Lysdioder og varme

Jeg går og har en ide med at sætte f.eks 20 Lysdioder og modstande så det
passer
med 12 volt ind i et bøjeligt plasticrør og forsegle det i enderne så der
ikke
kan komme vand ind men hvad varme afgiver de?
Kan de ikke tåle at blive lukket inde eller hvad?

--
Venlig Hilsen
Greetings

Re: Lysdioder og varme

    Nu eksistere der mange forskellige dioder, så alle svar på hvor meget
varme de gir, uden at vide hvad type vi snakker om er rent gætteri.. jeg
har da dioder liggende som gir nogen mW varme, og andre som gir 5-10W
varme fra sig, og det er bare af dem som lige ligger i skuffen hos mig.

--
VH
Lars Molnit

Lysdioder der giver 5-10 W varme? Dem vil jeg gerne høre lidt om.

/Hauge

Re: Lysdioder og varme

    Hvide belysnings dioder, den jeg har liggende er med en stjerneformet
aluplade som bagplade, og det er ikke uden grund. RS har nogen af både 3
og 6Watt versionerne, altså de små af dem... Lysmæssigt er man ikke i
tvivl, man kigger kun direkte på den mens den tænder en gang :)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5, CZ 180
Re: Lysdioder og varme

Jeg regnede ikke med at de gav så meget varme fra sig, og at du bare havde
sådan en rimelig dyr led liggende blandt alle de andre i skuffen ;o)
Jeg kender dem godt, men synes de er for hamper i prisen.

/Hauge

Re: Lysdioder og varme

en 6watt LED betyder, at man sender 6 watt ind i den. ca 1watt kommer ud
som synligt lys, og resten som varme.

En LED med en varmeafsætning på 10watt vil jeg gerne høre mere om. Jeg
har kun set det som moduler med flere chips på.

eet af problemerne ved at udskifte halogenlamper med LED lamper er netop
  varme.

Bo //

Re: Lysdioder og varme

De fleste lysdioder jeg har kendskab til (som forbruger 2-4V 20mA)
bliver ikke mere end håndlune i brug. Men som allerede nævnt er det
afhængig af hvordan du forsyner og hvordan dit kredsløb iøvrigt ser ud.
Hvis du giver dem høj spænding afgives der meget effekt i dine
formodstande og så bliver de varme.

Laver du et kredsløb, hvor du bruger eks. standard Superflux dioder
(3,1V 20mA) og en modstand der kan modtage 0,25W så tror jeg ikke at du
kommer i problemer.

Jeg har en stak lysdioder liggende (klodser med 4 superflux på hver) som
  selv efter meget lang tids brug ikke bliver varmere end at det er
svært at mærke forskel fra omgivelsernes temperatur.

Det bedste jeg kan råde dig til (hvis du ikke kan læse det ud fra
specifikationerne) er at prøve og mærke på dioderne efter hhv. ½ og 1
time. Luk dem evt. inde i en lufttæt boks først for at forhindre
luftafkøling.

Re: Lysdioder og varme

Lige så meget som den effekt du putter ind i dem :-)

12 volt giver 4 rækker af 5 dioder + faldmodstande, vil du føde hver
række med 20 mA giver det 80mA i alt. Gang det med 12 volt og du har
effekten, hvilket er ca 1W.

Jo, sagtens, bare de ikke bliver for varme (= du skal sørge for køling
af slangen). Temepraturer over 55 grader vil jeg ikke foretrække, men på
den anden side lyser de fleste dioder også fint ved 10mA.

Hvad skal du bruge det til ???

Re: Lysdioder og varme
Hej

Jeg ville bruge dem til mine hjulkasser på bilen så de lyser op bag
hjulene

--
Venlig Hilsen
Greetings

Re: Lysdioder og varme

T.Hansen  har mange forskellige typer af disse LED-slanger til "total
Brianisering" af biler.
Priserne er så lave at du næppe selv kan lave dem til samme pris. Se
http://www.thansen.dk/products.asp?c60%2922679&n11%99149603#xy

PS: Bemærk i øvrigt denne tekst "Denne vare må ikke benyttes/monteres
udvendigt på områder underlagt færdselsloven" ;o)

Re: Lysdioder og varme

Okay, så ville jeg ikke bekymre mig om køling. Til gengæld skal du huske
at du kun må have dem tændt, når din bli ikke er i trafikken.....

Og så kan det næppe betale sig at lave dem selv, med de priser der har
på "Brianudstyr" hos "Tsvansen"....

Re: Lysdioder og varme

Det er måske der du køber Brianlys til dine modeltog, så i kan råbe "fut
fut" til de kørende blå lys?

/Hauge

Re: Lysdioder og varme

Hvilke kørende blå lys ?

Re: Lysdioder og varme

Dvs en effektivitet på 0% ? (en slukket lysdiode, der bruger strøm)

Mvh
Martin

Re: Lysdioder og varme

Nej, men tæt på.... så tæt at man lige så godt kan regne med det.

Re: Lysdioder og varme

Og det har du selvfølgelig noget dokumentation på ?
Især set i forhold til Bo Bjerre der skrev:

******
[...]

Som han dokumenterede med ???

Klaus :-)
Re: Lysdioder og varme

I hvert fald en del mere sandsynligt, end dit udsagn..
Men er det noget nyt?

/Hauge

Re: Lysdioder og varme

Hold da kæft Hauge, hvem har tisset på din sukkermad i dag ?

Snup dig en tudekiks og luk røven !

Eller er du bare sur, fordi du ikke kunne gennemskue, hvad den PLL kreds
lavede der ??

Re: Lysdioder og varme

Bare dine storsnudede svar som altid.

Se det er jo noget som hvalpe som dig ikke skal bestemme.

Sagtens, men du anede ikke engang den var der.

/Hauge

Site Timeline