Lysdiode i stdet for pære ?

Jeg har en gammel lommelygte liggende, og overvejede om ikke man kan skifte
pæren ud med en af de nye high bright hvide lysdioder ?. Rent praktisk ser
det nemt ud, men glødepæren der sidder der nu er på 2,2V, selvom den bruger
2xAA batterier, i alt 3V. Får dioden så spænding nok, dem jeg har set har en
anbefalet spænding på 3,2V ?.

Mvh
Jakob

Re: Lysdiode i stdet for pære ?
Hej Jakob,

Nej, men du kan fx. nøjes med en enkelt celle og så benytte noget af
overskudspladsen til et switchmodekredsløb (_strøm_styret til LED'ens
normerede strøm).

LED's i lygter er kun en fordel hvis du vil have en afgrænset lyskegle -
der er ikke meget "sidelys" at hente.

--
Venlig hilsen,
Søren

Et switchmodekredsløb er alt for avanceret for mig. Hvis jeg sætter en LED i
alligevel, vil den vel bare lyse lidt mindre end normeret ?.

Det gør ikke noget.

Mvh
Jakob

Re: Lysdiode i stdet for pære ?
Hej Jakob,

Er du sikker ?  :)
To transistorer, en hjemmelavet (ret ukritisk) spole og to modstande, det
er nok til en strømstyret switcher der kan køre på en enkelt celle.

_Meget_ mindre... Faktisk slet ikke (OK, måske kortvarigt med 2 spritnye
celler).

LED'en skal over en vis spændingstærskel før der går en brugbar strøm, for
hvide LED's er det _mindst_3V (kan være højere)

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja ;-)

OK, tak.

Mvh
Jakob

Re: Lysdiode i stdet for pære ?
Hej Jakob,

Mail mig evt. din adresse, så skal jeg sende dig et lille kredsløb så
snart jeg får tid til at bikse det sammen (skal alligevel have lavet et
til en af mine egne lygter).

--
Venlig hilsen,
Søren

Tak, men det er nok for avanceret for mig. Så ville det nok være smartere at
købe en færdig.

Mvh
Jakob

Site Timeline