LPT port dongle, reverse engineering?

Jeg er kommet i Besiddelse af et gammelt DOS baseret program, hvor til
kræves en parallel port dongle, som jeg dog ikke er i besiddelse af.
Firmaet der har udviklet programmet, findes tilsyneladende ikke mere, og
jeg lurer derfor på en måde hvorpå jeg kan reproducere donglen.

Jeg tænkte på om ikke denne konstruktion
http://www.fortunecity.com/skyscraper/capacity/517/electro/lptleds/lptle
ds.htm
ville lyse op, på de output programmet sender til, hvor efter jeg må
finde ud af hvilke input der skal have signal, for at skidtet virker.

Er jeg på rette spor?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Om du kan reproducere donglen afhænger meget af hvor avanceret den er.
Dem jeg kender (hasp) har en krypteret kommunikation mellem dongle og
program.
For at forhindre at du debugger programmet kan der også være lagt en
beskyttelse unde om selve programmet. Dvs. at programmet er krypteret og
først blive brugbart når donglen er læst.
Hvis det er en rigtig gammel dongle er der dog håb, de var ikke særlig
avanceret.
Det bedste du kan gøre er nok at søge på nettet, ihvertfald hvis du kan
finde ud af hvilken type dongle du har.

Nok ikke, sansynligvis bruges handshake pindene også til kommunikation
og så foregår kommunikationen nok på 1/1000 sekundt, hvilket kan gøre
det lidt svært at følge med ;-)

Re: LPT port dongle, reverse engineering?

Ok, jeg ved ikke hvilket fabrikat det er, jeg har kun set en dongle til
produktet en enkelt gang.
Det er ikke en type med et "vindue i" hvor man kan se en IC under. Den
er bare grå, og rimeligt anonym..

Den er umiddelbart fra omkring 1989 -  1991 Jeg kan se at der blandt
programfilerne er en exefil, der har noget med donglen at gøre, men kan
ikke editere exe filen.

Pointen er at jeg ikke har donglen..

Hmm.. nu er der jo grænser for hvor hurtigt man kan kommunikerer 8 bit
på en LPT port ;o)

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Re: LPT port dongle, reverse engineering?

Måske det hjælper hvis du fortæller hvilket program det er..................

/Leif

Re: LPT port dongle, reverse engineering?

 Det hedder Conzept 16 og er fra omkring 1989 - 1991

(jeg har naturligvis googlet efter  programmet, men ikke fundet noget
relevant)

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Re: LPT port dongle, reverse engineering?

Hmm, jeg går ud fra at det ikke har noget med webudvikling at gøre, hvad
kan det?

Re: LPT port dongle, reverse engineering?

Det er en form for CAM program der kan snakke med en ca. lige så gammel
Sinumerik styring.
(Har talt med Siemens, de kender godt deres styringer, men ikke noget
til det gamle software)
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Re: LPT port dongle, reverse engineering?

Er det ikke dette: http://www.vectorsoft.de/C16/C16_philosophie.htm
Et eller andet VB lignende system.

Re: LPT port dongle, reverse engineering?

Det ville jeg ikke mene, men måske.

Det kan godt være det er så simpelt som nogle modstande eller noget i
den stil, men jeg kan forestille mig det er så specielt som en EEPROM
med et serienummer som ligger på donglen.

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: LPT port dongle, reverse engineering?

Og det er så stadig i den relative simple ende.

Specialdesignede chips med kryptering og eeprom (hvorpå der kan gemmes
data) er mere normalt.

Re: LPT port dongle, reverse engineering?

Nej, det kan ikke betale sig at rode med dongler, det er meget lettere
at cracke softwaren.

Sikkerheden i selve donglen er typisk meget fin, men dem der bruger
dongles er typisk nogle skodnakker (ellers ville de ikke bruge dongles)
og derfor har de med stor sansynlighed ikke gjort nok ud af sofwaredelen.

Tit vil du kunne køre programmet i en debugger og steppe igennem koden
ind til du finder den funktion som snakker med donglen og finder ud af
om programmet skal virke, når den er fundet er det en smal sag at rette
programmet til så det i stedet for at sige "hvis donglen er der så virk"
siger "hvis donglen ikke er der så virk", det er kun 1 bit der skal
flippes det rigtige sted:)

Find en i386 assembler haj, så er din lykke gjort.

Re: LPT port dongle, reverse engineering?

Mærkelig konklusion. Dongles er en måde at kopibeskytte et produkt på og
i mange tilfælde den måde der giver færrest problemer for den retmæssige
bruger, samtidig med at producenten er rimelig sikker på at programmet
ikke lige bliver knækket.

Det var nok muligt for 15 år siden, men en nyere dongle løsning kan ud
ikke gøre det med. Der bruges en såkaldt wrapper, det betyder at den
færdige applikation krypteres og derefter tilføjes et (eller flere)
programmer til exefilen. Disse programmer har masser af tricks for at
forhindre debugning, samtidig med at de dekoder næste lag af programmet.

Selvfølgelig kan alt knækkes, hvis man har masser af tid, men forvent
ikke at det er let.

Re: LPT port dongle, reverse engineering?

Dongles er noget skidt og meget besværligt for den retmessige bruger,
lige som alle de andre tricks som rettighedshavere bruger (se
manual-opslag, macrovision, css, hdcp, broadcast flag, TCPA osv.)

Hvad sker der når donglen er gået i stykker og firmaet der lavede
programmet ikke er til længere eller er mere interesserede i at sælge et
nyt program til n+1 kr?

Dongles går i stykker og er tit ikke kompatible med ny hardware eller de
setups man gerne vil køre softwaren i.

Langt de fleste har lært at dongles er noget skidt og er holdt op med at
bruge dem, de eneste der ikke har er dem der ikke har nok konkurrence.

Ja, men gutten snakker også om et DOS program, så der er gode chancer
for at det jeg sagde holder.

 > Disse programmer har masser af tricks for at

Ja, med nøglen gemt i donglen så er det ret sikkert, men der er rigtigt
mange programmer der er så plat-naivt skrevet at der ikke skal mere til
end at vende 1 bit.

Nøh, jeg vil også hellere bruge software som jeg har sourcen til, alt
andet er for besværligt.

Re: LPT port dongle, reverse engineering?

Det bliver vi så ikke enig om, jeg syntes at en dongle er væsentlig
lettere en telefonopkald eller krav om en bestemt cd i drevet for at
programmet kan køre

 > lige som alle de andre tricks som rettighedshavere bruger (se
 > manual-opslag, macrovision, css, hdcp, broadcast flag, TCPA osv.)

Som desværre er nødvendige.

Dongles går normalt ikke istykker, men selvfølgelig kan der være et
problem. Det kan der også hvis computeren går ned og orginal disken er
væk (det sker nok oftere end at en dongle går istykker).

Har jeg ikke oplevet.

Eller dem der sælger dyre programmer, som let kan kopieres, hvis der
ikke var beskyttelse.

Nu er det ikke altid muligt og det er heller ikke alle der har
tid/forstand til at bruge sourcen til noget.

Re: LPT port dongle, reverse engineering?

Jeg kan huske vi "dengang" var sure over at en dongle
optog en LPT port. Dengang kostede et kort med  2 LPT
(PAR) port aligevel lidt penge (mange XT'er havde kun
 1 port ) og ikke alle Dongles havde et LPT ud

her ses den seneste type Dongle der virkelig er effektiv ;)
http://www.furiousdongle.com/images/box/furiousbox_v2.jpg

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

De parallel dongles jeg har rodet med tillader en printer i samme port.

Beskyttelsen ligger vist i at forbinde det rigtigt ;-)

Idag er en dongle lidt mindre end en usb memory key, så der er ikke den
slags problemer mere.

Re: LPT port dongle, reverse engineering?

Jo, for har man kun 1 usb port og skal bruge den til sit modem, eller BT
, så er en god gammeldags parallelportdongle uundværlig. Printeren kører
men alligevel via usb, netværk, BT eller ir :-)

Re: LPT port dongle, reverse engineering?

1 usb port? Hmm, de kan splittes op til 128 porte (ca.).

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: LPT port dongle, reverse engineering?

Jeg (vi - på mit arbjede) bruger en dongle til vores "Windman" program
på en bærbar, når vi er ude i "marken". Her er det rart at kunne have
sit BT USB interface, så man har trådløs kommunikation til sin
"mobilos", så man kan ringe op til møller uden kabel. Skal vi til at
have en USB hub med også, fylder det noget rigelig :-)

Re: LPT port dongle, reverse engineering?

Ja, men det kan lade sig gøre :)

Og det kan garanteret gøres langt smartere end de usb hubs man kan købe
omkring. F.eks. usbkeysize hub, med 2 til flere ledninger med usbhunstik
gående ud fra usbhubben. Så fylder det både mindre sammenrullet, og man
kan placere enhederne hvor man vil ha' dem uden at skulle tænke på
ekstra forlængerkabler.

--
Venlig Hilsen
Michal