Luxman forstærker sprænger Tannoy højtalere

Jeg har lige fået repareret min gamle Luxman L-510 forstærker hos en privat.
Men reparationen var ikke helt perfekt: forstærkeren gav med mellemrum et
kraftigt brag i venstre højtaler, selvom volumen var skruet helt ned, dvs.
det kom fra effekttrinet. Og det endte med, efter få timers drift, at tage
livet af mine næsten nye Tannoy højtalere. Reparatøren mener selv at det kan
skyldes defekte elektrolytter og de ikke har "motioneret" i de 2 år
forstærkeren har været under reparation. Er der nogen her der kan komme med
en forklaring ud fra disse få oplysninger ? Kan skaden mon udbedres med nye
elektrolytter eller risikerer jeg at få smadret mine højtalere endnu engang
?

mvh
Niels

Re: Luxman forstærker sprænger Tannoy højtalere

privat.
kan
med
nye
engang

Det er meget normalt i den serie. De kører med en meget høj tomgangsstrøm
som er styret af en speciel "lysdiode kobling", hvori trætte lytter kan få
den til at gå amok. Det kan også være en dårlig GND forbindelse.

mvh. Casper

Re: Luxman forstærker sprænger Tannoy højtalere

Dvs. du mener at det er sandsynligt at nye lytter vil løse problemet ?

mvh
Niels

Re: Luxman forstærker sprænger Tannoy højtalere

tomgangsstrøm

Meget sandsynligt. Men check også dårlige lodninger, især omkring gnd
spyd/ledninger. Men det vil da være smart at teste med dummy load af en art,
f.eks. en gammel kaseret højttaler ?

mvh. Casper

Re: Luxman forstærker sprænger Tannoy højtalere

art,

Tak for rådgivningen - jo klog af skade skal den nok testes på nogle billige
højtalere.

mvh
Niels

Site Timeline