lys i mit vægur

Kan en eller anden svare mig pE5% om jeg kan montere en diode i mit
vE6%gur. SE5%dan at
uret bliver svagt oplyst. Jeg havde  tE6%nkt mig at bruge mit nuvE6%rende
ur som
drives af et AA batteri. Hvis jeg sE6%tter en diode pE5% vil batteriet sE5%
blive brugt i lF8%bet af 0,5.

Eller er der en smartere mE5%de at lave det pE5%. Det mE5% ikke lyse for
meget for det hE6%nger i mit sovevE6%relse.
alternativt kunne jeg sE6%tte et andet/kraftigere batteri til dioden.
Denne skal dog kunne skjules bag urskiven.

Wired, jeg ved det, men jeg kan ikke finde et viservE6%gur med lys.

Mvh
S.Christensen

Re: lys i mit vægur

Næh, du finder bare en high bright diode og skruer ned for strømmen til
den.

Re: lys i mit vægur

1.5V er bare for lidt...  :-/

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: lys i mit vægur

ikke med den her
http://www.elektor.com/magazines/2006/november/pr4401-led-driver.58609.lynkx

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net /

Re: lys i mit vægur
ups,
det var mere denne her jeg havde i tankerne:
http://www.elektor.com/news/out-today-elektor-september-2007-with-free-led.228100.lynkx

--
 Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net /

Re: lys i mit vægur
On 19 Dec., 01:31, "Christen Fihl"

Hvis jeg forstE5%r dit svar/link sE5% er det sE5%dan en jeg skal bruge. Men
kan man kF8%be den uden
at skulle kF8%be et magazin, eller kan det ikke svare sig. I givet fald
hvor kF8%ber man det
magazin/den diode.

Jeg har googlet PR4401 LED Driver og lE6%st mig frem til at den med et
AA har en
brE6%ndetid pE5% 55 timer. Det er jo ikke meget til et ur. Min tanke er
bare, det mE5% da koste mere energi at drive et
urvE6%rk end at drive en enkelt diode. Eller er jeg helt skE6%v pE5% den,
sansynligvis da min forstand pE5% elektronik ikke lige er i top ;-)

Hilsen
Sten

Re: lys i mit vægur

Ja, Du er helt skæv på den. Jeg skifter batteri i mit ur hvert andet år,
uanset om det trænger eller ej, og du får ikke en lysdiode med
tilkørende elektronik til at køre i mere end en uges tid på den
størrelse batterier.

Bo //

Re: lys i mit vægur

Ja det tE6%nkte/vidste jeg egentlig godt.

Jeg forstE5%r det bare ikke :o
I min, i denne forstand, lille hjerne sE5% syntes jeg det mE5% vE6%re mere
krE6%vende
at drive et urvE6%rk rundt og rundt sE5%dan rent fysisk, end en lille
lampe der jo ikke skal flytte sig???
Men jeg ved jo ogsE5%, at uanset hvor lille en lommelygte man har, sE5%
lyser den ikke meget mere end et par timer.

Re: lys i mit vægur

Lys kræver generelt meget strøm. Det står for en stor del af forbuget i
f.eks. bærbare, mobiler, LCD-skærme osv. Et urværk kan laves meget
effektivt. Typisk er de lavet med en spole med udtag som sidder i et
magnetfelt fra et par magneter på et svinghjul. Hjulet holdes i en bestemt
stilling af en lille spiralfjeder, så det kan svinge frem og tilbage omkring
denne midterstilling. Strøm i spolen vil så skubbe lidt til hjulet, og ved
at koble en transistor til spolen, dannes en elektromekanisk oscillator med
et meget stor Q. Spolens udtag bruges som tilbagekobling. Sådan en
oscillator kan holdes igang med en meget lille strøm, og driver viserne
gennem en 'mekanisk ensretter' og nogle tandhjul der gearer ned.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: lys i mit vægur
"Ulrik Smed"

Ja, lys af betydning kræver meget strøm. Men vælger man at føde en af de
kraftige røde lysdioder med 0,5 mA vil man nok kunne få et lys der fint kan
ses og oplyse lidt når øjnene har vænnet sig til mørket. Lad os antage at AA
batterier har en kapacitet på 3 Ah og vi bruger 3 stykker i serie (3 stykker
giver spænding nok til led + begrænser og kan skjules bag uret) med en
konstantstrømsgenerator (kan laves ultra simpelt med en enkelt fet + evt. en
enkelt modsat). Så holder batterierne i praksis ca. 200-250 dage.

Ja, det var meget almindeligt at væg- og vækkeure blev lavet sådan i
slutningen af 60'erne og i starten 70'erne. Men på viserne. Den konstruktion
du dér omtaler vil viserne bevæge sig som var uret mekanisk og lyde næsten
lige sådan. I dag nøjes viserne med at flytte sig én gang pr. sek. *

I dag drives viserne af en lille stepmotor, som aktiveres én gang i sekundet
af en lille krystal-styret kreds (kvartkrystal, de billige typisk 32768 Hz
selvom enhver kendt frekvens i princippet kan benyttes). At flytte viserne
kræver ikke de store kræfter og det er overstået på en brøkdel sekund, så
selvom der i det øjeblik viserne flyttes kræves måske 10 mA, så er
tidsintervallerne så korte, at batteriet typisk fint holder 1 år eller lidt
mere.

Prøv at skille et tilfældigt ur ad, bare et billigt fra Tiger, reklame-ur
el. lign :)

Mvh
Morten

* Man kan godt få ure i dag med "flydende" viser lavet efter samme principt
som med stepmotoren, der flytter sig én gang i sekundet. I princippet er det
det samme, men gearingen er anderledes og motorens bevægelse holdes kostant
og dermed begrænses energiforbruget omend det stadig er lidt højere end for
de typiske ur-typer med ryk én gang i sekundet.

Re: lys i mit vægur

Hvorfor afsætte så megen effekt som varme ?

Et 1,5 volts batteri er lige ved at kunne få en lysdiode med den rigtige
farve til at lyse.
2 stk 1,5 eller 1,2 volt er mere end rigeligt til en (ikke hvid/blå)
diode hvor der så skal afsættes effekt som varme. De sidste 1,5 volt du
vil ligge oveni er ren spild.

Re: lys i mit vægur

Jeg kan huske en sjov version af 'mekanisk resonator'-uret. Det var den
slags med store tal trykt på tynde plasticflapper der var ophæng i to hjul.
Der var et sæt flapper til timer, og et sæt til minutter. 'Motoren' var en
stemmegaffel med en magnet, og en spole der svingede over gaflens resonans.
Frekvensen var forholdsvis høj, flere hundrede Hz. Jeg har bemærket at mange
ure kører med sekund-interval, men det er efterhånden nogle år siden jeg har
rodet i den slags.  :-)

Der er også den type med fjeder, hvor en almindelig DC-motor trækker
fjederen op engang imellem.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: lys i mit vægur

200-250 dage! Det er da ikke sE5% tosset. Jeg kan sikkert godt finde ud
af at strikke det sammen, men jeg aner ikke hvad jeg skal kF8%be.
Kan du/i ikke forklare det lidt mere prE6%cist, da jeg er total novice
pE5% omrE5%det.

Men det er da en fornF8%jelse at lE6%se alle de spE6%ndende ting om
energiforbrug. Det forklare en del
om hvorfor lys kontra mekanik er mere energi slugende.

Rigtig god jul og tak for hjE6%lpen, indtil videre.

Sten

Site Timeline