Luftfugtighedsføler

Hej gruppe -
Findes der en komponent eller eventuelt et byggesæt der
kan føle luftens fugtighed ?
Skal bruges til at styre en ventilator i et sommerhus, ventilatoren
skal kun køre hvis luftfugtigheden inde er større end udenfor.
Gode ideer eller eventuelle  links, der kan hjælpe til at løse
problemet er velkomne.

Venlig hilsen -
Calle

Re: Luftfugtighedsføler

Honeywell har en single chip, der kan købes hos farwell. Den koster nogl
få hundrede kr. Den forsynes med 5Volt, og giver en spænding fra sig,
der er proportional med luftfugtigheden i pct/rel. Den er trebenet og
meget let at bruge.

http://catalog.sensing.honeywell.com/vsg_compare.asp?FAM=humiditymoistureSG&ITEMLIST14%0829,140830,873347

Bo //

Re: Luftfugtighedsføler

-glemte lige at skrive at den også er lysfølsom. Derfor skal den
anbringes i en skummel kasse...

Bo //

Re: Luftfugtighedsføler

der fås også en udgave med kun 2 ben. det er en form for en fugtigheds
styret modstand. lidt lige som en ldr bare med fugt.

Jacob

Re: Luftfugtighedsføler

Philips har en god fugt føler, 2 stk af disse lidt elektronik og differenial
forstærke evt comparator eks. en Siemens TCA 965.

Der findes masser af applicationer på nettet.

M.v.h.

Børge

Re: Luftfugtighedsføler

differenial

Tak for svarene på mit spørgsmål -
Jeg vil forsøge at finde de omtalte følere fra Philips.
Bo Bjerres løsning er sikkert god, men  nok den dyreste.
Mit problem er kun følerne - resten er forholdsvis over-
skueligt.

Venlig hilsen -
Calle

Re: Luftfugtighedsføler

Når du har fået det til at køre er du meget velkommen til at melde tilbage,
også om hvem du købte følerne af og til hvilken pris.

Jeg har ofte overvejet løsningen, men dog fundet følerne for dyre.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Luftfugtighedsføler

De koster omk 90 kr ved små styktal og kan/kunne købes hos Promax.

Benny

Re: Luftfugtighedsføler

...og så løber der en del elektronik på, og nogle timers arbejde og....

Bo //

Re: Luftfugtighedsføler

Jo men DET er jo sjovt!

Mvh. Uffe Ravn