Lys med power led's

Hej

Affødt af min nye externe 2,5 hardisk har jeg fået en ide. I kabinettet til denne disc sidder der en blå led som lyser meget kraftigt. Jeg har et lydstudie der er sådan rimelig designet og jeg kunne godt tænke mig at forsøge med noget ambient led belysning. Dvs det er ikke arbejdslys men altså sådan lidt baggrunds hygge. Jeg overvejer at lave en eller anden skinne eller cirkel hvorpå disse monteres.

Jeg fandt disse

Min ohms lov er ikke helt skarp mere men 3,4 V X (50x20mA) = 3,4 Watt, kan det passe ?

Lyder det helt i skoven og er der ting jeg skal overveje ?

Mvh Jan Holm

Reply to
Jan Holm

"Jan Holm" skrev i en meddelelse news:427bffe6$0$212$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Det lyder for mig rigtigt nok, imponerende at der ikke skal mere effekt til. Husk lige at la' være med at kigge direkte ind i dioderne, man kan ikke se ret meget i et stykke tid efter ;o)

Der er selvfølgelig osse effekttab i (evt) formodstand.

mvh Ebbe

Reply to
Ebbe

"Ebbe" skrev i en meddelelse news:427c4dc8$0$726$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

Det ser meget rigtigt ud, meeeen, - altså, - hvis du føder dem med 3,4 v. og ikke med 12, for så bliver det 12 Watt, idet der er nogle modstande, der spiser resten.

Hilsen Erling

Reply to
Erling & Lene Nansen

Jan Holm skriver:

Husk på at diderne har en meget lav udstrålingsvinkel (20 grader) og kan bedst betegnes som små spotlights. Dem du linker til der, har nok en del blåt lys i sig.

Jep

Hvilken forsyning du vil have til dem.

Din beregning af effekten er god nok, men det er ikke Ohms lov, du bruger til det.

Ohm's lov siger at spændingen over en modstande beregnes som produktet af modstanden og den strøm, der gennemløber den. U=I*R

Overvejede også om den ville blive for kold - men det er der også en løsning på. "warm white"

Spredningsgraden er også lav som du skriver, det har de også en løsning på, dog ikke i warm white..

(100 grader)

hehe - det var også derfor jeg kiggede forbi gruppen her. Hvad ville være mest praktisk, switchmode summen accepteres ikke, men ellers standardkrav "lille og billig"

Hvad skulle jeg satse på volt / ampere - der skal vel også være lidt "overskud". For alle 3 postede modeller gælder 3,4V - 20mA.

Mvh og tak for hjælpen til alle

Jan Holm

Reply to
Jan Holm

Det er i hvert fald noget du bør kigge på inden du har brugt mange timer på projektet...

Nu behøver en switcher jo ikke at summe - slet ikke en lille korrekt dimensioneret DC-DC...

Seriekobling. Brug max forwardspændingen til antallet. Hvis du kan isolerer det ordentligt, kan du jo evt. opgradere antallet af dioder så du rammer lidt under 230V og bruge en konstantstrøms-LED-driver (husk at regne på max-effekten i regulatoren)...

Mvh. Anders

Reply to
Anders F

Jeg er ret sikker på at jeg vælger den "warm white" model

Jeg er her for at lære, der optages med mikrofon i rummet og den skal være helt lydløs, i det mindste i 20-20.000 hz

Denne LED er opgivet til 3,4V nom 20mA max 30mA. Betyder det du skriver så 230 / 3,4 = 67,5 dioder ? Dette antal ville være fint med mig.

Hvad er en "konstantstrøms led driver" og hvor købes en sådan, eller er DIY ? Seriekoblet - hvis en led står af ryger hele kæden, men ok bedere end en parallel hvor de så isteder står af i "serie" ;-)

Mvh og tak for hjælpen til alle

Jan Holm

Reply to
Jan Holm

Jan Holm skriver:

Lyt til en PC switchmode, siger den noget (når du slår blæseren ihjæl) ?

Nej, glem det, du skal have ensrettet og så er der 310 volt til rådighed.

Det er blot lidt farligt at have den slags spændinger. Lev hellere med en 24 volts forsyning og serkobling af dioder, med enten en modstand, elelr en konstanstrømsgenerator.

DIY - se min private hjemmeside.

Hej Klaus,

Nu skal jeg ikke kunne sige om det er PSU eller MB der larmer, men jeg har en computer bestående af kun MB og PSU, begge uden køler. Og der kan man godt høre at den er tændt - selvfølgelig intet i forhold til hvis der var blæser på, og nok heller ikke noget der vil blive opfanget af en mikrofon et par meter eller 3 væk, men alligevel. Det skal så lige siges at det hele sidder monteret på en træplade uden overdækning.

PS. har du forresten fået min mail?

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling

Der skulle selvfølgelig have stået begge uden blæser!

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling

De kan fakrisk godt summe lidt ;-) Men ellers: Switchere kører typisk noget over 20khz i frekvens. Så det er i hvert fald ikke grundfrekvensen eller de harmoniske der kommer til at genere!

Ja, nemlig ja. Flere dioder =)

Det er også en mulighed - men der er mindre tab, pladsoptag osv. i at køre dem direkte ;-) Naturligvis forudsætter det at man som jeg nævnte kunne isolere det ordentligt!

Mvh. Anders

Reply to
Anders F

Weeee !! 310/3,4 = 91 Dioder. Så er der 9 i reserve hvis jeg køber en 100 stks til 375,- kr. Perfekt.

Din metode lyder til at være nemmest at lave ? Jeg har kigget lidt på Klaus's hjemmeside ang den konstantstrømsgenerator.

1 - Er det korrekt forstået at jeg skal bruge 2 komponenter, 1 diodebro samt en fet transistor. 2 - Er det i så fald nok med disse 2 til at trække alle 91 dioder ? 3 - Kunne man være så heldig at disse kan være i 50x50 fuga dåse, eller bliver de for varme ?

Igen tak til alle

Mvh Jan Holm

Reply to
Jan Holm

Jonas Jalling skriver:

Nej

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Jan Holm skriver:

NEJ. Det gør du ikke. Du skal ikek til at blande 230 volt direkte ned i din hjemmelavede lyskilde, det er livsfarligt !

Det kan man gøre

Lad være - det er ikek komponenter beregnet til noget over batteridrift !

Nej nej og atter nej !!!

Alternative og billigere steder modtages med glæde ;-)

Findes den opsætning i diagram form - jeg er svært forvirret, men det lyder umiddelbart dejlig simpelt.

Mvh og tak

Jan Holm

Reply to
Jan Holm

Prøv at kopiere diagramdelen over i notepad, så bliver det ganske tydeligt, hvad der menes.

At det ser forvirende ud, skyldes sikkert i ikke bruger samme font i mail programmerne.

Poul Erik Fjern cykel i adresse

--
                                        == __o
Poul Erik Lindaa   === _'\

Der er ikke fonte i emailprogrammer, alle emails er 7bit fixedwidth :)

Mvh Roberto (html hører ikke hjemme i emails)

Reply to
Roberto Saldo

Ja, du har ret, der skulle have stået news program. Jeg oplevet tit at tingene ser mærkelige ud i Agent, fordi jeg engang for mange år siden rettede i skriftstørelsen og fonten.