LysDiode - Page 2

Re: LysDiode
Hej Ulrik

Det er jo også en fordel at belaste dynamoen så lidt som muligt.

Men den slags ting er nu lettest at afprøve i praksis, så du må
igang med at prøve. Jeg har nogle hvide lysdioder der kan
give 9500 mcd, hvis du mailer mig en postadresse kan jeg
sende dig nogle stykker til at lege med.

Mvh Max

Re: LysDiode

muligt.

Njah, lad os bare presse alt hvad vi kan ud af den!  ;-)  Men OK,
tænker også lidt i kondensator-backup til at holde lys i lygterne
et minut eller to, mens man holder for rødt osv., så vil et lavt
forbrug være fedt.

Det lyder kanon, mailer dig lige!  :-)

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: LysDiode
Hej Ulrik

Jeg er selv daglig cykelist, og opgav dynamoen for mange år siden,
deres virkningsgrad forekom mig for ringe og problemet er også
sne om vinteren, jeg tænker på den type der trækkes direkte
på dækket. Tidligere og også nu om dage fåes der typer der
sidder i navet på hjulet, som en tromlebremse, det kan godt være
at disse typer fungere godt. Men det er korrekt at et af problemerne
er at lyset går ud når du stopper, det kan nok løses med en kondensator
som du omtaler, evt. et batteri der lades op, og så for at spare på
energien (vi skal jo bruge kræfterne på at flytte os) kunne man lave
det således at for- og baglygte blinkede når man holdt stille, dermed
bliver man måske også mere synlig.

Ps: brev er sendt.

Mvh Max

Re: LysDiode
siden,
være
problemerne
for
os)
holdt

Ja, den løsning har jeg også tænkt på, havde godt nok en ide om
at de bare skulle lyse med fuld styrke på en kondensator, men den
skal være på adskillige farad, så. Tænker på disse UltraCap
nogle, de ku' være perfekte til det, men er vist hammer-dyre. Ja,
man skulle ha' sådan en nav-dynano, har set dem, der er ikke
noget der glider dér, fordi der er lidt sne! Har også tænkt på et
koldkatode-rør som forlygte, de har vist en virkningsgrad der er
svær at slå.  :-)

Takker! :-)

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: LysDiode

Har en kollga der har navdynamo, hans baglygte lyser, når cyklen står
stille og går så selv ud, når der ikke er mere strøm tilbage. Det er ret
smart.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: LysDiode

cyklen står
Det er

Kanon, det er præcis det jeg ønsker mig (godt det snart er jul
;-). Ved du hvad for noget der sidder som backup? Kondensator,
LiIon, NiMh batteri eller hvad? Har en mistanke om at opladelige
batterier ikke er så heldige i frostvejr...

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: LysDiode

Tror bare at det er en kondensator. Der er ingen der bruger batterier
til sådan noget (ej heller modeltogsfolket).

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: LysDiode

batterier

Men den skal være ganske stor så. Man bruger måske de der
GoldCap's der også bruges til backup? De kan jo ikke give ret
meget strøm, men det går måske lige til et par LED's.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: LysDiode

Nu har jeg fået dioderne, de er bare kanon! De kan det dér med at
lyse, bare man røre det ene ben, mens det andet er stellet, og
man behøver ikke at slukke lyset i rummet eller skygge med hånden
for at se det, de er vildt følsomme! Og med 20 mA blænder de og
laver en ganske pæn lysplet på loftet. Jeg tog lige en
spektralanalyse på en her:
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/temp/hvidled.jpg
Meget sjovt spektrum, med den store spids i det blå, ikke så
mærkeligt de har det blålige skær.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: LysDiode

Nu var det så at jeg blev yderst interesseret. I næsen af nogle modeltog
ville sådan en karl (eller flere) passe fortrinligt, da  vi kører med
PWM. Det vil sige at fuld spænding er til rådighed, blot i meget små
mængder. Kan man drive sådanne dioder med lav strøm, er der chancer for
fuld lys, ved lav fart.

Max, hvor har du fået dem og hvad er prisen på sådanne (og kan man evt
få at vide, hvor man får samples) ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: LysDiode
Hej Klaus

De er købt ved http://www.vs-optoelectronic.com/ger/index.php

Typen er  WU-7-750 SWC

Prisen har jeg ingen ide om, og samples kender jeg heller ikke noget til.

Mvh Max

Re: LysDiode

Okay og du bruger dem til ??

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: LysDiode
Hej Klaus

Jeg bruger dem ikke, de duede ikke til det formål
de var tiltænkt, det har noget med pris/ydelse at
gøre, men tiden arbejder for sagen.

Mvh Max

Re: LysDiode

De lysdioder må også være væsentlig bedre end halogen lamper.

Prøv at se her: http://www.iliaktis.com/StreetLights2.htm

7 watt led's, skulle give lys som 18 watt lysstofrør.

Re: LysDiode

Wow, den er cool!  :-)  Kan oplyse fra databladet at de LED's her
er på 6800mcd typisk, og hele 9500mcd max. Jeg troede egentlig
ikke at lysstofrørs virkningsgrad var 'slået' endnu, med LED's,
men det kunne jo tyde på det, og dem på sollampen er endda 'kun'
på 5000mcd. Håb for min forlygte!  :-)

Nogen der har nogle virkningsgrads-tal på de forskellige
lyskilder, bare for nysgerrighedens skyld? Man kan måske beregne
det for f.eks. en LED på 6800mcd ved 3.6V/20mA?

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: LysDiode

Her er noget jeg fandt, listen er sat sammen af to tabeller, det er derfor
der er to linier med LED's:

# LED lighting -up to 300 lumens/watt
# 32 watt T8 fluorescent--85 to 95 lumens/watt
# standard F40T12 cool white fluorescent--60-65 lumens/watt
# compact fluorescents--low 30's to low 60's lumens per watt, usually 48-60
# T3 tubular halogen--20 lumens/watt
# white LED--15-19 lumens/watt
# standard 100 watt incandescent--17 lumens/watt
# incandescent night light bulb (7w)--6 lumens/watt
# incandescent flashlight bulbs--dismal, less than 6 lumens/watt

og her er de to orginale tabeller:

http://www.vtcoop.com/cooplife/v60n2g.htm
http://www.otherpower.com/otherpower_lighting.html

Re: LysDiode

Her er lidt mere forklaring på leds lysstyrke/virkningsgrad:

http://members.misty.com/don/light.html

Der siges at hvide leds har 25 lumens/watt og nok 60 lumens/watt i 2005

Re: LysDiode
Hej HKJ

Og gode halogenlamper har også 25lm/Watt

Ja, de bliver gode, desværre bare ikke gode nok, til mit brug
har jeg brug for noget der er meget bedre, jeg vil nemlig ikke
have varmen. De findes idag super hvide lysdioder, bedre end
den omtalte, men de skal monteres på køleplader. Ligeledes
skal deres spekter forbedres for at de bliver rigtig gode.

Mvh Max

Re: LysDiode

det er
usually
lumens/watt

Fra denne link:
"LEDs function by streaming photons across a semiconductor
junction without creating any heat at all. In fact, present white
light LEDs have reached a 90% efficiency in converting the
electrical energy to light."

Det lyder lidt for fantastisk. Mon ikke vi skal vente lidt endnu
inden vi kommer så langt?

De andre tal lyder mere rimelige, virkningsgraden på LED's er
åbenbart ikke så voldsomt meget bedre end for (små) glødelamper,
så længe glødelamperne kører optimalt. Men jeg tror man i praksis
vil få en meget stor forskel med dynamo ved lav fart, for der er
glødelampen virkelig dårlig, og LED'en ekstra god. Tak til Jer
andre også, for links og info, blev en del klogere!  :-)

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: LysDiode