"lysdæmper"

Hejsa

Jeg har en luftpumpe til mit akvarium som pumper alt for meget luft.
(og som derfor larmer alt for meget)
Pumpen er opbygget som en membranpumpe der drives af en magnet som
trækkes frem og tilbage over et 50 Hz magnetfelt skabt af en spole
koblet direkte til lysnettet.

Pumpen bruger 26mA. (~6W)

Jeg vil gerne, forsøgsvis, halvere dette forbrug.

Så fik jeg den ide, at det må jeg kunne gøre ved at sætte en
kondensator i serie med spolen.

Men jeg kan faktisk ikke rigtig gennemskue hvad der vil faktisk vil
ske. (og jeg er ikke lige i hopla til et hovedløst eksperiment)

Jeg har også lykkeligt fortrængt den matematik som e.v.t. skal til for
at dimmensionere min kondensator. (hjælp...)

Jeg kunne også smække en diode i serie med spolen, jeg tor godt
mekanikken kan fungere selv om magneten konstant er trukket mest til
den ene side, men det vil jelt sikkert gå markant ud over ydelsen.

Det simpleste er jo en modstand, men det virker så spild af strøm
aktigt.

Jeg _HAR_ prøvet med en triac-lysdæmper... det gik ikke så godt :-(

Ideer og forslag er velkomne!

/Morten %-)

Re: "lysdæmper"

Hvorfor ikke?

Ivar

Re: "lysdæmper"

Tja, jeg ved ikke. Men den blev ret ustabil. Måske belastningen er for
lav?

Det skal lige bemærkes at den omtalte lysdæmper var en model 50-kroner
fra Netto...

/Morten %-)

Re: "lysdæmper"
Hejsa

Er faktisk en god ide, jeg bruger det selv til at sætte farten ned på 230
volts blæsere.

Prøv med 400 nF - 1uF 400 volt kondensator, indtil hastigheden er som du
syntes den skal være.
Den er ret svær at beregne på, da du skal kende selvinduktionen i spolen,
før du lige kan regne på det.

Håber mit kunne bruges.

/Hauge

Re: "lysdæmper"

Jeg prøvede lige med en 220nF og en tilfældig pumpe jeg havde
liggende. Det virker fint. Mindre støj og mindre luft.
-Bjarne

Re: "lysdæmper"
Hej Morten,

Du skriver næsten svaret selv:

 > Pumpen er opbygget som en membranpumpe der drives af en magnet som
 > trækkes frem og tilbage over et 50 Hz magnetfelt skabt af en spole
 > koblet direkte til lysnettet.

Da det er en membranpumpe, tror jeg ikke der er så meget du kan gøre for
at løse problemet på den enkle måde.
Det skulle da lige være den med dioden.

Grunden er, at membranen følger lysnettets hastighed på de 50 Hz, og den
kun du ikke bare lige ændre på. Derfor duede det heller ikke med
lysdæmperen, da triac'en blot klipper noget af sinuskurven, men ikke
ændrer frekvensen.

Det eneste der kan ændre pumpens forbrug, vil sansynligvis være en
frekvensomformer, men den vil selv have et forbrug, og det vil
formodentlig overstige dine 6W.

Mit råd vil være prøv med en diode, det vil halvere frekvensen på pumpen
fra 100 til 50 Hz. (Ja det er rigtigt nok. Magneten i spolen er ligeglad
med om spændingen er positiv eller negativ, den bliver magnetisk
alligevel, og vil derfor køre 100Hz når den kobles direkte til lysnettet.)

mvh

Per Smith

Re: "lysdæmper"

Næ, men kan man ikke ændre amplituden så pumpen måske kun får 150V i
stedet men stadig bevare samme frekvens. Kunne det ikke tænkes at ændre
vandringen på magneten så den ikke pumper så meget?

Den enkle og billigste løsning ville jo være at sætte en modstand i
serie med spolen.

Det primære er vel ikke at spare et par kr. om året men at få
vandgennemstrømningen og lydtrykket ned. En masse elektronik-halløj vil
hurtig æde fortjenesten op.

jo, men magneten bliver vel skubbet først den ene vej så den anden vej
fordi man ændre retning på sit magnetfelt og vil lave en bevægelse der
svarer til net-frekvensen og den vil derfor så stadig kun køre med 50 Hz

- Lars

Re: "lysdæmper"

Men vil en kondensator ikke kunne gøre det samme, blot uden tab?
Eller vil de tab som ellers ville have ligget over modstanden nu blot
ligge i spolen?

Eller vil der opstå problemer med resonans mellem spole og
kondensator? For jeg har vel så lavet mig en svingningskreds?

/Morten %-)

Re: "lysdæmper"

Jeg tvivler på at det vil være særligt nemt at ændre magnetiseringen af
spolen på en sådan måde at den kun trækker "halvt" - det er en spole
ikke beregnet til. Yderligere vil man sansynligvis opleve at den ændring
af vandringen man opnår vil variere kraftigt, lige fra fuldt udslag til
intet udslag. Men jeg ved det ikke, det kan jo selvfølgelig komme ud på
et forsøg.

Magneten skubber ingenting! Der sidder et stykke jern på membranen
(gætter jeg på) og dette stykke jern vil blive tiltrukket af spolen når
der løber strøm i denne, og det er uanset om strømmen løber den ene
eller den anden vej. (Derfor nævnte jeg at pumpen kører 100Hz, da
spændingen/strømmen løber 50 gange den ene vej og 50 gange den anden vej
på et sekund.)
Membranpumpen virker ved at spolen trækker membranen ud i den ene
yderstilling, hvilket vil skabe et undertryk inde i pumpen. dette vil
brile fyldt med luft fra omgivelserne. Når spolen "slipper" vil
membranen trække sig sammen, og presse luften ud gennem slangen, og ud i
akvariet. (Der sidder naturligvis nogen kontraventiler der sikrer at
luften ikke suges ind fra akvariet og blæses ud i det fri.)

mvh
Per

Re: "lysdæmper"

Jeg er ikke sikker på at jer er nødt til at ændre frekvensen. Som Lars
Kristensen også skriver i tråden her, så er det nok blot at mindske
vandringen af magneten, og dermed også membranen.

Det er faktisk sådan pumpen er opbygget fra fabrikkens side også. Luft
reguleringen foregår ved at flytte den svingende magnet længere væk
eller tættere på spolen.

Men selv når afstanden er maksimal, larmer tingesten for meget.

/Morten %-)

Re: "lysdæmper"

Har jeg ret i at det du kalder en "svingende magnet" blot er et stykke
alm. jern? Hvis det faktisk _er_ en magnet, kan du ikke bruge diode
metoden til at sænke luftgennemstrømningen/støjen. (Jo det kan du
sikkert nok, men så vil der nok slet ikke være nogen luftgennemstrømning ;-)

 > Det er faktisk sådan pumpen er opbygget fra fabrikkens side også. Luft
 > reguleringen foregår ved at flytte den svingende magnet længere væk
 > eller tættere på spolen.

Når du flytter magneten/ankeret ændrer du vel også samtidig på
vandringen = den mængde luft der suges ind i pumpen?

 > Men selv når afstanden er maksimal, larmer tingesten for meget.

Når du flytter den længst væk, vil du have den største pumpeeffekt,
hvilket sikkert vil generere noget støj.

mvh
Per

Re: "lysdæmper"

Det er helt bestemt en permamagnet, den snapper snilt skruerne jeg
netop  har pillet ud af dimsen.

Vandringen er den samme, men gabet mellem spole og magnet øges,
hvorved det svingende magnetfelt mindskes jeg magneten der sidder
fast på membranen.

Omvendt, den pumper og larmer mest når magneten er tæt på spolen.

Strømforbruget er iøvrigt det samme ligegyldigt om magneten sidder tæt
på eller langt fra spolen. Stort set da.

Altså er effektiviteten størst når pumpen pumper meget. Jeg skal bare
ikke bruge ret meget luft, så jeg har et stort spild.

Hvis vi nu glemmer støjen lidt, så ville det stadig være rart om jeg
kunne sænke effektforbruget. Strøm koster jo...

/Morten %-)

Site Timeline