Lysdioder, farver og lysstyrker

Lysdioder!

Når jeg nu sidder og bladrer et katalog igennem med forskellige dioder, så
er der forskelligt antal mcd på rød,grøn,gule dioder?? Vel at mærke på
dioder der skulle se ud som om de giver samme lysstyrke, blot med forsk.
farve.

Hvad er teorien bag dette?

Jeg skulle gerne bruge en søjle på 40 dioder, drevet af lm3914, men vil
gerne have nogenlunde ens lysstyrke at se på.

eks:
rød 3mm, 8,7mcd
grøn 40mcd
gul 40mcd

det vil da ikke syne ens, eller vil det?

Henrik

Re: Lysdioder, farver og lysstyrker

Farver opfattes forskelligt, Rød ses tydligere end f.eks grøn.

Nu ved jeg ikke lige om lm3914 har konstantstrømsgenerator på  udgangene,
ellers bliver du nok nødt til at tilpasse de forskellige farver med
forskellige modstande, også aht deres forskellige spændingskarakteristik.

mvh
JBH

Re: Lysdioder, farver og lysstyrker

Hej!
Jeg kom til at spekulere lidt over dit svar mht. hvorledes farverne "bedst
ses".
Jeg mener at vide, at øjets spektrale følsomhedskurve topper et sted imellem
grønt og blåt?!

Mvh,
Torben.

Re: Lysdioder, farver og lysstyrker

farverne
sted

Det er vist nærmere mellem grønt og rødt. Men tættest på grønt,
mener jeg. I et TV-system vægter man farverne når man laver
sort/hvid signalet med satserne 30% for rød, 59% for grøn og 11%
for blå.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Lysdioder, farver og lysstyrker
Hej Torben (et al.),

Det afhænger af belysningen (om man ser med "stavene", "tappene" eller en
kombination).

Ved belysning på over 10 Cd pr. m^2 har øjet max. følsomhed ved 555 nm
("gulliggrøn").

Er lyset under 1 mCd pr. m^2 bruger man udelukkende stavene og her ligger
spidsfølsomheden på 507 nm (blågrøn, _mere_ blå end grøn).

--
Venlig hilsen,
Søren

Hmm, vil nu nok mene at 507nm er tættere på grøn end på blå.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Lysdioder, farver og lysstyrker
Hej Ulrik,

Ja, det har du da ret i. Ved ikke lige hvad jeg tænkte på.

--
Venlig hilsen,
Søren