Lysdæmper

Jeg har 8 pære på 12v 2w som jeg syntes lyser for kraftigt.
Kan man sætte et potentiometer imellem, eller skal der mere til?

evt. hvilken størrelse?

Mvh
             Mikael

Re: Lysdæmper

Hvad med at sætte et par dioder i serie ?

Jørn

Re: Lysdæmper
Hej

Hvordan?

Og hvilken slags dioder?

MvH
              Mikael

Re: Lysdæmper

1N400x, x står for sidste tal der er uden betydning til dette formål.
Tag dem der er billigst, koster under 1 kr. stk.

Hilsen Aksel

Re: Lysdæmper
Hej
OK, tak!

Vil lyset blive svagere jo flere dioder man bruger, eller er 2 dioder max?

Kan man blande forskellige dioder?

MvH
            Mikael

Re: Lysdæmper

Der er et spændingsfald over en diode på ca. 0.7 volt. Sætter du flere i
serie vil dette give et højere spændingsfald.

Du kan godt blande forskellige dioder - dog skal alle kunne klare
strømmen. Husk at vende alle den samme vej (der er normalt en ring i den
ene ende af en diode som angiverden vej strømmen løber (fra plus til minus).

Jørn

Re: Lysdæmper
Hej

Jeg har lige prøvet med 3 dioder, og de bliver brændvarme.

Det er en PC Strømforsyningen  jeg bruger.

MvH
             Mikael

max?
minus).

Re: Lysdæmper

Hvor stor lampeeffekt har du på, og hvad type dioder bruger du?

For hvis det er de 8 stk. 12V/2W pærer og 1N400x dioder, det drejer sig om - så
skal dioderne blive for varme.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Lysdæmper

om - så

Det er de 8 stk. 12V/2W pærer. Men dioderne hedder:
ITT ZY 36
ITT ZPF 20 (ikke sikker på "F").
Den tredie diode står der ikke noget på.

MvH
             Mikael

Re: Lysdæmper

Det lyder som zenerdioder?
De kan også bruges i lederetningen - hvis de altså er kraftige nok.

Og hvis de skal overleve skal det være et hus som 1N5400 serien:
http://www.onsemi.com/pub/Collateral/1N5400-D.PDF

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Lysdæmper

Dem prøver jeg. Er det ligemeget hvilket tal der står tilsidst?

Mvh
            Mikael

Re: Lysdæmper

Ja.

Lidt mere teknisk: dioderne bliver kun forspændt i lederetningen, og derfor er
spærespændingen underordnet i dit tilfælde.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Site Timeline