Lynnedslag?

I går havde vi en hel del torden og det var lige henover hovedet på os.
Telefon-forbindelsen røg og der gik lidt inden den kom tilbage.

Da vi et par timer senere skulle i gang med maden, opdagede vi at
kogepladerne ikke virkede. Helt dødt - ingen power overhovedet. Vi
tjekkede straks sikringerne ude i "kosteskabet" og alt så fint ud her.
På samme 16A kreds kører ovnen og opvaskemaskinen og begge dele virker
fint, det er kun indbygningskogepladerne der er døde.

Er lynnedslag sandsynligt eller er det en tilfældighed at de ikke
virker? Jeg undrer mig lidt over det, for hvis lynet slog ned skulle
sikringerne/HFI-relæet så ikke slå fra? Ville de andre ting (komfur +
opvaskemaskine) ikke også være døde så?

Selve kogepladerne er indbygningsplader af mærket Blomberg. Jeg ved ikke
om der kan sidde en ekstra sikring inde i det modul, men jeg er ikke
meget for at pille ved det :(

Hilsen Jesper

Re: Lynnedslag?
Noget faldt ud på telefoncentralen!
øv
Der er ingen "regler" for hvad der sker ifb. med lyn. Det kan være alt fra
at hfirelæ falder, til at ledninger popper ud af væggen (har set det 2
gange)

Der er stor sansynlighed for at det er ifb. med lynnedslag. Idag er det så
heldigt at DMI registrerer alle lyn i DK, og rapporten anvendes af de fleste
forsikringsselskaber. Hvis du skriver en skadesrapport med tidspunkt og
observationer til dit forsikringsselskab, er der (iflg. min erfaring) stor
sansynlighed for at de vil dække  skade på pladerne, evt. sammen med en
skadesrapport fra reparatøren.

Re: Lynnedslag?
En anden ting du skal være opmærksom på er at de andre ting også kan have
taget skade, men først dør helt om 2-3 måneder.

Jeg har selv oplevet det med en computer, hvor tingene inden i stod af efter
ca. 3 måneder, og det blev af fagfolk konkluderet til at være skader fra et
lyn, da jeg måtte skifte skilfilter til ADSL og Netkort i computeren da
lynet havde dræbt noget på den central jeg er koblet op til.

Hygsom
Leo

Re: Lynnedslag?
Tak for dine informationer. Jeg vil kontakte forsikringsselskabet og se
hvad de siger til det. Jeg håber dog ikke at der kommer en
"Domino-effekt" af andre maskiner i de kommende måneder, for det ville
godt nok være surt.

Hilsen Jesper

Re: Lynnedslag?
Hej
Jeg har prF8%vet nF8%jagtig det samme, computeren rF8%g pE5% netvE6%rks
indgangen, min telefoncentral, og parabolrecieveren,
og nogle telefoner, i kF8%kkenet virkede de keramiske kogeplader ikke,
men ovn og opvaskemaskinen fejlede ingenting.
Jeg skiftede den elektroniske styring i kogepladerne ( ca. 2000 kr. )
dem betalte forsikringen, men sE5% gik der 3 mE5%neder, sE5% gik varmluft
varmelegemet i ovnen, og den slog HPFI relE6%et fra, da jeg fik det ud
kunne jeg se et lille fint hul ud gennem jernet, sE5% den har ogsE5% vE6%re=
skadet af lynet, men kom sE5% fF8%rst de 3 mE5%neder senere F8%v F8%v, men =
jeg
har vE6%ret det
igennem 2 gange nu, sE5% jeg har kF8%bt et dyrt transient beskyttelse og
sat pE5% strF8%mtilgangen af huset, og det samme pE5% telefon indgangen, s=
E5%
jeg hE5%ber ikke jeg skal opleve det bF8%vl mere, det er godtnok med
forsikringen, men nE5%r ens computer skal vE6%re pE5% vE6%rksted i 3 mE5%ne=
der,
og kommer tilbage med et ringere bundkort end det man havde, og alle
drivere mangler, og intet er som det skal vE6%re, sE5% er man helst fri og
vil klare det selv.............
20%
Mvh: Mpc

Re: Lynnedslag?
Mest ment som info.

Med hensyn til dit HFI/HPFI så slår det fra ved tab af strøm i kredsløbet.
http://da.wikipedia.org/wiki/Fejlstr%C3%B8msafbryder

Sikringen "springer" hvis du vil trække/bruge mere end 16A
http://da.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_sikring

Så som sådan behøver ingen af dem at slå fra, eller brænde over ved lyn.

Og efter som du ikke selv vil pille ved det er det jo bare at ringe til
el-montøren.

Hygsom
Leo

Re: Lynnedslag?

Vores kunne heller ikke tE6%nde, jeg slukkede og tE6%ndte for gruppen og
sE5% virkede de igen.

--
Christian

Site Timeline