Lysdioder og varme - Page 2

Re: Lysdioder og varme

Her, snup en www.kinagrill.dk

Når du nu "sagtens" kunne svare på det, hvorfor gjorde du det så ikke ?
Dine svar er måske kun til specielle ?

Nå nej, du kan alligevel kun brokke dig og finde på underlige historier
i stedet for at komme med konstruktive svar.

Re: Lysdioder og varme

Der er du jo allerede.

Jeg svarede dig på hvilken PLL der var tale om, nu du ikke vidste det. Se
det var konstruktivt.

Hvis du hører ind under gruppen specielle, så nej.

Lige som dig, der svarer med ja eller nej, for som du ved, så skal folk jo
spørge igen for at du kan fremture din evige klogskab, så du kan
tilfredsstille din egen trang til at se dig svare på alle indlæg i en del
grupper, uden reelt at tilføre noget alligevel..

FUT: mudder, så kan du snakke med dine venner der.

/Hauge

Re: Lysdioder og varme

Næh

Ja, specielt da der allerede var en der havde kommet med svaret......

Øøøh, har du en form for mindreværkskomplekser over for mig ?????
Du opfører dig præcist sådan.

Uden at tilføre noget ?
Jeg så ikke dig svare på effektafsættelsen i en LED slange, ej heller
hvad den PLL lavede der, så kom nu ikek for godt i gang.

Gab - du keder mig.... når du er kommet op af mudderhullet kan du jo
skrive igen.

Du har jo et horn i siden af mig. Det er så åbentlyst at andre kan se
Bliv dog voksen og kom over det, inden du gør dig selv mere til grin.

Re: Lysdioder og varme

Hurra, 2 min før mit, så det ville jeg have set? Nu er du jo igen dummere
end alm. brugt snot.

Tag så den kiks du selv snakker så meget om, du må have skabet fyldt med
dem..

Netop.

Du svarede at der kom lige så meget varme som den tilførte energi, hvilket
var en gang bavl, svar på det du ved noget om.
Jeg svarede på det jeg mente at jeg skulle svare på, og det var dig der ikke
vidste hvor PLLen var..

Jamen du er jo kedelig, sådan er du.

Jeg synes bare dine svar er så latterlige, når du svarer, og så alligevel
ikke siger noget alligevel. Du er den her i gruppen, der giver flest
intetsigende svar, så den der skal bruge et svar altid skal spørge igen hvad
du mener..

Jeg leger dog ikke med små futtog..

/Hauge

Re: Lysdioder og varme

Flot - mudderkast er dit speciale - hva' ?

Nej, derfor henviser jeg til et sted du kan få dem...

Jeg svarede at man lige så godt kan regne med det. Der er i sådan en
applikation ingen grund til at regne på det ringe udbytte der er i en
LED. Der vil i slangen afsættes mere varme, da overfladen af slangen
delvist virker som en diffuser (der optager energi) og ingen af os
kender de LEDs (samt effektiviteten af dem) som Preben vil bruge.

Gaaab.....

Hvis du er træt af at se mine svar er du da velkommen til at springe dem
over....

Undkyls Hauge. Jeg skal nok for fremtiden udpensle mine svar så selv
_du_ forstår dem.

Så var vi nede i mudderet igen.

Men når engang du bliver voksen nok (i din hjerne) til at forstå, hvad
en seriøs hobby er, kan du skrive igen.

(for øvrigt findes der ikke en nyhedsgruppe der hedder vaek, så det
nytter ikke at sætte FUT til den)
Re: Lysdioder og varme

Nej, du må jo hellere lukke lort ud til at dække dit affald.

Du ved ikke engang hvad det er.
Re: Lysdioder og varme

Nok lige så meget som dig.
Gider ikke engang et fut til mudder, for det skider fjolser som dig jo på.

/Hauge

Re: Lysdioder og varme

Ok. Hvad baserer du så dine udtalelser på ?

Nej, det var jo netop den dokumentation jeg efterspurgte.
Havde han nu dokumeteret det, så havde jeg ikke efterspurgt det.
Det burde selv DU da kunne regne ud.
En af de mere fikse idéer ved at skifte pærer ud med dioder, er vel netop at
de har en højere effektivitet ?! Ellers er der da noget jeg har misforstået.

Mvh
Martin

Re: Lysdioder og varme
Hej Martin

at
misforstået.

Jeg tror nu mest det er levetiden der gør LED interesant, så vidt jeg husker
har HKJ beregnet effektiviteten på LED og den er ikke meget højre end
f.eks. på halogenlamper.

Mvh Max

Re: Lysdioder og varme

Beregnet og beregnet, det var mere at lede på nettet og det er langt tid
siden, så de er nok blevet bedre nu.

1W lys fra 6W ind, syntes jeg ikke lyder helt forkert.
Jeg vil så stadig give Klaus ret, når du beregner varme, så er der ingen
grund til at trække lyset fra, så meget er det alså ikke og glasset
foran kan være beskidt, så havner effekten alligevel ved LED'en.

Re: Lysdioder og varme

p.t. ligger de gode hvide LED'er omkring 15%. Man nærmer sig de 25% i
visse kredse. Læs f.x. denne om OLED
http://gtresearchnews.gatech.edu/newsrelease/oleds.pdf

www.lumiled.com er også god læsning.

Hvis man bruger LED'er til belysning, bruger man ikke modstande, men
switch forsyninger. Dermed kan man holde en rimelig virkningsgrad for
hele systemet.

Husker jeg rigtigt (udokumenteret) ligger lysstofrør på ca 8%, og
halogenlamper på omkring 5%.

Bo //

Re: Lysdioder og varme

Hurra, endelig et konstruktivt indlæg med referencer......

Re: Lysdioder og varme

    hmmm, 5% og 8% så er LED med 15% jo stadig bedre ;) meeen, hvad kan vi
bruge som er bedre end 15-25% ??? nogen alternativer, eller er
pulsmoduleret LED opstillinger det mest effektive stadigvæk ?

--
VH
Lars Molnit

Lysstofrør har den store fordel, at lysekilden ikke er punktformet, som
den næsten er i en LED. En halogenlampe sender lys i alle retninger, men
  ofte monteres den i en parabol af en slags. LED'er er næsten
punktformede, og sender lyset relativt smalt afsted. Derfor har man brug
for optik og evt en diffuser, eller en gruppe med mange LED chips.

mht pulsmodulation, kan jeg ikke forstå at det skulle øge
virkningsgraden af selve LED'en. Derimod øger det virkningsgraden  af
systemet, idet der ikke er effektafsætning i en seriemodstsnd.
Virkningsgraden af en pulsmoduleret strømkilde kan godt være 90% eller
bedre. Desuden kan den styres til at levere en konstant strøm,
uafhængigt at forsyningsspændingen, og evt korrigere for
temperaturstigning i LED'en.