Lyoscillator

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig, som et lille hoby-projekt, at bygge en simpel
lyd-oscillator.

Er der nogen, der har et par links i den retning?
Hvor stor teknisk forskel i elektronikken er der på frembringelse af de
forskellige wave forms (sinus, square, triangle, saw)?

På forhånd tak!

Re: Lyoscillator

Alt afhænger af flg.
1) Hvor mange frekvenser skal den kunne afgive ?
2) HVad er kravene til: Amplitude, frekvens stabilitet, THD og amplitude
stabilitet ?
3) Hvilken teknologi ønskes anvendt ? (dedikeret oscillator IC, opamps ?
transistorer ?

Personligt ville jeg da bruge en 2206 oscillator IC (hvis de da stadig fås
:) ) eller lave en firkant oscillator og så integrator der giver trekant og
igen integrator der så giver sinus :)...hvis man skal bruge alle 3 ellers
laves sinus jo fint med en Wien-bro oscillator der kan stabiliseres med
enten en FET , zenerdioder eller en PTC modstand / Lampe :)

Links:

http://www.commlinx.com.au/test.htm
http://www.keelynet.com/sources/schema1.htm
http://www.discovercircuits.com/list.htm

der findes tusinder an andre links...brug Google.dk den er din ven :)

Re: Lyoscillator

[...]
[...]

En dobbeltintegration af et firkantsignal giver ikke et sinussignal, men
derimod en parabelfunktion, som af udseende ligner en sinuskurve lidt.

Mvh.
Lennart

Re: Lyoscillator
Hej Jan (og Søren),

Fx.
<URL:http://www.electronics-lab.com/projects/test/009/

Så er det da lettere med en 8038 (eller den nyere MAX038).

--
Venlig hilsen,
Søren

Eller en ganske almindelig transistor.  ;-)

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Lyoscillator

Næ bare en bipolar NPN/PNP ting ???
Har du et diagram...det ville jeg da elske at studere :)

Jan Pedersen
Århus,Denmark

Re: Lyoscillator

Jeps, har vist det før her for nylig:
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/temp/rcosc.bmp
(Jaja, jeg havde ikke lige en diagramtegner installeret, så jeg tog lige
Paint, LOL! ;-)

Den øverste venstre transistor forstærker 4.7 gange, som jordet basis.
Emitterfølgeren i bundet giver strømforstærkning så indgangsimpedansen
bliver høj. Det giver til sammen en forstærker uden fasevending, der så
svinger over de to 680pF og 47K potmetre, det er selv wienbroen. Den vil
overstyre med 4.7 ganges forstærkning, og her er det så den 3. transistor
til højre kan nedregulere forstærkningen i den øverste venstre, stort set
uden forvrængning. De to øverste transistorer udgør en simpel udgave af et
såkaldt Frey Operational Voltage Controlled Element, hvor den højre er
styret af det ensrettede signal fra vienbroen.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Lyoscillator

Tak for det . Det var lærerigt at se at gode gamle Bipolare Transistorer kan
endnu :) ... godt udtænkt konstruktion forresten :)

Re: Lyoscillator

hvis vi snakker lyd som i musik så er her et par link
til et par VCO'er  (voltage control oscillator)

http://www.midwest-analog.com/diylvco.html

http://www.midwest-analog.com/vco1.html
læg mærke til temperatur styringen med R8 Q5 og Q6

vær også opmærksom på at du skal bruge en "dobbelt" strømforsyning
+15 V 0V -15V

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen