Lyd igennem et relæ

Hejsa..

Jeg er ved at trylle lidt.. har lavet så jeg kan tænde lyset i soveværelset
med en logitech fjernbetjening, og da jeg stadig har nogle kanaler tilbage
kunne jeg godt tænke mig at lave så jeg kunne tænde for musik også.. og
ligeledes i andre rum.. jeg forestiller mig så at jeg har en radio centralt
der står og kører, og når jeg vil høre musik et et rum. så trykker jeg på
kanppen og et relæ trækker og sender musikken ud i højttalerene.. men jeg
ved ikke helt om et relæ er den bedste løsning.. der er vel god mulighed for
at det giver støj eller er der? hvad kan jeg ellers gøre?

Skal lige sige at her ikke er tale om det større disco anlæg.. kun alm.
radio stille og roligt baggrundsstøj

Mvh EL-Trikker

Re: Lyd igennem et relæ

Well taget i betragtning af at der i en meget stor del af de sluttrin
jeg har arbejdet med var et relæ til at sen de lyden fra transistorene
og ud til højttalerterminalerne, vil jeg da mene at et relæ er en
udemærket løsning.

Alternativet er at du har aktive højttalere koblet til dig anlæg og kun
sender linjesignal ud. Dermed skal du blot tænde for de aktive
højttalere.

Re: Lyd igennem et relæ
Det var selfølgelig også en mulighed.. som jeg ikke lige havde overvejet...
det giver mig jo faktisk også nogle muligheder for volume justering i
enkelte rum..

//EL-Trikker

Re: Lyd igennem et relæ

Du kan ikke bare trække et linie-signal rundt i hele huset. Kablerne vil
hurtigt opsamle en masse støj, så du er nød til at have et balanceret signal
hvis det skal være brugbart.

Re: Lyd igennem et relæ

Det er nF8%dvendigt at iagttage udgangsimpedansen for linieudgangen. Er
den f.eks. 1 kohm, mE5% kapaciteten af det tilsluttede signal vE6%re under
5 nF for at undgE5% et diskanttab.
Mvh Frej

Re: Lyd igennem et relæ

Har du prøvet det ?

Re: Lyd igennem et relæ

Ja, og hvorfor tror du B&O anvender et balanceret audio-signal i deres
master-link?
Frej påpeger desuden et andet problem med lange ledninger til line-signaler,
som kun er beregnet til ganske korte afstande mellem f.eks. CD-afspiller og
forstærker.

Re: Lyd igennem et relæ

Tja, du har sikkert ret, men jeg har et pdskabel  altså et parsnoet
netværkskabel, som føre liniesignalet fra henholdsvis min pc, og  mit
mediacenter ud til forstærkeren i køkkenet, vel en 20-25 meter, og der er
ingen støj eller noget, selvom det ligger parallelt med både højtaler og
antenne kabler.
Skal man være lidt perneppen, så er lydbilledet ikke helt så åbent og
luftigt, som inde i stuen, men så absolut ikke noget jeg ligger mærke til,
så hos mig virker denne løsning glimrende...
Så jeg vil sige, EL-trikker prøv at få fingre i et langt parsnoet kabel,
kobbel skidtet til, og se hvad du syntes, det er dig der skal lytte til det
til hverdag, så det er kun din mening der tæller... ;-)

Mvh Tonni Madsen

Re: Lyd igennem et relæ

Nu bliver indstrålet støj også delvist udfaset i et parsnoet kabel (det
er faktisk humlen ved parsnoningen).

Jesper Poulsen

Re: Lyd igennem et relæ

Ja, hvis der er tale om et balanceret signal. Her vil det virker som en
meget dårlig skærm.

Re: Lyd igennem et relæ

Til et single-ended linie-signal, skal det være skærmet ledning, ellers får
man da først opsamlet alt muligt støj.
Parsnoet anvendes hvis der er tale om et balanceret signal.

Re: Lyd igennem et relæ
"få fingrene i" ja det burde være nemt.. en kommunikationstekniker har vej
altid 3-4km netkabel bag i bilen... cat 5 eller 6? 6 er nok bedst..

//EL-Trikker

Re: Lyd igennem et relæ

Jeg har ubesværet trukket ganske almindelig line signaler mellem 25 og
35 meter sammen med alt muligt andet skammel uden problemer.

Re: Lyd igennem et relæ

Der er også dem, der ikke kan hører forskel på en gammel transistorradio og
et hifi-anlæg.

Re: Lyd igennem et relæ

Det er vi enige om.

Men læser du med i dk.teknik.lyd, vil du vide at jeg ikke er en af
dem......

Re: Lyd igennem et relæ

Så forstår jeg simpelthen ikke at du kan anbefale at trække et linie-signal
rundt i huset, med ledninger på 25-30m til følge.

Re: Lyd igennem et relæ

Tænk, til telefoner er hele verden snoet ind i uskærmede kabler, 600 Ohm med
et s/n på ca. 90 dB.Men selvfølgelig er der tale om balancerede kabler etc.
Der er bare det, at frekvensgangen er stærkt begrænset ved ca. 4 kHz. Skal
man (i gamle dage) bruge forbindelse med en kvalitet til 15 kHz, bestilte
man så blot flere kanaler á ca. 4 kHz, med signalet fra f.eks. en OB-vogn -
i gamle dage før signaloverførsel via parabol - fra å-stedet og til nærmeste
central - var signalet stadig parsnoet kabel.

Men at trække kabler på 25-30 m. rundt i huset med de i gængs lydudstyr lige
fra ghettoblastere som signalkilder og med lige så varierende impedanser i
uskærmet- eller enleder med skærm vil i alle tilfælde give en
utilfredsstillende signalkvalitet.

Den eneste farbare vej er enten elektronisk eller med trafoer at tilpasse
niveau og impedans til gældende standarder, og så vil en ghettoblaster i
køkkenet være langt den billigste løsning og med en bedre kvalitet.
Karsten H. (7870)
Re: Lyd igennem et relæ
ADSL ville ikke virke hvis der ikke var hul igennem helt op i 1-2MHz området.
Og der er masser af frekvensafhængig dæmpning...
/hjj

Re: Lyd igennem et relæ

Nu mente jeg blot analoge signaler. ADSL sendes vel efter en eller anden
algoritme, der måske ikke fylder så meget. ISDN2 ligger jo også kun på et
parsnoede kobber - endda med ADSL over sig, men vi er så igen i den digitale
verden.
Karsten H. (7870)
Re: Lyd igennem et relæ

PSTN er stadig begrænset til ca. 4kHz.