Luxeon Star og Strømforsyning mm.

Nogen her i gruppen der kender lidt til Luxeon Dioder ? Jeg er nemlig faldet
over dem og er jo meget smart med en lysstyrke de kan give kun med et
forbrug på 1 W

Så jeg overvejer at have dem en del steder i min lejlighed. Men er nogle
ting jeg ikke helt kan finde ud af med hensyn til strømforsyning dertil.
Mange steder på nettet kan man købe bestemte strømforsyningere dertil eller
driver kredse.
Men hvormeget er det nødvendigt ?

Eller nogel der evt kan anbefale nogle strømforsyninger ?
Skal gerne mindste kunne klare mindste 8 Dioder af 1 W eller 350 mA.

Skal de ikke bare have de 3.42 Vold eller hvormeget det nu skal have.
Faldt bla over kredsen LuxDrive Drivers >  3021AE1000
http://www.luxeonstar.com/item.php?id86%6&link_str24%0::241&partno30%21AE1000

Og en eksempel på brug af den her
http://www.luxeonstar.com/buckpuck.html

Men da sætter de alle Dioderne i Serie, er det nødvendigt ?

For ville egentlig gerne lave en styring dertil med en microcontroler der
styre en DA converter som jo så skal styre en eller anden form for spændings
regulator for at kunne ændre på lysstyrken på de enkelte dioder.

Så det briger mig til mit sidste spørgsmål om der er nogel der ved hvad jeg
kan bruge der for at styre lysstyrken på de enhelte dioder ?
For den digitale del er ikke noget problem med Microcontroler mm. Men det
analoge er ikke lige mig.

Så hvilken trantistor eller noget kan bruges til at regulere spændingen ud
til dioden, som selfælgelig kan styres ud fra et output på min DA converter
?

På forhånd Tak.

Re: Luxeon Star og Strømforsyning mm.

De skal have en konstant strøm, den letteste måde at lave det på er en
spænding der er nogle få volt for høj og så en konstantstrømsgenerator. For
at få mindst muligt tab i strømgeneratoren, sætter man dioderne i serie, så
der kun behøves en strømgenerator til mange dioder.

Nej, men langt det bedste når der skal være god virkningsgrad.

jeg

Hvad med at tænde/slukke dem nogle hundrede gange i sekundet og så bare
regulere duty cycle.

Re: Luxeon Star og Strømforsyning mm.

<KLIP>

Jeg har lavet trappebelysning med dem, bland warmwhite og white ellers er
der ikke nok lys, warmwhite giver et meget skummelt lys selv i cluster, men
blander du får du et ok lys, white giver alene et meget kunstigt lys som man
skal vende sig til.

Jeg har prøvet med et hav af strømforsyninger, både serie forbundet og
parallelt med modstand, men bruger en PSU med variabel DC lige nu sidder de
i "clusters-serielt" med 3 i hver og PSUen spytter 9 V ud, men der kommer en
4 i clusterne og så sætter jeg PSUen til at spytte 12 V ud.

Hold dig til 3~3,3 ellers falmer de meget hurtigt, luxeon driveren er dyr
mener vi skal give 1000 kr ex moms hos future for de gode modeller ved ikke
med de nye budget.

Ja den giver 21V.

Start med en standard PSU der giver nok W og er på 9-12 V de er billige og
fåes i alle mulige afskygninger DIN, til stikkontakt etc.

<KLIP>

Re: Luxeon Star og Strømforsyning mm.
Hej Kim,

Brug PWM (200 Hz er rigeligt).

                       O +5V
                      _|_
                     _\_/_ LED

           R1       b|/ c  Q2
I/O-ben O--[1k]--+---| BC337
                 |   |\ e
                 |     |
            Q1  c \|   |
             BC547 |---*
                e /|   |  R2
                 |    | | 1R7-2R0
                 |    | |
                 |     |
Gnd O------------+-----+

R2 skal tilpasses til Q1. Det gøres ved at sætte 5V på hvor I/O-benet
ellers tilsluttes og måle strømmen.
Start fx. med en 2R2 og parallelforbind en anden modstand (8R2 til 22R)for
at tilpasse.

Lav sådan et kredsløb for hver LED, så kan de justeres uafhængigt af
hinanden (med PWM).

Hvis du hellere vil køre dem i serie skal der naturligvis højere spænding
til og Q2 skal være kraftigere, det sparer komponenter, men så kan du kun
justere dem alle sammen.

--
Venlig hilsen,
Søren