Lyndetektor, kan man selv bygge sådan en ?

Hej NG.

Hvis nu man er elektroniktekniker, fiks pE5% fingrene og ved hvilken
ende af en loddekolbe der er varm kan man sE5% selv bygge en
lyndetektor ?
Eller findes der diagrammer og vejledninger for sE5%danne ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Re: Lyndetektor, kan man selv bygge sådan en ?

hej her er noget 1-wire (I love it)
http://www.timbitson.com/Weather_Projects_files/owlm.pdf

mvh, jesper

Re: Lyndetektor, kan man selv bygge sådan en ?

Den ser rigtig fin ud, og simpel og nem at lave.
Den mE5% jeg prF8%ve at lave en dag jeg fE5%r tid til det.
Det ser ud som om jeghar de fleste stumper liggende allerede.
Mange tak.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Re: Lyndetektor, kan man selv bygge sådan en ?

DS2423 er desvE6%rre udgE5%et og der er ikke kommet andre 1-wire countere,
underligt nok.
SE5% jeg vil se om jeg har et par stykker i gemmerne ellers mE5% jeg ud p=
E5%
det sorte marked :-)

Og sE5% lige lidt OT:
Har du rodet en del med 1-wire ?
Jeg har tidligere fE5%et noget iButton udstyr som gratis samples. Bla.
en USB to 1-wire RJ11 adapter DS9490R.
Kan man bruge den til at interface en DS2423 (og andre 1-wire chips,
eller flere DS2423'ere) med Dallas / Maxims OneWireViewer program ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Re: Lyndetektor, kan man selv bygge sådan en ?

Jeps, den kan fint bruges til formålet. Jeg har selv brugt bla. DS9490R

Re: Lyndetektor, kan man selv bygge sådan en ?

Sammen med OneWireViewer programmet, noget andet eller noget du selv
har lavet ?

HE6%gter man bare data og GND sammen pE5% alle 1-wire chipsene ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Re: Lyndetektor, kan man selv bygge sådan en ?
Nu er maxim´s software ret simplet.
Jeg foretrækker at benytte logtemp http://www.mrsoft.fi/ohj01en.htm

mvh, jesper

Re: Lyndetektor, kan man selv bygge sådan en ?

Begge dele

Ja, det er netop det der er ideen med 1-wire ;o)

Re: Lyndetektor, kan man selv bygge sådan en ?
Hej Christian

Ja, der findes masser af muligheder

http://www.techlib.com/electronics/lightning.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_detector

http://www.matchrockets.com/earth/lightning.html

http://www.vk2zay.net/article/128

søg vidre på    lightning detector

Re: Lyndetektor, kan man selv bygge sådan en ?

Lige et supplerende spF8%rgsmE5%l:
Vi har heste og derfor et elhegn. Nogen der ved om sE5%dan et detekteres
som et lyn hver gang det laver strF8%mstF8%d ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Re: Lyndetektor, kan man selv bygge sådan en ?
Hej Christian

Hvis du basere din detektor på en VLF modtager, ja så vil den detektere
strømstødene i elhegnet, men det bør være muligt at lave en løsning på
det. Man kan f.eks. tænke sig at man slukker for modtageren hver gang
el-
hegnet sender en puls ud.

Re: Lyndetektor, kan man selv bygge sådan en ?

Men sE5% vil den vel ogsE5% mE5%le naboens elhegn ?
Og genboens ?
VLF er vel den nemmeste lF8%sning ?
Jeg sE5% noget med radioaktive isotoper, men det er ikke noget der
tE6%nder mig at rode med sE5%danne.

SE5% skal den jo integreres med elhegnet og jeg er ikke meget for at
E5%bne det.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Re: Lyndetektor, kan man selv bygge sådan en ?
Hej Christian

Ja, men elhegn er ikke sagen med den løsning. Jeg mener jeg
har set løsninger der registrere de magnetiske ændringer, det
var måske en løsning.

En røgalarm indeholder sådan nogele og jeg har en optikstøvkost
der også har sådan noget indbygget, så man behøver nok ikke
være bange for dem.

Re: Lyndetektor, kan man selv bygge sådan en ?

Ja hvad med en "spole" omkring hegnet ? Det må vel kunne gøres ?

//René

Re: Lyndetektor, kan man selv bygge sådan en ?
$0$15874$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...> Hej Christian

For at kunne udelade den mE5%ling som stF8%ddet i hegnet udlF8%ser vel ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Re: Lyndetektor, kan man selv bygge sådan en ?

Nej ikke sE5% lE6%nge man ikke piller ved dem.
Men til nogle af de lyndetektorere jeg har set vejledninger til skal
det radioaktive materiale limes pE5% noget metal og sE5% er det at man jo
kan risikere at komme i kontakt med det og det er jeg ikke int. i.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Re: Lyndetektor, kan man selv bygge sådan en ?
Hej Christian

Det er strålingen der kan være et problem, ikke at røre ved metallet.

Re: Lyndetektor, kan man selv bygge sådan en ?
sjov ide.
men fF8%rst skulle man fastlE6%gge hvad man vil mE5%le.
er det synlige lyn,fjerne lyn ..skal retning og afstand ogsE5% mE5%les ?

FF8%rst nE5%r det er klart, kan man begynde at spekulere over lF8%sninger.
elektro magnetiske E6%ndringer EMP kan registrers med alle typer radio -
og simple arrangementer som spoler kondensatorer-mE5%ske bare en FET
gate.?
og vil registrere lyn "lE6%ngere vE6%k "
en fotodiode kan registrere lyn inden for et mindre omrE5%de-
og endelig kan en microfon jo registrer lyn ogsE5%.
kombinerer man lys og lyd ,kan man bestemme afstanden
.
Der mE5% vE6%re 100 andre muligheder ,sE5% kom igang med at
specificere kravene.sE5% skal der nok vE6%re mange lF8%sninger fra alle i
gruppen
alex

Re: Lyndetektor, kan man selv bygge sådan en ?

Her er en lF8%sning som i nogen grad tilgodeser dine F8%nsker.

http://members.home.nl/fkooiman/lightning/index.htm

Re: Lyndetektor, kan man selv bygge sådan en ?

Ser meget spE6%ndende ud.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Site Timeline