Lx 2800 dør ved opstart

Hejsa

Har et gammelt Lx 2800 stående, der ikke helt vil som jeg mener det skal.
Det kan fint stå i standby, men lige så snart man tænder slukker det igen
med det samme - altså går tilbage til standby.

Jeg har lige kigget lidt på det, og C28 måler kortsluttet når jeg smider ESR
meteret på den. Jeg måler også en kortslutning på printet hvor C28 sidder -
det kan da ikke være normalt ?

HOT og den anden store transistor har jeg haft loddet ud og målt til at være
OK.

Er det en standard fejl jeg sidder med, på den her kasse ?

/Brian

Re: Lx 2800 dør ved opstart
Hej!

Det mest normale er, at TR15 går istykker pga. defekt lyt ved den. Der sidder en
100µF ved siden af som skal skiftes. Yderligere sidder der en 220µF i nærheden
og den skal du også skifte. Skift TR15 til en BC369 og pas på
benforbindelserne...!

Der er 117 andre ting  der skal laves, men få det foreløbigt til at kunne tænde.

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Re: Lx 2800 dør ved opstart

Nu har jeg desværre ikke lige TV'et ved mig - er TR15 den der sidder
liger over C28 ?
Jeg går selvfølgelig udfra at du kan huske den slags i hovedet ;-)

Okay, hvad med de 3-4 lytter der sidder oppe i øverste højre hjørne ?
Jeg målte dem til 8-10Ohm med ESR meteret, det er vel lige i overkanten...

Hvis TR15 er den der sidder lige over C28, er den tjekket og måler OK, men
det må jeg lige se på Mandag....

Er det Lx2800'eren der er lidt spøjs at skifte vertikal IC på ?
Jeg kan huske jeg var igennem det cirkus for nogen år siden på et
B&O.

/Brian

Re: Lx 2800 dør ved opstart
Hej!

Yes, det er den ved C28. Der er iøvrigt skrevet forkert på printet (på den ene
side kun!) i visse udgaver (altså mht. TR15 så sæt BC369 i når du er sikker på
forbindelserne).

Beklager, jeg blev nødt til at hente et print fra skuffen...!

Også dem... Jeg skifter normalt flg. på dette print:

ALLE lytter ml. 1 og 470µF (inklusive!).
Boosterkondensatorer - normalt 6.8nF og 1.5nF
TR15
Evt. BUen hvis den er kortsluttet *1

Ovre i den anden side er der printet i midten af sandwichkonstruktionen:

Skift de to 100µF lytter ved TDA1940 og evt. geometripotmetrene. Især hvis de er
de åbne af slagsen.

Og omlod videotransistorerne på billedrørsprintet og på stikket på
afbøjningsspolerne nederst på billedrøret (vip det lille print ud!).

Og så skal der omloddes i drivertrinnet, trafoen, vertikalkredsen (vigtigt) osv.
Husk de to dioder foran SMPS-trafoen (under plasticbøjlen) da de godt kan løsne
sig.

Jeps!

Den afbryder normalt ml. to af benene. Hvis der stadig sidder BC328 så skift den
uden at tænke over det :o)

Tjo, ihvertfald hvis du ikke har den originale kreds :)

Ole har postet opskriften her i gruppen massere af gange. Det har jeg også :o)

*1 = Det kan man høre på lyden når man tænder. Plop = ok og metallisk lyd =
defekt :)

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Re: Lx 2800 dør ved opstart

Så er det store 10 kroners spørgsmål; hvilken side passer ?

Hvilken luksus :-)

Jesus, det var alligevel en slat....

Den der sidder nu, er næppe den oprindelige. Benene er ihvertfald krydset
rundt på den. Så vidt jeg husker målte jeg B-C/B-E strækningerne OK, så
forhåbentligt er det mellem E-C den afbryder :-)

/Brian

Re: Lx 2800 dør ved opstart
Hej!

Det har jeg det med at glemme. Men du kan jo afgøre det udfra transistoren (find
et datablad, evt. via Google).

Ja, men det er nødvendigt efter min mening.

Ok, så fejler den næppe noget. Men lytterne o.a. bør du skifte.

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Re: Lx 2800 dør ved opstart

Well, på det print der sidder, står det samme på begge sider. Så det
burde jo være 10-4....

Fik målt lidt på det idag. Jeg havde HOT'en ude igen, og den målte
stadig ( ;-) ) OK. På TR15 kan jeg måle de to diode strækninger, og
mellem C-E måler den flere ohm end mit multimeter vil være med til.
Men det er vel næppe sandsynligt at den skulle afbryde mellem C-E... ?

Jeg har skiftet alle lytterne, inklusiv dem omkring TDA1940, men det
startede stadig ikke. Efter jeg havde tændt slukket den nogen gange,
kortsluttede HOT'en, så _nu_ er den ihvertfald stendød :-)
Lyden ændrede sig også under opstart med en kortsluttet HOT, som du skrev.

Hvad burde man tjekke som det næste ? Jeg kan jo dårligt nå at måle noget
som helst, når TV'et går i standby med det samme...

/Brian

Re: Lx 2800 dør ved opstart
Hej!

Du bør finde fejlen i horisontaldelen. Skift TR15 denne gang - mål ikke. Der
sidder også 2-3 andre transistorer ved denne, skift eventuelt...

Fejlen _kan_ også være trafoen, omend den ikke normalt tager BUen med sig ved
opstart...

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Re: Lx 2800 dør ved opstart

Will do....

Jeg skylder måske at sige at BU'en ikke var spændt mod kølepladen da den
blæste af, måske det kan være nok....

Hvordan tjekker jeg nemmest om trafo'en er stået af ? Ohme hele skidtet
igennem ?

/Brian

Re: Lx 2800 dør ved opstart
Hej!

Ikke med mindre den har kørt i et stykke tid, den bliver nemlig ikke særligt
varm.

Nemmest? Du skifter trafoen. Virker apparatet nu var den defekt, ellers har du
en ekstra trafo ;-)

Seriøst, der er ikke nogen nem metode anden end udelukkelsesmetoden...
Ihvertfald ikke uden et storage skop eller en trafotester, men de kan også tage
fejl, da de ikke tester ved fuld spænding.

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Re: Lx 2800 dør ved opstart

TV'et gik jo i standby hvergang det havde stået 2 sekunder, så tiden
er jo begrænset.

På mit arbejde kalder vi den slags amerikansk fejlfinding :-)

Hvad ligger sådan en trafo i prismæssigt, og hvor finder man den ?

/Brian

Re: Lx 2800 dør ved opstart
Hej!

Tja, det kan ikke nemt måles om trafoen er død, beklager. Selvfølgelig kan man
nemt afgøre det hvis det gnistrer, men det sker sjældent :)

Tja, et par hundrede kroner hos JørgenP eller Telmo (kræver begge
momsregistrering). Men sørg nu for at udelukke de andre ting først - det er
sjældent trafoerne fejler, omend det da kan lade sig gøre.

Er den iøvrigt sort eller grå?

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Re: Lx 2800 dør ved opstart

Det er da til at overkomme så...

Jeps - men jeg må indrømme jeg tvivler på transistorerne, eftersom
de måler OK.

 > Er den iøvrigt sort eller grå?

Grå.

/Brian

Re: Lx 2800 dør ved opstart
Hej!

Men det er da sure penge hvis den ikke er defekt.

Hmmm, så er fejlen åbenbart noget andet. Fik du også skiftet
boosterkondensatorerne (1.5/6.8nF)?

Ok, de kan ihvertfald gå istykker. De sorte er mere pålidelige :)

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Re: Lx 2800 dør ved opstart

Det er ikke mit TV -> Det er ikke min regning :-)

Nope, men plejer de ikke at bule ud ?

Jeg ved ikke helt om jeg skal tage det som en god eller dårlig ting ;-)

/Brian

Re: Lx 2800 dør ved opstart
Hej!

Bestemt ikke altid.

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Re: Lx 2800 dør ved opstart

Well, jeg tjekkede kapaciteten med et farad-o-meter eller hvad dælen
sådan et apperat kaldes - og de ligger hvor de skal.

Nu nåede jeg det ikke idag fordi chefen mente jeg skulle lave noget
fornuftigt, men imorgen vil jeg smutte en ny BU508/BC369 i, og se om
det hjælper. Hvis ikke, må der en trafo til.

/Brian

Re: Lx 2800 dør ved opstart

Jeg tipper også på trafoen. Jeg havde en lx2802 med tilsvarende problem,
og da alt det andet, som du også har prøvet, ikke hjalp, endte jeg med at
prøve med en anden hsp, hvorefter det virkede. Den var også grå.

Du kan være heldig at finde den hos http://pc-elektronik.dk/shop/ - de er
billige. Kig under linietransformatorer.

Ellers kan du altid finde en hos producenten:
http://www.hrdiemen.es/products/index.php?command=viewPage&page=homesite

Hos sidstnævnte er det også let at finde ud af hvilken du skal bruge som
erstatning.

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Re: Lx 2800 dør ved opstart
Hej!

De grå har større tilbøjelighed til fejl end de sorte. Kan slet ikke mindes at
have skiftet en af de sorte.

Og efter lidt tænken over tingene tror jeg egentligt også trafoen er ved at være
en god kandidat.

Den bruger jeg også ofte til at slå erstatningstyper op. En ganske fin side :)

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Re: Lx 2800 dør ved opstart

Det ender nok med en ny trafo så...