Lys med power led's

Affødt af min nye externe 2,5 hardisk har jeg fået en ide. I kabinettet
til denne disc sidder der en blå led som lyser meget kraftigt. Jeg har
et lydstudie der er sådan rimelig designet og jeg kunne godt tænke mig
at forsøge med noget ambient led belysning. Dvs det er ikke arbejdslys
men altså sådan lidt baggrunds hygge. Jeg overvejer at lave en eller anden
skinne eller cirkel hvorpå disse monteres.

Jeg fandt disse http://www.led1.de/shop/product_info.php?products_id32%7

Min ohms lov er ikke helt skarp mere men 3,4 V X (50x20mA) = 3,4 Watt,
kan det passe ?

Lyder det helt i skoven og er der ting jeg skal overveje ?

Mvh
Jan Holm

Re: Lys med power led's

Det lyder for mig rigtigt nok, imponerende at der ikke skal mere effekt til.
Husk lige at la' være med at kigge direkte ind i dioderne, man kan ikke se
ret meget i et stykke tid efter ;o)

Der er selvfølgelig osse effekttab i (evt) formodstand.

mvh
Ebbe

Re: Lys med power led's

Det ser meget rigtigt ud, meeeen, - altså, - hvis du føder dem med 3,4 v. og
ikke med 12, for så bliver det 12 Watt,
idet der er nogle modstande, der spiser resten.

Hilsen   Erling

Re: Lys med power led's

Husk på at diderne har en meget lav udstrålingsvinkel (20 grader) og kan
bedst betegnes som små spotlights. Dem du linker til der, har nok en del
blåt lys i sig.

Jep

Hvilken forsyning du vil have til dem.

Re: Lys med power led's

Overvejede også om den ville blive for kold - men det er der også
en løsning på. "warm white"
http://www.led1.de/shop/index.php?cPath=3_34

Spredningsgraden er også lav som du skriver, det har de også
en løsning på, dog ikke i warm white..
http://www.led1.de/shop/index.php?cPath=5 (100 grader)

hehe - det var også derfor jeg kiggede forbi gruppen her. Hvad
ville være mest praktisk, switchmode summen accepteres ikke,
men ellers standardkrav "lille og billig"

Hvad skulle jeg satse på volt / ampere - der skal vel også være
lidt "overskud". For alle 3 postede modeller gælder 3,4V - 20mA.

Mvh og tak for hjælpen til alle

Jan Holm

Re: Lys med power led's

Det er i hvert fald noget du bør kigge på inden du har brugt mange timer på
projektet...

Nu behøver en switcher jo ikke at summe - slet ikke en lille korrekt
dimensioneret DC-DC...

Seriekobling. Brug max forwardspændingen til antallet. Hvis du kan isolerer
det ordentligt, kan du jo evt. opgradere antallet af dioder så du rammer
lidt under 230V og bruge en konstantstrøms-LED-driver (husk at regne på
max-effekten i regulatoren)...

Mvh.
 Anders

Re: Lys med power led's

Jeg er ret sikker på at jeg vælger den "warm white" model
 http://www.led1.de/shop/index.php?cPath=3_34

Jeg er her for at lære, der optages med mikrofon i rummet og den
skal være helt lydløs, i det mindste i 20-20.000 hz

Denne LED er opgivet til 3,4V nom 20mA max 30mA. Betyder det du
skriver så 230 / 3,4 = 67,5 dioder ? Dette antal ville være fint med mig.

Hvad er en "konstantstrøms led driver" og hvor købes en sådan,
eller er DIY ?
Seriekoblet - hvis en led står af ryger hele kæden, men ok bedere
end en parallel hvor de så isteder står af i "serie" ;-)

Mvh og tak for hjælpen til alle

Jan Holm

Re: Lys med power led's

Lyt til en PC switchmode, siger den noget (når du slår blæseren ihjæl) ?

Nej, glem det, du skal have ensrettet og så er der 310 volt til
rådighed.

Det er blot lidt farligt at have den slags spændinger. Lev hellere med
en 24 volts forsyning og serkobling af dioder, med enten en modstand,
elelr en konstanstrømsgenerator.

DIY - se min private hjemmeside.

Re: Lys med power led's
<snip>

Hej Klaus,

Nu skal jeg ikke kunne sige om det er PSU eller MB der larmer, men jeg
har en computer bestående af kun MB og PSU, begge uden køler. Og der kan
man godt høre at den er tændt - selvfølgelig intet i forhold til hvis
der var blæser på, og nok heller ikke noget der vil blive opfanget af en
mikrofon et par meter eller 3 væk, men alligevel.
Det skal så lige siges at det hele sidder monteret på en træplade uden
overdækning.

PS. har du forresten fået min mail?

Jonas Jalling

Re: Lys med power led's

Der skulle selvfølgelig have stået begge uden blæser!

Jonas Jalling

Re: Lys med power led's

Nej

Re: Lys med power led's

De kan fakrisk godt summe lidt ;-)
Men ellers: Switchere kører typisk noget over 20khz i frekvens. Så det er i
hvert fald ikke grundfrekvensen eller de harmoniske der kommer til at
genere!

Ja, nemlig ja. Flere dioder =)

Det er også en mulighed - men der er mindre tab, pladsoptag osv. i at køre
dem direkte ;-)
Naturligvis forudsætter det at man som jeg nævnte kunne isolere det
ordentligt!

Mvh.
 Anders

Re: Lys med power led's

Weeee !! 310/3,4 = 91 Dioder. Så er der 9 i reserve hvis
jeg køber en 100 stks til 375,- kr. Perfekt.

Din metode lyder til at være nemmest at lave ? Jeg har kigget
lidt på Klaus's hjemmeside ang den konstantstrømsgenerator.

1 - Er det korrekt forstået at jeg skal bruge 2 komponenter, 1
diodebro samt en fet transistor.

2 - Er det i så fald nok med disse 2 til at trække alle 91 dioder ?

3 - Kunne man være så heldig at disse kan være i 50x50 fuga dåse,
eller bliver de for varme ?

Igen tak til alle

Mvh
Jan Holm

Re: Lys med power led's

NEJ. Det gør du ikke. Du skal ikek til at blande 230 volt direkte ned i
din hjemmelavede lyskilde, det er livsfarligt !

Det kan man gøre

Lad være - det er ikek komponenter beregnet til noget over batteridrift
!

Nej nej og atter nej !!!

Re: Lys med power led's

Din beregning af effekten er god nok, men det er ikke Ohms lov, du
bruger til det.

Ohm's lov siger at spændingen over en modstande beregnes som produktet
af modstanden og den strøm, der gennemløber den. U=I*R

Bo //

Re: Lys med power led's

Alternative og billigere steder modtages med glæde ;-)

Findes den opsætning i diagram form - jeg er svært forvirret,
men det lyder umiddelbart dejlig simpelt.

Mvh og tak

Jan Holm

Re: Lys med power led's

Prøv at kopiere diagramdelen over i notepad, så bliver det ganske
tydeligt, hvad der menes.

At det ser forvirende ud, skyldes sikkert i ikke bruger samme font i
mail programmerne.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
                                        == __o
Poul Erik Lindaa   === _'\ <_       E-mail: snipped-for-privacy@mail.tele.cykeldk

Der er ikke fonte i emailprogrammer, alle emails er 7bit fixedwidth :)

Mvh
   Roberto (html hører ikke hjemme i emails)

Re: Lys med power led's

Ja, du har ret, der skulle have stået news program.
Jeg oplevet tit at tingene ser mærkelige ud i Agent, fordi jeg engang
for mange år siden rettede i skriftstørelsen og fonten.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse