Lyd fra TV når lys tændes???

Hej gruppe

Jeg har et Prosonic TV og har bemærket at der fra TV'et, når det er på standby, lyder 3-5 små klik når jeg tænder lyset over sofabordet (to Lavenergipærer), der sker ikke andet og alt virker ok, men bare af nysgerrighed hvad er det som sker?

M.v.h.

John

Reply to
John Petersen

Ikke sikker, men gætter bare nu. Lamper der er kolde trækker stor strøm når de tændes (Også derfor de oftest sprænger i det øjeblik du tænder for dem) og det laver nok et lille spændigsdyk i dit lysnet, og et dårligt TV vil lade sig påvirke af det. Men som sagt - gætter bare.

Reply to
Adrian

citat John Petersen: "to Lavenergipærer"... der er altså ikke tale om glødelamper her...

i det øjeblik lyset tændes løber en stor strøm gennem"glødetrådene" i lysrøret i små "hak" - det er derfor du kan høre 3-5 klik i fjernsynet..

havde du haft et fjernsyn der ikke var noget skrammel som Prosonic så ville du ikke have problemet... desuden afhænger det også af om pærerne er de billige til en 10'er eller de dyrer kvalitetsprodukter...

--
mvh
Rasmus

Hej Adrian og Rasmus

Tak for respons, men til Rasmus, jeg tror du misforstår det er ikke når TV er tændt, lyden kommer ikke fra højtaleren men indefra, når det er slukket, og lige lidt mere: der er ikke nogen lyd, når jeg tænder lampen over spisebordet, som også er en lavenergipære, og den er på samme fase som de andre.

M.v.h.

John

"Rasmus M. Jensen" skrev i en meddelelse news:46dbcaff$0$90276$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Reply to
John Petersen

fordi pærerne over sofabordet er tættere på fjernsynet end dem over spisebordet... det har i princippet slet ikke noget at gøre med om det er samme fase eller ej... det er enten fjernsyn eller pærer eller begge dele der er konstrueret så elendigt at det ikke kan overholde selv de mest simple krav til EMC (elektro-magnetisk compatibility - på dansk elektromagnetisk forenelighed) ...

Jeg citerer fra kapitel 21, side 813 i elektronikståbi 8. udgave: "Et udstyrs eller et systems evne til at fungere tilfredsstillende i sit elektromagnetiske miljø uden at påføre andet udstyr i dette miljø uacceptable forstyrrelser."

EMC krav gælder både for pæren ("støjsenderen") og for fjernsynet ("støj-offeret") de klik du hører er strøm-impulser i pærens tændingsøjeblik...

med slukket fjernsyn mener du så standby eller at der er slukket ved stikkontakten?

--
mvh
Rasmus
 Click to see the full signature
Reply to
Rasmus M. Jensen

Hej igen

Tv'et er på standby, men hvad er det som giver denne lyd, lampen over spisebordet er i øvrigt tættere på.

M.v.h.

John

"Rasmus M. Jensen" skrev i en meddelelse news:46dc6a85$0$90264$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Reply to
John Petersen

for 117 gang... det er en elektromagnetisk impuls fra pæren når du tænder den...

--
mvh
Rasmus
 Click to see the full signature
Reply to
Rasmus M. Jensen

Så kan du vel altid lave den med at prøve og bytte rundt med pærerne og se om det er en specifik pærer der ikke "tænder rigtigt".

Reply to
Jesper Staun Hansen