Lysdæmper, fejlfinding

Hejsa.

Jeg har sådan et sæt Herstal lamper i mit køkken ,tilsluttet et
lampested via den medfølgende lysdæmper (230VAC->12VAC).

En dag lukkede lysdmperen lidt røg ud og ud gik lamperne - jeg
frakoblede lysdæmperen i erkendelse af at den nok var steget af. Nu har
jeg så pillet den ned, og ville lige verificere at den ikke dur
længere. Problemet er at jeg er kommet i tvivl om dæmperen fungerer
ordentligt med kun den lille last som mit Fluke 189 udgør?

I yderpositionerne af justeringspotmeteret måler jeg følgende på
udgangen:

0,4 VAC, 3kHz, 97% dutycycle
2,3 VAC, 32 kHz, 73% dutycycle

Hvis dæmperen fungerede korrekt, ville jeg forvente ca. 12 VAC og kun
en ændring i dutycyclen ved justering med potmeteret (måske også en
ændring i skiftefrekvens), men lige idet jeg skulle til at dømme
dæmperen defekt, slog det mig om belastningen multimeteret udgør er for
lille - vil en sådan lysdæmper der hér er tale om smide 12 VAC ud
ligegyldigt load? Er min lysdæmper defekt?

Et lille tillægsspørgsmål - hvorfor gik dæmperen i stykker (hvis den er
i stykker)? Der står konstant 30-40 VAC på lampestedet når der ikke er
tilsluttet noget, og kontakten er slukket. En elektriker fortalte mig
at det var meget normalt, men jeg har nu min tvivl om det nu kan passe.
Kan det skyldes en næsten knækket nul-leder eller er der ikke noget
galt?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Steen

Re: Lysdæmper, fejlfinding

Belast den med et eller andet. Er du nervøs for at sprænge halogenlamperne,
så brug f.ex. en brødrister eller elkedel, det giver en nogenlunde
realistisk belastning. (230V ca = 20*12v, så en 5W lampe ville bruge
20*20*5W = 2Kw hvis den ikke sprang, så en elkedel og en 5W,12V lampe har ca
samme modstand...)

Leif

Site Timeline