.baldwin/bulbguide.html#rp
Citat: "...Reducing the voltage applied to a light bulb will reduce the
filament temperature, resulting in a dramatic increase in life
expectancy..."

/Glenn

Re: Lysfølsomhed for fototrans

OK - når man så laver en "lysskranke" med en IR-diode og "tilhørende"
fototransistor
er det mest for ikke at kunne se lyset - fototransistoren reagerer nærmest
på hele spektret
og dermed OGSÅ på lyset fra IR-dioden.

Hvad skal jeg have fat i, når jeg vil have en reaktion når LYSBROEN brydes -
uanset intensiteten af baggrundslyset ?

Mvh KS

Re: Lysfølsomhed for fototrans

prøv at tænk på fototransistorer som modstande i den forstand at ligeså
mange forskellige slags modstande der findes - ja sådan er det også med
fototransistorer så man kan ikke nødvendigvis snakke om at alle
fototransistorer reagerer på alt lys f.eks...
Du bliver nød til at være lidt mere specifik - f.eks. at komme med en type
eller et navn på den fototransistor du tænker på...
nogle er designet så de reagerer på lys i forskellige farver og andre så de
"kun" reagerer på f.eks. IR lys...
Normalt løser man problemet med baggrundslys / sollys ved at modulere det
"lys" man sender fra en IR-diode eksempelvis...
baggrundslys / sollys virker som DC for fototransisteren og kan egentlig
betragtes som støjgulv for fototransistoren... derfor kan der også være
tilfælde hvor baggrundslys er så kraftigt at det "overdøver" det lys du
sender - og det er derfor man oftest fokuserer lysstrålen og gør
indfaldsvinklen mindre på "modtageren"...

Rasmus
Re: Lysfølsomhed for fototrans
Jamen jeg tænker ikke på nogen speciel, jeg efterlyser er jo den du omtaler,
der
KUN reagerer på IR-lys.
Men det løser vel ikke hele problemet, idet der jo iflg. omtalte fig. 2 OGSÅ
er IR-lys (omkring 800-900 nm) i almindelig dagslys og lys fra glødelamper.
Så man skal altså igang med fysisk afskærmning af modtageren.

Mvh KS

Re: Lysfølsomhed for fototrans

Eller også "kode" lyset.

Re: Lysfølsomhed for fototrans

Altså On/off i et bestemt mønster - eller hvad mener du ?

Mvh KS

Re: Lysfølsomhed for fototrans

Lige præsis, evt. er det nok at bare bruge en fast frekvens, bare den
ikke ligger i nærheden af de sædvanlige fjernbetjeningsfrekvenser.

Site Timeline