LPT port dongle, reverse engineering? - Page 2

Re: LPT port dongle, reverse engineering?
Jeg bliver mere og mere fascineret af dine vindmøller Klaus. Jeg vil se
dem en dag :)

Jonas Jalling

Re: LPT port dongle, reverse engineering?

Kig ud af vinduet, næste gang du kommer på landet.....

Re: LPT port dongle, reverse engineering?
Hehe.. :)

Re: LPT port dongle, reverse engineering?

Og hvis du kommer til vandet, og ser nogen der virker, så er det nok "vores"
;-)

Mvh, Leif
(Ansat hos det tidligere BONUS Energy)

Forresten - er vi nu ikke kommet lidt langt væk fra Petersen, Michaels
oprindelige tråd..............

Re: LPT port dongle, reverse engineering?

ROFL......
Yttre Stengrund er nok for langt at tage væk. Det er vidst det eneste
sted der står NEG-Micon havmøller......

Re: LPT port dongle, reverse engineering?
Helt OT!!!!

Hej Klaus,

Som modelbanemand kender du sikkert Anna von Badutz - stavemåden er nok ikke
korrekt?
Havde engang fornøjelsen af at være på et kursus med hende - virkelig en
jernbane-dame med en alsidig erfaring.
(Bl. a. loko-fører ved Kiruna minen)

Ved du hvor i Danmark, hun befinder sig?  Der var vist engang noget med
noget i Fredericia / Kolding og vist senere Sjælland....

Mvh, Leif

Re: LPT port dongle, reverse engineering?

Svinninge Modeljernbaneklub (http://www.svmjk.dk /)

Kig evt her:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=svinninge+modeljernbane

Re: LPT port dongle, reverse engineering?

Den slags er da også noget skidt, det meste af softwarebrancen har
efterhånden lært at kopiforhindringer ikke hjælper og kun øger
supporten, nu går vi bare og venter på at musikbrancen, filmbrancen og
tvbrancen lærer de samme lektioner.

Uheldigvis er det de betalende kunder der kommer til at betale for hele
showet, uden at de får andet ud af det end færre rettigheder.

Nej, kopi-forhindringer er ikke nødvendige, de er umoralske og tjener
stort set kun til at fratage kunderne deres rettigheder.

At der skulle være nogen der kunne finde på at kopiere et eller andet
gør ikke at jeg som betalende kunde synes det er fedt at mine
rettigheder bliver indskrænket til fordel for udbyderen.

Det har jeg set tit, dongles lever et udsat liv uden på maskinen, hvis
den flyttes lidt rundt vil donglen have en god chance for at komme til
skade.

...Når så udbyderen har unsupportet den software som man har betalt for
og ikke gider at udstede en ny dongle har man tabt.

Altså "dem som ikke har nok konkurrence", hvis de havde konkurrence
ville det jo ikke være muligt at opkræver ågerpriser for deres produkter.

Måske ikke, men hvis du har sourcen til den software du bruger kan
udbyderen hoppe i havnen og du kan betale en lokal konsulent for at
udbedre de fejl som går dig på eller for at sørge for at du kan blive
ved med at køre softwaren på din nye hardware.

... men det er vist nok også rimeligt OT efterhånden så skal vi ikke
bare sige EOD?

Re: LPT port dongle, reverse engineering?

Du mener rettigheder som bruge et program i flere kopier end man har
licens til?

Normalt når du køber et program får du rettighed til at køre programmet
på en maskine, en dongle ændre ikke på den rettighed.

Så har jeg åbenbart mere fornuftige kunder end du kender.

Det at et program er dyrt betyder ikke at det er ågerpris. I en del
nicebrancer er et salgstal på 1000 stk faktisk pænt. Hvis sådan et
program tager et par mandår at udvikle og der også skal være penge til
resten af virksomheden, så kan du selv regne ud hvad prisen er.

Hvilket ikke just giver firmaer lyst til at udvikle løsninger til den
niche. Forøvrigt er en konsulent ikke billig, der kan faktisk købes en
del for et par måneders konsulentbistand.

Re: LPT port dongle, reverse engineering?

Eller licenser som giver "én bruger lov at afvikle programmet på
forskellige computere"?

Der er flere forskellige licenstyper en blot A og B... Jeg kan faktisk
se det sjove i et program + dongle som benytter en licens som giver den
samme bruger lov til at afvikle programmet på flere computere :)

Og dongles bliver væk. Smidt i en skuffe, og pludselig er der ingen som
ved hvem der havde donglen sidst.

Med pludselig kan der menes flere år, hvorefter man pludselig skal bruge
programmet igen.

[snip noget med åben kode, dyre konsulenter og konsulenter som ikke aner
hvordan det de supporterer fungerer under motorhjelmen]

Hmm, er der ikke en relevant NG for den slags diskussion?

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: LPT port dongle, reverse engineering?

Tjae..

Jeg kan ikke editere exe filerne, det eneste jeg har fundet ud af er at
det er bygget op i Turbo C

Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Re: LPT port dongle, reverse engineering?
On Sat, 19 Mar 2005 20:10:24 +0100, "Petersen_Michael"

Hvis du vil kaste mere tid efter det:
1. Sæt dig ind i hvordan exefiler er opbygget så du ved hvad der er
codesegment
2. Lær 8086 assembly language
3. Sæt dig ind i hvordan bioskald til printerporten ser ud
4. Sæt dig ind i hvordan direkte i/o kommunikation til den fysike port
ser ud
5. Sæt dig ind i hvordan dos programmet debug virker. Sammenfattende
punkt 1-2, 4-5: læs

http://www.ece.ul.ie/homepage/tom_newe/Modules/CE4204/advdos-Duncan.pdf
6. rename exefilen så den får en anden extension
7. Åbn exefilen med dos programmet debug
8. Led efter bioskald til printerkommunikation (søg efter hexstrenge),
og lur lige først hvordan Turbo C laver sådan noget (hvis den ikke
benytter sig af inline assembly). Gad vide om ikke gamle Turbo C kan
erhverves frit?
9. Hvis noget findes så prøv at disassemble og se om 'int' kald
efterfølges af processor registre/flag betinget selektion. Hvis det
ikke er tilfældet, så gå til punkt 8.
10 Erstat 'int' kaldet med noget der sætter processorflaget, så 'den
rigtige selektion' efterfølgende bliver udført. Gem resultatet som en
ny fil, forlad debug og rename til exefil.
11 For hver stadig buggy exefil, gå til punkt 10 og prøv en ny
processor registere/flag returtilstand.
12 Hvis det ikke lykkedes med første bioskald, gå til punkt 8 for
søgning efter nye bioskald.
13 Hvis det ikke lykkedes, så skal der ledes efter direkte I/O. Det er
sværere fordi den kode du finder er kaldt et sted fra, og det er dette
sted eller stedet som kalder som kalder som kalder som kalder .... der
skal findes og bypasses på rette vis. Der unassembles evt fra før 'in'
eller 'out' instruktion idet der evt prøves et par gange for at ramme
code allignment. Det der skal findes er den sammenhængende kodestump
som udgør testen. Den er typisk afsluttet af 'ret' eller 'iret', og
begynder ikke nødvendigvis men nogle gange efter en sådan. Når så
kodestumpen er identificeret, så skal der ledes efter 'call' dertil,
og forsøges med samme trick som i punkt 10, bypassende  call
instruktionen på rette vis.

Der kan være taget mange andre tricks i brug, som andre svar lader
ane.

Du man have et rigtig godt årti!

MVH Benny Andersen

Re: LPT port dongle, reverse engineering?

Jeg tror jeg vil hyre en makker, det må være til at bestikke en eller
anden, med en flaske, eller sådan ;o)

Jo tak jo tak. Jeg troede det ville være simpelt, tænkte på de 8
udgange, og 4 indgange = ikke så mange kombinationsmuligheder.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Re: LPT port dongle, reverse engineering?

Well, du glemmer tiden, der er rigtigt meget tid at kombinere i:)

Re: LPT port dongle, reverse engineering?

Jeg må nok bare se i ørene at jeg skal have fat i en dongle, hvis jeg
skal have noget ud af den software..

Med mindre, der dukker et geni op med de vise sten.. ;o)
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Re: LPT port dongle, reverse engineering?
On Sat, 19 Mar 2005 17:01:58 +0100, Flemming Frandsen

Præcis samme oplevelse havde jeg med et gammelt (midt-90erne) program, jeg
må sige at jeg var noget målløs over hvor elendigt det var kodet:

Her blev en bit sat høj når donglen var fundet, så cracket bestod i, at
fjerne hoppet til 'dongle mangler' rutinen (som jo ikke var nødvendigt
længere), til at sætte bitten høj. Der var flere steder i programmet, de
checkede bitten; men på denne måde var de alle fixet på een gang.

Nogle gange er det næsten for nemt :)

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php