lyn i adsl udstyr

vi har haft et lyn der er kommet ind i adsl linien med det resultat at
skille filter og moden var total sprængt indvendig og det trådløse
udstyr der var bag routeren var strøm forsyningen stået af .

hvor farligt er det når dette sker ,udstyret sidde på en træ væg og
huset er et træ hus .

findes der noget sikkerheds udstyr man kan sætte i adsl stikket som
kan tage imod så udstyret ikke ryger med i farten .

Re: lyn i adsl udstyr

Ikke til at sætte i stikket, men på linjen der, hvor den kommer ind i
huset.
Overspændingsbeskyttelse og lynbeskyttelse i form af varistorer og
gnistgab.

Kontakt en elektriker !

Re: lyn i adsl udstyr
Den Mon, 27 Sep 2004 06:01:13 +0200. skrev Klaus D. Mikkelsen:

<snip>

Der er vel ikke noget der er 100% lynsikkert, da lynets vej ind i
installationen er ret uforudsigelig.

Er det ikke billigere at få ombyttet ADSL dimsen hos udbyderen, da det jo
som regel er hans egendom, og købe en ny strømforsyning til kr 50,->

Man skal jo også lige tage højde for hvor stor chancen for gentagelse
er. (sidder udstyret i toppen af et vandtårn?)

Christian Treldal

Re: lyn i adsl udstyr

I nybyggeri har man muligheden for at sætte gnistgab på alle
udefrakommende ledninger, her også omfattende telefoni, antenne og
strøm.

Jo da, men det hindrer ikke skader i fremtiden

Re: lyn i adsl udstyr

Når det brager løs om ørerne på n, er det alligevel ikke tilstrækkeligt.
Gnistgab - det springer et lyn på adskillige mil. MVolt og MAmp. og smelter
det evt. ned til en lille sodklat. Så de foranstaltninger mod lynbrand etc.
er kun for at lulle folk i søvn. Når et lyn kan springe flere meter i en
hovedinstallation mellem hovedkabler, lysmålere, antenneanlæg så alting er
sort af sod er det stærkt begrænset, hvorvidt trufne begrænsende
foranstatninger hjælper.

Det eneste tilfælde, hvor det kan være på sin plads er, hvis dert tale om
opbygning af  mindre statiske ladninger, der således hurtigt kan afledes til
jord.
Karsten H. Jensen

Re: lyn i adsl udstyr

til

Praksis viser at det er muligt at have f.x. vindmøller stående ude i
tordenvejr. Så det er faktisk muligt at aflede lynet, og stadig have
elektronik, der fungerer. Det skyldes at man prøver at planlægge en vej for
lynets fremfærd, og holder elektronikken borte fra den.

Bo //

Re: lyn i adsl udstyr
for

Ville også være lidt trælst at skulle tage dem med ind....

Kasper

Re: lyn i adsl udstyr
Den Mon, 27 Sep 2004 19:57:48 +0200, "Bo Bjerre"

Det sker dog ikke sjældent at en mølle får switset vingen af et lyn.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

You may smoke... You may also burst into flames and die.

Re: lyn i adsl udstyr

Der sidder lynreceptorer i vingerne.

Moderne møller er bygget til at overlevet "direct hit" og køre videre !

Klaus (jeps, jeg arbejder med den slags...)
Re: lyn i adsl udstyr
Den Mon, 27 Sep 2004 22:23:27 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Okay, det har nok været gamle ubeskyttede møller jeg så billeder af på
en elforsyningshjemmeside.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

The preceding message has been nuked for your convenience.

Re: lyn i adsl udstyr

Sikkert, det er så sjovt med møllemodstanderne. De hænger sig i detaljer
i de gamle typer :-)

Re: lyn i adsl udstyr
Den Mon, 27 Sep 2004 22:40:18 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Det skal nok passe, men jeg opfattede ikke den nævnte side som om at
de var møllemodstandere, og jeg er i hvert fald heller ikke.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

A penny saved is a penny.

Re: lyn i adsl udstyr

Okay, men skal man vise katastrofer er det lettest at vise noget fra
gamle møller. De nyere er ikke så "katastrofale".

Re: lyn i adsl udstyr

-som en mand i møllebranchen sagde til mig for mange år siden, under et
kraftigt tordenvejr: "tab ikke gnisten, unge mand. Verden er fuld af tabte
gnister". -og så tordnede det videre...

Bo //

Re: lyn i adsl udstyr

ROFL, der er sket meget siden du var i møllebranchen :-)

Re: lyn i adsl udstyr

Jo da. Nu er der i sagens natur også nogen forskel på en
vindmølleinstallation og en almindelig antenne-, el- eller tlf.
installation, hvor der jo næppe er foretaget så drastige skrit, som du
antyder.
Karsten H. Jensen

Re: lyn i adsl udstyr

En godt afsluttet husinstallation, kan ikke afhjælpe et direct hit i
ledningerne i huset. Ej heller et hit i ledningen lige udenfor. Men det
man oftest oplever er induktion via teleledninger, eller elledninger og
det kan gnistgab og varistorer undertrykke.

Re: lyn i adsl udstyr

Chancen for at det sker for ham igen, er større end at det sker hos mig,
hvor det aldrig er sket. Nogle områder og bygninger, som du selv skriver, er
mere udsatte og i et sådant, bor han åbenbart.

Nicolai

Re: lyn i adsl udstyr
er

Eller hvis chancen for at det sker lige ofte for jer begge, og det nu er
sket én gang hos ham, så er chancen for at det sker hos dig faktisk større
nu! ;)

Jeg kan ikke rigtigt følge din logik, bare fordi det er sket én gang bor man
ikke nødvendigvis i et udsat område, man ved aldrig hvor eller hvornår lynet
slåer ned...

Dermed ikke sagt at at du ikke har ret, på DMI's hjemmeside kan man faktisk
se at det område der bliver ramt af flest lyn årligt er det sydvestlige
sønderjylland, jeg bor selv i sønderjylland, og har siden jeg har fået mit
nye digitale kamera forsøgt at fange et lyn... Men ingen af tordenbygerne
har endnu været tæt nok på netop hvor jeg bor til at få noget på "filmen"!
(Faktisk har man ikke kunnet se andet end glimt i horisonten)

Selv har vi været udsat for "lynskader" en enkelt gang, under et tordenvejr
kom der en "klump" i strømmen, der var intet der døde i huset, andet end
vores router! - Så det må være af en temmeligt dårlig kvalitet siden det kun
var den der brændte af :)

Brian

Re: lyn i adsl udstyr

skriver,
man
lynet

Ikke desto mindre er der steder hvor lynet ofte slår ned, jeg kender 2
nabohuse, hvor lynet tilsammen har slået ned i 6 gange i løbet af de sidste
25 år.

Årsagen? Begge huse ligger lige op af en nu nedlagt brøndboring, som
tidligere har indvundet store mængder vand.

Mvh.

Site Timeline