Lysdæmper ved brug af PC

Hejsa..

Jeg kunne godt tænke mig at have mulighed for, at bestemme hvor kraftigt lys
jeg har i mit terrarie, så jeg kan simulere solop og nedgang, så lyset ikke
bare tænder på fuld blus med det samme.
Dertil vil jeg gerne benytte min computer, da jeg i forvejen bruger den til
at styre fugten med.

Der er vel ikke nogen som ligger inde med noget brugbart, så jeg kan lave en
lysdæmper ved brug af comporten. Printerporten er i brug, så den mulighed er
udelukket..

Hilsen

Brian

Re: Lysdæmper ved brug af PC
Hej Brian,

Du kan evt. bruge en autofader der blot skal have et fast signal for at
fade op og som fader ned når signalet forsvinder - ret simpelt at lave.

Modigt, eftersom den nok kører Windows og den sikkert går ned af og til,
uanset om du er i nærheden eller ej.

Hvis du bygger et AT469 powermodul (Se AE-bogen af Jan Soelberg) kan du
lave et fortrin til det med en fast fadehastighed. En enkelt linje fra din
serielforbidelse kan godt bruges til at udstyre det med.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Søren..

Jeg skal nok sige at jeg ikke er den helt store elektronik nørd, når det
kommer til stykket.
MEn det jeg havde forestillet mig, var at jeg kunne bestemme lysstyrken ved
at sende signal ud af comporten i form af en ascii-code. Hvis jeg sender 0
vil lyset være helt slukket, og hvis jeg sender 255 vil lyset være skruet
fuldt op.

Det med at det er windows, jeg bruer som platform, er jeg nu ikke så bange
for.  Jeg går meget stærkt ud fra, at hvis windows bliver lukket helt ned,
og computeren bliver slukket, om natten, skulle windows ikke bryde ned.
Det er min erfaring, at windows ikke kan køre uden genstart i flere dage.
Såer det windows går ned.

MVH

BRian

Re: Lysdæmper ved brug af PC
Hej Brian,

Det er jeg klar over, men dels vil det kræve mere kredsløb og dels fordre
mere af dig mht. konstruktion (og software).

OK, jeg troede den var tændt konstant (i øvrigt en dyr måde at styre
luftfugtighed på ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Jo det er en dyr måde at styre fugtigheden på. Men en ældre 486, hvor der
ikke kræves for meget køling til CPU og lign, vil jeg sige er ingen ting, i
forhold til, at jeg nu bruger omkring 250 watt, til det ene terrarie.

MVH

Brian

Re: Lysdæmper ved brug af PC

fordre
var

Softwaren skal ligge i en lille MPU og hvis du ikke har prøvet at
programmere sådan en før, så tager det lidt tid at lære.

Jeg har lavet sådan en lysdæmper med en ATtiny15 MPU, men den har ikke RS232
interface, derimod 5 volt OC, så den passer ikke direkter på en PC.

Hvis du har en DAC (Digital til analog converter) på PC'en, så kan du købe
DC styrede lysdæmpere (se Brinck og Velleman).

Re: Lysdæmper ved brug af PC
Et lydkort har DAC, så det skulle vel være muligt at sende en meget langsom
stigende signal ud den vej.

virker,
RS232

Re: Lysdæmper ved brug af PC
Hej Brian,

Så er det letteste nok at købe et lille microprocessorkit med serielport
og så programmere den til at fordele 8bit til passende (jævnt opfattede)
trin, snuse efter 0-gennemgang og så udstyre en TRIAC fra en I/O-port.

I døgndrift ?
Det bliver da til nogle kkr. årligt ;-/

--
Venlig hilsen,
Søren

Det bliver så nok enden af det

Nej ikke i døgndrift.
Men ca 14 timer i døgnet. Og her når vi nu nærmere vinter, bliver det ned
til 10 timer i døgnet.

Men takker alligevel..

Brian

Re: Lysdæmper ved brug af PC
Hej Brian,

Og den simplere løsning kunne heller ikke bruges bare som en nødløsning ?

Sikke mange penge (vel noget i nabolaget af kr 500,- til 800,-) du, på
årsbasis, kunne spare ved at køre det fra en lille lowpower-SBC :)

Velbekomme, håber du finder en alternativ løsning.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Søren,