Lysdæmper til EL-sparepære

Nu kunne jeg godt bruge lidt hjælp.

Jeg har sat to nye EL-sparepære i et par lamper.

Før sad der 6Wat, det gav et dejligt blødt lys.

Nu sidder der 7Wat, det giver lige lidt for meget lys, så jeg syntes, at
det må dæmpes.

Men hvordan?

Ejvind Andersen
Re: Lysdæmper til EL-sparepære
Hejsa

De fleste energisparepærer kan IKKE dæmpes, men det er nu lidt forkert..
Er det først tændt, kan man faktisk skrue ret langt ned for spændingen, så
de lyser svagere, men det kræver lidt mere end bare en triac-regulator til
40 kr..

Det nemmeste er at skifte dine 7W'ere ud med en 6W'er ;o)
Kan du ikke klare dig med det lettere dumme svar, må du lige sige til igen,
men det bliver ikke helt gratis.

Ok, kan måske klares med en kondensator, fx. 1uF 400 volt i serie med din
"pære", men det må du forsøge dig frem med, men det er i hvert fald billigt,
det er den måde jeg sætter farten ned på 230V blæsere.

/Hauge

Re: Lysdæmper til EL-sparepære

Hej.

Ikke fordi for at vide det 100%, men jeg ved at de amaturer jeg tit sætter
op, ikke kan dæmpes uden der kommer en anden spole i dem. Det er sådan en
HF-spole med enten 4-20 mA eller potentiometer  indgang for dæmpningen. I
sådan en lavenergi pære er spolen vel sådan set indbygget i
fatningen/soklen, og kan jo ikke skiftes.

Mvh. Flemming

Site Timeline