LysDiode

Kan det passe at en lysdiode kun typisk forbruger 0,04 mW??? Er det ikke
lige lovlig lidt? Eller kan man godt få dioder der bruger så lidt?

Mvh.
Hans

Re: LysDiode
det

0.04W er mere normalt. 20mA ved 2V f.eks.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: LysDiode

ikke
Hvilken lysdiode ? - fabrikat og type ?

Hvor meget lys kommer der ved 0,04mW ?

(lyder som en tryk fejl).

--
- § - Kim Nielsen - § -

Re: LysDiode
Jeg bruger nogle blå 3mm. Siemens lysdioder i en 12V strømforsyning.
Formodstanden er 82Kohm og den er ikke behagelig at kigge direkte ind i.
Prøv lige og regn på forbruget her.

/ Hans

Re: LysDiode

What!??? Det lyder vildt for mig. Kan man virkelig få lysdioder med så lavt
effektforbrug??? Nogen der har et link til hvor sådanne kan købes?
Min beregning bliver P = 12V * ((12V-1.4V)/82000 ohm) = 1.5 mW  ???
Er I andre enige i dette?

Re: LysDiode
lavt
Det er ganske almindelige 3mm. blå lysdioder fra skuffen hos Aage Nielsens
Eftf.

/ Hans

Re: LysDiode
Hejsa,
lavt
Ja, hvis det du ønsker at beregne er det samlede afsatte effekt i lysdiode
og formodstand.

- Og når nu lysdioden nu er blå, er spændingsfaldet over denne vel nok noget
højere end 1,4V, også selvom den kun gennemløbes af ~0,11mA ??

/C

Re: LysDiode
strømforsyning.
direkte ind

82K? Det giver ca. 0.1mA, og 0.3mW (ved 3V over LED). Lyder som
om du har en meget effektiv LED, eller meget følsomme øjne! ;-)

Eller sidder LED'en på 230V siden?

Hvor høj virkningsgrad har gode LEDs forresten idag? Hvis den er
oppe på nogle 'fornuftige' procent, f.eks. 30-35 stykker, så kan
der jo udsendes f.eks. 0.1mW ved et forbrug på 0.3mW, og hvis de
0.1mW er focuseret godt, kan det jo faktisk godt være lidt
'skarpt' at kigge i.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: LysDiode

Nej, den sidder på en ganske almindelig 78T12 regulator, og lyser så
kraftigt at der ingen problemer er med at lave en lyskegle på en hvid flade
30 cm. væk.

Jeg har en 5 mm. siddende som kontrollampe i en effektforstærker, hvor der
er 15V til rådighed. Den lyser klart og tydeligt med en formodstand på 120K.

Mine erfaringer med de nye højtydende diodetyper på markedet er, at de har
et meget stort område hvor de afgiver en brugbar lysstyrke, og det er
faktisk svært at afgøre om der bliver brugt en 20K eller en 100K formodstand
ved 12V, med mindre de begge sidder lige ved siden af hinanden.

/ Hans

Re: LysDiode

Det passer simpelthen ikke!
Kan du læse modstandenes farvekode?

Specielt ved små strømme er det let at se forskel. Hvis du derimod
giver dem næsten max strøm er det svært at se forskel.
En diode med 100K formodstand giver intet brugbart lys ved 12V.

Ivar

Re: LysDiode
formodstand
Helt ærligt  - Gå væk!

/ Hans

Re: LysDiode
Hej Hans

Det skulle lige prøves, jeg havde lige en pose højtydene hvide
lysdioder ligger, og de lyser faktisk fint ved 20 uA.

Mvh Max

Re: LysDiode
Tak Max - Undskyld, men jeg bliver altså olm når nogen kommer fra sidelinien
og påstår det ikke kan lade sig gøre. :-)

/ Hans

Re: LysDiode
Hej Hans

Jeg tænkte også mit da jeg så dit spørgsmål første gang,
jeg syntes egentlig også det lød usansynlig, men jeg havde
ingen facts at gå efter. Så der er jo ikke andet at gøre end at
prøve, de ovennævnte dioder starter med at lyse noget tidligere
end de 20 uA, men jeg kan ikke afgøre hvor nøjagtig da det ligger
under hvad jeg kan kalde en ordentlig måling.

Mvh Max

Re: LysDiode
sidelinien
Jeg sad på et tidspunkt og byggede et panel til indikation af
omskifterposition sammen med 10 af disse blå lysdioder, og efter at have
monteret kabling og afisoleret ledningerne kunne jeg ikke forstå hvorfor de
lyste svagt hver gang jeg rørte ved en af ledningerne til en diode. De viste
sig at ledningen til det fælles stel rørte min arm, og mit potentiale var
nok til at få dem til at gløde svagt. Lyset var ikke blåt, men det var
tydeligt hvis der var dæmpet belysning i lokalet. Der blev godt nok kradset
lidt i hovedbunden den dag.

/ Hans

Re: LysDiode

efter at
forstå
ledningerne til
min
svagt.

Heh, har selv prøvet præcis det samme! Brum fra en finger er nok
til at de lyser svagt. Nu tænker jeg (igen!) på min cykellygte.
En flok hvide LED's i stedet for en pære i forlygten, kan det mon
ikke forøge lysstyrken en del? Er virkningsgraden bedre end for
en halogenpære?

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: LysDiode
Hej Ulrik

Følger du ikke med i hvad der foregår ude i samfundet :)

Det er flere år siden halogenlampen røg af cyklen og blev
erstattet af lysdioder, først de gule og nu de hvide.
Og virkningsgraden er vidst noget bedre end halogenlamper.
Jeg skifter ikke batterier i mine lygter mere, jeg skifter
lygterne, kontakten slides før batteriet er tomt.

Mvh Max

Re: LysDiode

Sidst jeg så efter var virkningsgraden af halogen en smule bedre end leds.
Men på en cykel har du ikke altid brug for så meget lys som en halogen lampe
giver, så derfor ér en led lygte sommetider udemærket.
Led har også en anden fordel, deres virkningsgrad er nogelunde konstant,
hvor en glødelampe (halogen eller almindelig), kun har en god virkningsgrad
på fuldt blus.

Re: LysDiode
Hej HKJ

OK, jeg kan ikke finde ud af at omregne mellem Candela og Lumen :)

Ja, når man begrænser deres strøm går det galt, 5% ned i strøm giver
15% mindre lys, men tilgengæld stiger levetiden til det dobbelte.
En lysdæmper er på en halogenlampe virkelig en lysdæmper og
ikke nogen energisparende foranstaltning, tvært imod.

Mvh Max

Re: LysDiode

giver
dobbelte.

Hm, nu tænker jeg dynamolygte her. Så jeg har 2.4W til rådighed
(ca.) og skal bare ha' mest muligt lys ud af denne effekt. Jeg
har sat dioder i baglygten, og de lyser tilsyneladende lige så
godt, men bruger kun en tredjedel strøm. Det er godt nok i
forhold til en almindelige 'ikke-halogen' pære på 0.6W, og det
røde glas sluger jo også noget af pærens lys, hvor dioderne jo
har fordel af kun at lyse rødt. Men så skal jeg måske ikke
forvente at hvide LED's kan slå min nuværende halogen, i
lysstyrke? Bortset fra ved langsom kørsel. Dér giver dioderne
virkelig fordel i baglygten! (no phun intended ;-)

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Site Timeline