Lyoscillator

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig, som et lille hoby-projekt, at bygge en simpel lyd-oscillator.

Er der nogen, der har et par links i den retning? Hvor stor teknisk forskel i elektronikken er der på frembringelse af de forskellige wave forms (sinus, square, triangle, saw)?

På forhånd tak!

Reply to
Søren Olsen

"Søren Olsen" skrev i en meddelelse news:4164b9d1$0$14224$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

Alt afhænger af flg.

1) Hvor mange frekvenser skal den kunne afgive ? 2) HVad er kravene til: Amplitude, frekvens stabilitet, THD og amplitude stabilitet ? 3) Hvilken teknologi ønskes anvendt ? (dedikeret oscillator IC, opamps ? transistorer ?

Personligt ville jeg da bruge en 2206 oscillator IC (hvis de da stadig fås :) ) eller lave en firkant oscillator og så integrator der giver trekant og igen integrator der så giver sinus :)...hvis man skal bruge alle 3 ellers laves sinus jo fint med en Wien-bro oscillator der kan stabiliseres med enten en FET , zenerdioder eller en PTC modstand / Lampe :)

Links:

der findes tusinder an andre links...brug Google.dk den er din ven :)

Reply to
Jan Pedersen
[...]
[...]

En dobbeltintegration af et firkantsignal giver ikke et sinussignal, men derimod en parabelfunktion, som af udseende ligner en sinuskurve lidt.

Mvh. Lennart

Reply to
""lwei01"

Hej Jan (og Søren),

Fx.

Så er det da lettere med en 8038 (eller den nyere MAX038).

--
Venlig hilsen,
Søren

Eller en ganske almindelig transistor. ;-)

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Næ bare en bipolar NPN/PNP ting ??? Har du et diagram...det ville jeg da elske at studere :)

Jan Pedersen Århus,Denmark

Reply to
Jan Pedersen

"Søren Olsen" skrev i en meddelelse

hvis vi snakker lyd som i musik så er her et par link til et par VCO'er (voltage control oscillator)

læg mærke til temperatur styringen med R8 Q5 og Q6

vær også opmærksom på at du skal bruge en "dobbelt" strømforsyning

+15 V 0V -15V
--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Jeps, har vist det før her for nylig:

(Jaja, jeg havde ikke lige en diagramtegner installeret, så jeg tog lige Paint, LOL! ;-)

Den øverste venstre transistor forstærker 4.7 gange, som jordet basis. Emitterfølgeren i bundet giver strømforstærkning så indgangsimpedansen bliver høj. Det giver til sammen en forstærker uden fasevending, der så svinger over de to 680pF og 47K potmetre, det er selv wienbroen. Den vil overstyre med 4.7 ganges forstærkning, og her er det så den 3. transistor til højre kan nedregulere forstærkningen i den øverste venstre, stort set uden forvrængning. De to øverste transistorer udgør en simpel udgave af et såkaldt Frey Operational Voltage Controlled Element, hvor den højre er styret af det ensrettede signal fra vienbroen.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Tak for det . Det var lærerigt at se at gode gamle Bipolare Transistorer kan endnu :) ... godt udtænkt konstruktion forresten :)

Reply to
Jan Pedersen