Lysdioder reverse voltage

Ser i lysdiode datablade og der står max 5 v i spærreretningen...
Men hvor vigtigt er det? Og hvad betyder det hvis den overskrides til
f.eks. 6 volt, 9-12 volt?

Sidder nemlig her og vil se at blive helt færdig med et ELV digital-ur
med "analog" udlæsning jeg har haft liggende lidt tid. Ser nemlig i
diagrammet at lysdioderne til minutterne er koblet direkte i matrix
mellem en 4017 og 4069 kreds, altså, de fleste af dioderne der ikke
lyser vil få omvendt spænding (undtagen nogle få der vil få 0 volt).
De skriver godt nok uret skal have 12 v, men da minutdioderne er koblet
direkte på kredsene uden modstande. Har fundet frem til at den nok skal
forsynes med 6 v (præcis via spændingsregulator), det passer ca. med at
den minut der lyser trækker 8 mA med de dioder jeg har fået fat i, så må
jeg beregne/prøve mig frem med modstandene til timeindikatorerne
derefter (de lyser pt lidt svagt da jeg beregnede dem ud fra at give den
9 volt, kunne ikke læse værdierne på det lavopløste diagram jeg fandt på
nettet). 12 v er _alt_ for meget... CMOS kredsene i dag er åbenbart lidt
mere strømstærke end tidligere.
Men er nu lidt spændt på hvor længe man kan forvente minut-dioderne vil
holde når de så får 6 v omvendt. Kender dioderne, købte dem hos Elfa og
ved derfor hvilket datablad der er til dem ;)
http://www.elfa.se/pdf/75/07501810.pdf

Men altså, dioderne brænder ikke af med det samme og den har da også
haft kørt nogle dage på 9 volt indtil jeg fandt ud af at midterdioderne
så trak lige lovlig tæt på grænsen. Én ting er blot at lodde det sammen,
det skal jo også justeres ;)

Ellers et herligt ur. Bygget helt og aldeles i CMOS logik, design med
rødder helt tilbage til '83 da ELV lavede den første version af uret der
nærmest gik hen og blev kult i Tyskland. Totalt Old School - det' bare
herligt :D
Det her er den sidste revision med CMOS - den første udgave var med
spøjst "ikke 40XX" kreds og på 2 print, til gengæld er den nye kun 32
kHz hvor den helt gamle var ~3 MHZ - ingen diagrammæssig forskel ud over
svingningskredsen og deler - fandt heldigvis printet som reservedel hos
ELV, byggesættet er ellers udgået til fordel for deres nye variant med
uC og DCF-77...

Her fandt jeg diagrammet:
http://www.bader-frankfurt.de/leduhr.htm

Mvh
Morten

Re: Lysdioder reverse voltage

Lige prE6%cist de doiode rkender jeg ikke, men jeg har gennem tiderne
selv forbrudt mig mod maks reverse spE6%nindg. RF8%de lysdioder er normalt
ikke sE5% sarte pE5% det punkt. Jeg ved at de blE5% var meget sarte pE5% det=

punkt da de kom frem.
Hvor lE6%nge de holder: Enten holder de, eller ogsE5% gF8%r de ikke. BrE6%nd=
er
der en diode af, vil den gF8%re det fF8%rste gang den fE5%r reverse
spE6%nding. Hvis du har haft tE6%ndt for det ved en hF8%jere spE6%nding, og =
nu
har sE6%nket spE6%ndingen vil jeg pE5%stE5% at det nok skal holde fra nu af.=

Det de trak i overgrE6%nsen var formentlig strF8%mmen i lederetningen?

Hilsen Kim

Re: Lysdioder reverse voltage

OK, synes nemlig heller ikke jeg kan finde noget info om at det ur
væsentlig nedsætter levetiden på minut-dioderne. Og her må man jo tænke
på at det også gjalt lysdioderne i '83.
Bortset fra det, så kan man ikke regne med at lysdioder holder så godt
som tidligere - nogle gør og endda langt bedre, men der er også meget
kinesisk skrammel imellem som dør / fader ud rimeligt hurtigt selvom
alle grænseværdier er mere en rigeligt overholdt og de påstår 100 k
timer levetid :S

Jep, det har kørt i flere dage ved en 9 v eller lidt mere, for da jeg
ikke lige har en ultra præcis frekvenstæller, så er der kun én måde at
få det justeret nogenlunde præcist på og det er ved at vente nogle dage
og sammenligne med et frisksynkroniseret radiostyret og efterjustere
trimmeren om man synes nødvendigt.

Ja, den synes jeg lå lige tæt nok på 30 mA.

Siger mange tak for info.

Mvh
Morten

Site Timeline