Lysdiode - på 6 volt i stedet for 12 volt

Jeg har købt en stabel lysdioder på qxl, hvor der medfølger modstande (470
Ohm) til 12 volts tilslutning.

Jeg kan kun finde en 6 volts (og 300 mA) strømforsyning i mine gemmer, så
vil det gøre andet end at de
bare lyser det svagere? og er det meget svagere?

Jeg synes at have læst her at en lysdiode normalvis bruger 2 volt (?) - kan
jeg så bare istedet serieforbinde 3 stks og helt undlade en modstand?

Jeg er lidt rusten indenfor det her felt, så bær over med mig.

--
Mvh.
Kennet Madsen

Re: Lysdiode - på 6 volt i stedet for 12 volt

Men hvis vi antager, at dine dioder skal have 2V, ligger der 10V over
modstanden. Det giver en strøm på godt 21mA.
Er din spænding derimod kun 6V er der kun 4V over modstanden, og det giver
en strøm på omkring 8,5mA.
Lysudbyttet fra din diode er ved de strømme ret proportional med strømmen,
så du får ca. 40% lys!

Det er ikke tilrådeligt. Ved 3 stk ved 6V går det nok an, men stiger din
spænding f.eks. 10%, vilstrømmen gennem dioderne stige langt voldsommere end
10%. De er meget uliniære i deres spænding/strøm karaktastik.

Gerne, alting skal læres.

/Kurt

Re: Lysdiode - på 6 volt i stedet for 12 volt

Tak for den uddybende forklaring. 40% vil jeg gætte er nok til det jeg skal
benytte dem til. Det er mere en effekt de skal bruges til, fremfor at give
lokalet mere lys.

Ah på vis - tak!

Og det blev det hermed. Tak for hjælpen! :)

Mvh.
-Kennet

Re: Lysdiode - på 6 volt i stedet for 12 volt

Må jeg spørge, hvad du gav for dem og hvilken farve det er

Nej, lidt svagere.

Jeg antager at det er lysdioder med et spændiggsfald på 2 volt (du
skriver ikke noget om farven). Ved 12 volt/470ohm driver du lysdioderne
med ca 20mA. Normalt når jeg "spænder lysdioder for" gør jeg det med
1000 ohm ved 12 volt, hvilket giver ca 10mA strøm gennem dioderne.
Springet fra 10 til 20 mA giver ikke voldsomt mere lysudbytte ved de
fleste dioder.

Det ville jeg ikke gøre.
En lysdiode skal helst strømstyres.

Prøv at montere dem, giver de ikke lys nok, køber du en håndfuld 330
ohms modstande....

Re: Lysdiode - på 6 volt i stedet for 12 volt

Gerne - de var temmeligt billige, så kvaliteten er nok derefter.
Købte 20 hvide og 10 grønne.

kan ses på:
http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI41%5905581
og http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI41%5905573

Ah ok - godt at vide :)

Ok det vil jeg gøre :)

Tak for hjælpen!

Mvh.
-Kennet

Re: Lysdiode - på 6 volt i stedet for 12 volt

Samme pris som HN tog for dioder i en lyskæde
Endda med transformer og hvad ved jeg.

Velbekom.

Re: Lysdiode - på 6 volt i stedet for 12 volt

Dem fra Harald er da ikke på 12000 mcd eller er de ?

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Lysdiode - på 6 volt i stedet for 12 volt

Pas, er dem her det, eller står det der blot ?

Re: Lysdiode - på 6 volt i stedet for 12 volt

LOL ... Ja det er lige det :o)
Han sælger LED fatninger til 1.80 Kr stk , fåes til 0.90 Kr ved 10 stk ved
div pushere :o)

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Lysdiode - på 6 volt i stedet for 12 volt

I fagtermer kan ikke sige at en komponent bruger en given spænding - nej
det bruger en strøm, som så afstedkommer at der står en spænding over den.

En lysdiode bruger al den strøm den kan få og brænder øjeblikeligt itu hvis
strømmen er for stor.
Derfor forsynes lysdioden med en formålstjenlig strøm, som så afstedkommer
at der står ca. 2volt over den, afhængigt af farve og temperatur.
Den simpleste strømbegrænsning er en modstand mellem spændingkilden og
lysdioden.
Eks: 6V spændingskilde , 10ma lysdiode
modstand: R=e/i= 4/10e-340%0ohm

Mvh Benny Andersen

Re: Lysdiode - på 6 volt i stedet for 12 volt

bruge en anden modstand som ved 6volt giver en strøm på ca 20mA.
ca 2volt over led ,tilbage er der 4volt over din nye modstand.
4volt/20mA  20%0ohm så skal du bruge 220ohm.
du har en strømforsyning der kan give 300mA
det vil sige du kan forbinde op til 15 modstande /  led.
ps er din strømforsyning 6v 300 mA   DC     eller AC
hvis der er AC skal du bruge er brokobling og en 1000uf kondensator.
så skal du nok bruge 330 ohm modstande da du ny har ca 9 volt dc

Re: Lysdiode - på 6 volt i stedet for 12 volt

Man kunne osse sætte to dioder i serie, svarende til at der så er 2V
tilbage til modstanden. Så bliver det en 100 Ohms modstand. Fordelen er
at der samlet set bliver mindre varmetab i modstandene, og dermed mere
lys for den samme effekt batteriet leverer.

Bo //

Update

Har lige fået  dem med posten i dag og testet en enkelt.

Lyser meeget kraftigt så det ville da være alt for meget hvis jeg havde
givet dem alle de mA som de kunne klare :)

Mvh.
-Kennet

Site Timeline