Lysdæmper

Hej gruppe

Tilbage i folkeskolen for over 20 år siden byggede jeg i elektronik, en 220V
lysdæmper. Den har jeg nu fundet frem fra gemmerne igen men desværre er der
et fjols (mig selv :-) der har klippet både han og hun stik af den.

Hvis jeg nu skiller den ad, har jeg så nogen mulighed for at se hvilken en
af ledningerne der er indgangen, og hvilken der er udgangen ? Det eneste jeg
kan huske om den er at der sidder en kobberspole og en sikring.

Hvor stor skade/ravage kan jeg risikere at lave hvis jeg bare tager chancen
og sætter et han og et hun på udfra tilfældighedsprincippet ?

Elektronikmæssigt er jeg på et niveau hvor jeg kan betjene en loddekolbe og
se forskel på en modstand og en kondensator, så venligst hold forklaringen
på nogenlunde lægmands sprog :-)

MVH Peter

P.S Hvis ovenstående ikke er nok for en elektronikkyndig til at komme med et
bud, kan jeg evt. uploade et par nærbilleder af den når jeg får skilt den
ad, hvis det kan hjælpe ?

Re: Lysdæmper

Hvis den ene ledning bare går 'forbi' hele opstillingen uden at være
forbundet, så er det ligegyldigt hvad der er ind og ud. Sådan er denne her
f.eks. lavet:
http://www.geocities.com/tomzi.geo/dimmer/dimmer.gif

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Lysdæmper

Jeg tror at du kan regne med at den side (diagrammæssigt) hvor
potentiometeret sidder er indgangen. Hvis du ikke kan se dig ud af det
med eller uden diagram, så lad være med at prøve.

/Lars

Re: Lysdæmper
Hejsa,

Det stykke netledning der har direkte elektrisk forbindelse til
'kobberspolen' (drossel) og sikring skal tilsluttes 230Vac.

/Claus

Re: Lysdæmper

Det var liiige det jeg havde brug for at vide. :-)
Der er nu sat stik på, og den er afprøvet, og virker efter hensigten.

Tak for hjælpen ... til alle 3 der tog sig tid til at svare

MVH Peter C:

Site Timeline