Lys Styrring

Hey

Mit spørgsmål lyder på at jeg søger noget elektronik som kan styre nogle
neon rør, hvor farverne skal skifte meget langsomt til en anden farve, hvor
kan man finde såddan en styrring ? hvad hedder den ?

Håber nogen kan hjælpe : )

Re: Lys Styrring
Hej,

Er det mon ikke almindelige lysstofrør du tænker på ?
(Neonrør er dem der bruges i lysreklamer og de kører på højspænding).

Og jeg regner også med at du vil fade dem fremfor at få dem til at skifte
farve, ellers er det nogle meget specielle rør du har fået fingrene i ;)

Hvis jeg har ret i ovenstående formodninger, skal du lede efter en
leverandør af højfrekvensstyringer til lysstofør.

Selvbyg ? Ikke hvis du har behov for at spørge desværre.

--
Venlig hilsen,
Søren

Ps: der skal i alt værer 8 stk lysstofrør med 4 forskellige farver.
hvor

Re: Lys Styrring
Det er da vist nemmere at købe sådan en. Martin Professional laver sådan
nogle, og så kan de programmeres.
Jeg tror ikke lige, at man laver sådan en styring... man skal have 4
forskellige balaster og de skal kunne tåle og blive dæmpet. Så skal du lave
en styring med 4 triac's og en eller anden for for uP styring af disse.

Mvh
   Jan Thøgersen

en

Re: Lys Styrring
On Fri, 2 Apr 2004 11:54:30 +0200, ">>GanDiMand<<"

Jeg ville jo nok foretrække kraftige lysdioder. Ikke mindst fordi jeg
allerede har lavet det ;-)
Tag et kig her. Især videoklippene: http://www.ejberg.dk/ledfade2 /

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: Lys Styrring
Hej

Du kan lave det med HF spoler der har dæmpefunktion det er en 10 Volt udgang
som du reguler med et pot meter dem skal du så bare have 3 stk af.

--

Med Venlig Hilsen
Michael Schneiders

Hver sin smag ;)

Glødelamper er både lettere og billigere at styre, men selvfølgelig ikke
så effektive.

--
Venlig hilsen,
Søren

Jep

Der er nok en der har været forbi Randers og se Micon (nu Vestas) møllen
der står tæt ved motorvejen :-)

Re: Lys Styrring
Hej Klaus,

Det har jeg så til gengæld ikke.. Står den og "skifter farve" da ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Jep

Kan du huske for 1½ år siden, der var en meget omtalt koncert i Gl. Vrå
enge med en fransk mutikunstner (det var neget med en koncert og en
masse regnevejr.

Manden (Jean Michel Jarre) havde fået en ide med at placere farvede
kraftige lamper under hver mølle og så lyse op på den hvide overflade.

Da (daværende) NEG-Micon (i dag Vestas) var en del af arrangementet fik
de installeret samme effekt på den lille 900 kW mølle der er placeret på
Alsvej 21 i Randers (Vestas' hovedkvarter lige op ad motorvejen).

Det ser faktisk meget godt ud, når der er mørkt, at der står en mølle
der skifter farve fra orange til blå til mørk lilla til ........... (ja
fortsæt selv). De kan lade de enkelte farver "løbe" op og ned af tårnet.

Re: Lys Styrring
Hej Klaus,

Jeg skulle da skamme mig, for det er gået helt hen over hovedet på mig
skønt jeg har nydt hans musik i 20+ år og han plejer jo at give nogle
spetakulære koncerter.

Ville da tro at han blot ville vende vejret til egen fordel og udnytte
regnen som "lærred", han har snart gjort sig i lys af alskens slags på
enhver tænkelig overflade :)

Det ser sikkert rigtig flot ud i en mørk nat ! Men derfra og til at have
det i eget hjem... Tjaa, måske er jeg bare en smule gammeldags hvad min
dagligstuebelysning angår :)

Tak for info :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvor var du omkring september 2002 ???

Jeg har det på samme måde....

Velbekom.
Indtryk fra koncerten fås i bogen AERO som også koncerten hed (ISBN
nummer 87-90105-22-2)
eller bare lidt på tv2's hjemmeside om emnet:
http://sites.tv2.dk/aero/ , hvor der også er videoklip fra koncerten.

Re: Lys Styrring

Fordelen er, med sådan en lampe hjemme i stuen, behøver man aldrig
mere et tændt varme apparat :-). Og så er risikoen for "for lidt lys"
i stuen vist også borte :-).

Hjem med farver i ? Hvorfor dog ikke ? Der findes andre underlige
lamper (dem hvor indmaden drejer rundt og "skaber et vandfald" eller
psycadeliske mønstre), man har set de mest underlige "raketter". Så
hvorfor ikke også dette ?
Mvh
  Klavs.

PS: Det var en fed-fed koncert.

Re: Lys Styrring

Det tror jeg på, det er vel kun 3 stk 10kW lamper med farveskift.

Ellers tak

Ja, regnen gjorde det kun sjovere. Jeg er dog glad for mine korte
sikkerhedstøvler med goretex.

Re: Lys Styrring
Mindre end 10kW kan også gøre det.
3 stk 28 W T5 lysstof rør kan klare opgaven.

Hvis i kommer forbi det nye Fields de har også fået en løsning der kan
varier farven, Jeg ved dog ikke om de bruger det i hverdagen.

Og jo koncerten var kanon.

--

Med Venlig Hilsen
Michael Schneiders

Til en vindmølle ;-)

Re: Lys Styrring
Ja ok det er nok lige i underkanten.

Re: Lys Styrring
Hej Klavs,

Misforstå det nu ikke. Dem der vil have den slags er da meget velkomne,
men en hel lysvæg (noget mere radikalt end lavalamper og den slags
småtterier) er bere ikke lige min smag.

Men når det digitale papir bliver en realitet, kunne da være fedt at
tapetsere med det, så behøver man ikke at glo på de samme billeder på
væggen hver dag og farven kan afstemmes efter humør, skjorte eller
temperatur :)

Ja bare vrid kniven rundt i såret ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Godt spørgsmål... Det er jo lææænge siden ;)

OK, dog nok ikke helt så tilfredsstillende at læse om en koncert som at
opleve den.

Super, det checker jeg.

Tak igen :)

--