lyde fra 12-220v inverter

hej
jeg har købt en inverter i harald nyborg. af mærket branford. 600W (med soft
start )
når den er tændt uden belastning siger den ikke noget.. sætter jeg en 20W
halogen lampe (med transformator) på siger den heller ikke noget. 150W
halogen arbejdslampe siger den ikke noget..

men sætter jeg den bærbare computer (mærke acer) med tilhørende
strømforsyning til, så starter lyden. den starter som : tik tik tik tik... i
ca 2 sek. derefter slår den over i en ca 50hz snurren.. næsten som lyden af
en gnist..måske en lidt mekanisk lyd.
samme lyd ved 9w el sparepære (neonrør i skrue sokkel )
samme lyd hvis man sætter almindeligt stue fjernsyn til (ca 100W ) så kommer
den langsomme tik tik lyd bare i ca 5 sek inden den kan trække fjernsynet
igang.
samme lyd, dog meget svagere hvis jeg sættere laderen til mobil tlf på.
(motorola A920)  den indeholder vist ikke en transformator. men det er
ganske få Watt den bruger.
det er altså ikke størrelsen af belastningen men arten af belastning der
bestemmer hvordan den lyder. det er en pisse irriterende lyd. og jeg kan
ikke se HVAD der skulle frembringe den lyd. og jeg kunne ikke dy mig for at
åbne skidtet for at se om jeg kunne se hvad det var..(derved er der nok ikke
garanti på den mere) måske er det den der "soft start" ting der gør det..
eller hvad ? er det en lyd der kan fjernes ?
den soft start ting, kan den ikke fjernes ? for jeg vil mene det er helt
fint at der er fuld efekt på fra starten af, uanset hvad den skal trække på.
håber nogen ved noget om det

på forhånd tak
hilsen klaus nielsen

Re: lyde fra 12-220v inverter

...lang tekst...

Det er ikke unormalt, at der kommer en firkantspænding ud med en RMS værdi
på ca 230V, og detgår jo fint til en pære. De fleste transformere finder sig
i det, og en boremaskine er ligeglad.
En pc strømforsyning starter med en brokoblet ensretter direkte på sin
indgang og herefter en kondensator. Det samme gælder for en sparepære.

Jeg har en (lidt dyrere) model, der forsøger at efterligne en sinus på
udgangen. Den bruger ialt 8 niveauer til det, og jeg har endnu ikke fundet
noget, den ikke ville forsyne.

Softstart har to to formål: at hindre at inverteren selv brænder af og at
hindre en stor startstrøm fra batteriet, så den bør du være glad for.

Hvis ikke den vil starte med den belastning, du har brug for, så send den
tilbage til harlad N

Bo //

Re: lyde fra 12-220v inverter
hej
den trækker fint alt, det står også i brugsforvirringen at den kan være lidt
træg til at starte et tv.  men den trækker fint de 600 W feks en
kaffemaskine.. selv en 600W vinkelsliber klarer den.
men den omtalte lyd kommer inde fra selve inverteren.. og jeg mener ikke den
burde larme så meget.. for den er jo lydløs (bortset fra blæseren) hvis den
trækker halogen lamper /kaffemaskine etc.
den laver en inverteret sinus kurve.. altså en firkant kurve med et lille
knæk midt på den lodrette flanke i kurven.
jeg havde en anden inverter engang, bare på 300W men den var ALTID lydløs
uanset hvad der blev koblet på den. dens sinus kurve var magen til
altså, apperaterne man tilslutter laver ikke støj på trods af den ret
firkantede kurve (det kan høres svagt i lyd udstyr der ikke ellers har
signal på indgangen fra feks cd afspiller )
det er KUN selve inverteren der larmer

hilsen klaus nielsen

Re: lyde fra 12-220v inverter
ok..
jeg fandt en løsning.. det var en kerne i en drosselspole der sad og
vibrede,, tænk at det kan larme så meget

 hilsen klaus nielsen

Site Timeline