Lysdæmpning af energisparepære!

Hej gruppe,

hvordan kan man lysdæmpe energisparepærer?
Jeg ved det ikke gøres på helt den samme måde som med almindelige pærer,
og dertil kender jeg kun triac-løsning (udover spændingsdeler, men det
er jo energispilde)

Mvh / Preben Holm

Re: Lysdæmpning af energisparepære!

Mig bekendt kan man ikke, da energisparespærer jo er lysstofrør m. indbygget
"driver", dvs. starter og frekvensomformer, så de ikke flimrer som et
gammeldags lysstofrør. Faktisk kan de fleste af dem bruge jævnstrøm, hvis
man får brug for det (grundet indbygget frekvensomformer, hvor
vekselstrømmen først ensrettes, derefter hakkes i stykker v. høj frekvens).

Løsning: Køb nogle der enten er beregnet til at blive dæmpet (hvis de da
findes) eller køb nogle med indbygget dæmper (ved jeg findes, kan dog ikke
huske mærke/model).

Mvh
Morten

Re: Lysdæmpning af energisparepære!
Hejsa

Hvis det er de almindelige man køber til 20 kr./stk., så kan de ikke
reguleres.
Men.. Hvis de er tændt, så kan man skrue ned for dem, men det kræver at de
er tændt.

Du kan sagtens bruge en triac-regulator, men som sagt, så skal du sørge for
at den starter på 100% når du tænder, for derefter at skrue ned til den
effekt du har valgt.

/Hauge

Re: Lysdæmpning af energisparepære!

hvad hvis det ikke er almindelige? findes der nogle
special-energisparepærer der kan det?

Hvad med de der diode-pærer jeg har set engang - hvor kan man få dem? De
så ret smarte ud - der var blot en 20 dioder i sådan en "pære" og så
kunne de jo lyse de der 100.000 timer eller hvor meget det nu er de lover.

Det skal bruges til en udendørs belysning, hvor jeg ønsker et lavt
niveau, som kan skrues op, hvis man skal kunne "se" (altså færdes og se
hvor man går) ved lyset!

Ok, det vil jeg da overveje - hvordan er energisparepæren så at skrue op
for igen? Skal den da på fulde hammer første gang og så derefter "ned"
til det niveau man ønsker at skrue "op" til.

Mvh / Preben Holm

Re: Lysdæmpning af energisparepære!

Man kan dæmpe lysrør ved hjælp af et 1-10 V modul men så kræver det at
spolen er elektronisk med 1-10 V regulerbar spole.

MVH

Bo

Re: Lysdæmpning af energisparepære!
Hejsa

Jeg mener der findes en type der er beregnet til regulering, men jeg har
ikke prøvet dem.

Du kan jo selv lave dem. Fandt et sted i tyskland, hvor hvide lysdioder ikke
kostede mere end omkring et par kr. stykket, og fx. 20-30 stk. pr. lampe,
monteret på et print, så vil den være ret kraftig som indkørselslys. Selv 1
kraftig diode, lyser rigeligt hvis man kommer fra et mørkt sted. I hvert
fald bedre end at gå i mørke.

Nemlig', har samme ide til herhjemme, har lavet det som kørelys på dytten
med 80 stk. 3600 mcd gule led's og det giver et *meget* kraftigt lys, så det
kan sagtens benyttes til belysning, evt. med anden farve.

Problemet er at starte den første gang, det er derfor den skal op på ca.
100% i starten, og derefter kan man skrue ned/op alt det man vil, men skruer
man for langt ned, så slukker den, og skal igen op på 100%.

Mvh Hauge

Re: Lysdæmpning af energisparepære!

Ideen er fin, men hvordan skal de kobles og hvad kræver det, for at kunne
tilslutte det direkte til 230 volt i en almindelig E36 fatning.

Og hvordan har de det så med at blive dæmpet.. Og skal dæmperen være LR
eller LC..

Hilsen jan

Site Timeline