Lydtryk kontra spænding / Audiometer

Jeg er pt. igang med at eksperimentere med Audiometer konstruktion ( skal
anvendes som applikations eksempel i forb. med konstruktion af Single Board
Computer) og i den forbindelse savner jeg en måde at tilnærme en angivelse i
dB SPL til en spænding på udgangsterminalen (udg. af forstærkeren).
dB SPL = 20 * log(I / Ir), hvor I er observeret akkustisk intensitet og Ir
er en reference intensitet. Fint nok... og databladet over Telephonics TDH39
hovedtelefonen siger at ved 1 kHz er RETSPL  = 7 dB SPL, dvs. at et
tilsluttet audiometer der er er indstillet til 90 dB HL skal kalibreres 7 dB
HL op... ok... problemet er hvordan beregner jeg hvilken spænding der skal
til på udgangen for at give 90 dB HL ??? jeg har ikke brug for mere end 10
dB ´s præcision da afvigelser kan kalibreres bort.

Re: Lydtryk kontra spænding / Audiometer

Der må være en følsomhed opgivet på TDH39. Altså hvor stor spænding/effekt
der skal til for at den afgiver f.eks. 90dB SPL. Jeg kan ikke lige huske
tallet, men jeg plejer at regne med at ca. 0.6Vpp giver ca. 110dB HL ved
500Hz. Bare som et løst udgangspunkt. Ved 500Hz skal der kalibreres 11.5dB
op i forhold til SPL. En 10-dobling af spændingen giver 20dB's forøgelse af
lydtrykket.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Re: Lydtryk kontra spænding / Audiometer

Det er der også.Men jeg kan ikke huske tallet.

Lydtrykket stiger med kvadratet på spændingen. Og TDH39 kan have ret
forskellige karakteristika, kalibreing til det enkelte hovedsæt er
strengt nødvendig.

De srigtige sjove hovedsæt har endda en ulineær karateristik ved visse
frekvenser. Det kan man ikke  umiddelbart kalibrer sig ud af.

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Lydtryk kontra spænding / Audiometer

Prøv lige at lytte til dem der gør det, de forvrænger ofte kraftigt
(snerren, skratten) ved store lydtryk på de dybe frekvenser. Har været ude
for det samme tit, fejlprocenten på dem er uhyrlig høj, på trods af den
uartige pris. Man kan nogle gange vride/trykke dem lidt, så går fejlen
(midlertidigt!?) væk. Det er sikkert svingspolen der rører magneten ved
store udsving.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Re: Lydtryk kontra spænding / Audiometer

Sikkert. Jeg har samme erfaring med disse, men nu ser jeg ikke så
meget til dem mere.

Men at man kan have "komprimeringseffekt" på en sådan transducer er
egentlig imponerende.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Lydtryk kontra spænding / Audiometer

Kom lige til at se den her igen.  ;-)  Du mener vel effekten stiger med
kvadratet på spændingen? Lydtrykket stiger lineært med strømmen, og strømmen
stiger lineært med spændingen, ganske som i en almindelig højttaler.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Re: Lydtryk kontra spænding / Audiometer

Ja!
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Lydtryk kontra spænding / Audiometer
Efter at have målt på 2 af slagsen (TDH39) observerer jeg ganske rigtigt at
deres karakteristikker er ret forskellige , har obsereveret det samme med 2
af Beyer DT48... så konklusionen må så blive at alle hovedtelefoner der kan
klare så høje lydtryk som 110 til 120 dB SPL varierer vandvittigt meget og
at man derfor skal indbygge store muligheder for kalibrering i et
audiometer.... fantastisk at man er så dårlig til at lave dynamiske
hovedtelefoner nu tildags :(

Jan Pedersen

strømmen

Re: Lydtryk kontra spænding / Audiometer
On Mon, 16 Aug 2004 02:04:38 +0200, "Jan Pedersen"

Ja. Det skal man.

Det er faktisk ikke så nemt. Så prøv at se på mikrofoner (!)

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Lydtryk kontra spænding / Audiometer

Hehe, jeps, visse halvdyre målemikrofoner er udvalgte 30 kroners kapsler.
:-)  Spredningen er stor, og de heldige eksemplarer er $$ værd.  ;-)

TDH39 er iøvrigt en konstruktion tilbage fra krigen.. Da var den dog i
metalhus, i stedet for plast. Den er oprindelig lavet til jagerpiloter og
skulle være robust, både mekanisk og elektrisk, skulle spille højt og give
god talegenkendelse, hvilket den gør med sin metalliske lyd og kraftige øvre
mellemtone/nedre diskant. Over 8K siger den stort set intet. Og i bassen er
den heller ikke meget værd, der skal skub på for at komme op på bare 80dB HL
ved 125Hz. Men denne 1.5 " alu-membran er også knaldhårdt ophængt, faktisk
er ophænget bare et par smalle riller i membrankanten. Egentlig underligt
den er blevet 'industristandard' inden for audiometri, mange andre typer
burde være _mindst_ lige så egnet.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus