Lus i tyverialarm

Jeg har en ældre tyverialarm, som jeg har frakoblet, MEN vil gerne bruge
dørklokken, som er indbygget i denne. Men når jeg sætter denne til, så går
der typisk et par dage, så går sabotagealarmen igang. Derfor ønsker jeg nu
at frakoble sabotagealarmen. Det kan iflg.brugsanvisning gøres ved at lægge
en "lus" mellem de tre involverede kontakter. Idag går der jo ledninger fra
disse op til strømforsyningen.
Disse klipper jeg bare over, og så forbinder fra den ene kotakt til den
anden, eller hvad? Er det sådan man laver en "lus"?
Preben

Re: Lus i tyverialarm

 Typisk er en sabotage kontakt, en kontakt som slutter under normale
forhold, og hvis nogen forsøger at sabotere alarmen bryder kontakten
kredsløbet.
Så der må være to terminaler i alarmen, som går til sabotage kredsen. Hvis
du montere en ledning mellem de to (en lus), ser det ud for alarmen, som om
kredsen hele tiden er intakt.

/Tom

Re: Lus i tyverialarm

..og hvad betyder det? At den vil gå i alarm hele tiden - eller at alarmen
for sabotage vil være deaktiveret (som jeg jo ønsker)
preben

Re: Lus i tyverialarm
Det havde jo været en del nemmere for os hvis du kunne have suppleret med et
navn på dit alarm system..
men oftest har en sabotagekreds to klemmer på bundkortet i alarmen. som er
benævnt "Tamper" en "Tamp"
det kan også være at alarmen kører på modstandsændringer så der skal være en
modstand mellem de to terminaler, som kredsen går ind og måler på, hvis
dette er tilfeldet vil dette være beskrevet i installatør manualen.

men ellers er det bare at ligge en lus (et stykke ledning) mellem de to
tamper klemmer.. nogle gange kan der være fælles + eller fælles minus.. men
igen, da jeg ikke ved hvilket system, du har. må jeg henvise til at du læser
installatør manualen

//EL-Trikker

Re: Lus i tyverialarm

Jamen det kan jeg da godt supplere med - men det er en gammel model.
Tvivlsomt om du kender den. Den hedder CS9454. Og der er der flere
alarmskruer, så vidt jeg kan se, A/T 1 og A/T 2, hvor den sidste har 2
skruer. Disse er benævnt "NC sabotagekredse".
Derudover CCT1 og CCC2, men disse er "NC alarmkredse."
Så iflg. manualen er det disse A/T1 og A/T2 som skal "luses", så vidt jeg
læser det.
Preben

Re: Lus i tyverialarm

¨
Det er helt korrekt.
Så vidt jeg husker, har du ovså en TR klemme. Denne skal kortsluttes til 0V.

Mvh
Kim

Re: Lus i tyverialarm

 Ja nu har jeg rodet med denne alarm i flere dage uden held. Det jeg vil er:
Bruge dørklokkefunktionen - og intet andet...! Er det mon ikke muligt? Den
vil konstant lave intern alarm og så blinker "service" og "sabotage". Så
hvis bare jeg kunne slå disse helt fra, og undlod at sætte nogen zoner til,
så ville jeg vel kunne bruge dørklokkefunktionen alene, eller..?
Preben

Re: Lus i tyverialarm
Hmm køb en rigtig dørklokke :S  Den bruger sikkert også mindre strøm...

Re: Lus i tyverialarm

jo tak - men det er jo ikke en almindelig "dørklokke" der er tale om. Det er
et signal, som en tyverialarm afgiver, når døren ÅBNES - ligesom når man går
ind i en forretning - således at man i den anden ende af huset kan høre,
hvis døren er blevet åbnet.
Der findes nogle infrarøde modeller, men dem kan jeg ikke bruge. Vi har
katte...Så hvis nogen kender en anden type, formentlig magnetbaseret, vil
jeg gerne høre det...
Prebne

Site Timeline