LPT Fordeler - lager m.m. - Page 2

Re: LPT Fordeler - lager m.m.

Tjaa, min computer er under to uger gammel, så det er vist ikke det...
Om ECP er på ved jeg ikke, ved kun at jeg godt kan få mine programmer til at
styre porten :s

Vil prøve at smide nogle leds på en af dagene og se hvad der sker :)

Re: LPT Fordeler - lager m.m.

Det er noget vrøvl.

Data udgangene i den oprindelige parallel port er lavet med en 74LS244

Handshake udgangene er lavet med 7405 og 4k7 pullup

Re: LPT Fordeler - lager m.m.

Godt du er skråsikker - det skal man passe på med det utal af
implementeringer som er lavet igennem tiderne på IBM pc'en. Se her:

http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/lptpower.html

Dvs i ECP/EPP mode - så er det pull-up udelukkende. Mht SPP mode - så har
jeg også hørt det samme som dig at det var en 74xx udgang - men efter at
have snakket med "de gamle rotter" på usenet - så har den også været kun
pull-up.

/Klaus

Re: LPT Fordeler - lager m.m.

Det er ret læt at være 100% sikker når jeg har de orginale IBM diagrammer.

Absolut ikke, prøv at finde databladet på 74ACT1284 som er en parallelport
driver chip til ECP mode. Det er IKKE open collector (source/sink 14 mA).

Det er åbenbart nogle rotter der ikke aner hvad de taler om.

Re: LPT Fordeler - lager m.m.

Men det er selvfølgelig sværer at læse diagrammet rigtig.

Data udgangen på den orginal IBM parallelport er en 74LS374, en 2.2nF
kondensator til gnd og en 74LS244 til kontrol af de udlæste data.

Men stadig ingen open collector, undtagen i handshake linierne.

Re: LPT Fordeler - lager m.m.

Cool - kan du scanne dem og sende et kopi?

Pointen er at IBM kloner - jeg snakker jo ikke om udenlukkende IBM maskiner,
kan være lavet på forskellige måder, blot de overholder standarden for
interfacet.

Mht 74ACT1284 - så er den jo ikke fra starten af firserne, men '96 så vidt
jeg kan se.

Måske, det skal man passe på med på Usenet - måske er jeg blevet bildt noget
ind. Det passer nu egentligt fint med hvad jeg ellers har undersøgt mht det
SPP interface jeg lavede for nogle år siden. Jeg vil prøve at grave de gamle
links op på arbejde i morgen, har dem ikke hjemme.....

../Klaus

Re: LPT Fordeler - lager m.m.

diagrammer.

Nope, det gider jeg ikke, det er omkring 80 sider i A5

Hvis det kun er parallelporten, så kan du godt få et scan af den, det er kun
en side (det kræver selvfølgelig at din email adresse er ok), men det bliver
ikke idag.

parallelport
mA).
maskiner,

Hvilket de sansynligvis ikke har gjort hvis de brugte pullup.

Jeg ved ikke lige hvilken årgang ECP mode blev indført, men chippen er lavet
til at overholden ECP standarden.

Re: LPT Fordeler - lager m.m.

LED

Du kan trække strøm til lav, dvs. led+modstand skal sidde fra +5 volt til
signal pinden og hold strømmen under 5 mA.

Re: LPT Fordeler - lager m.m.

mmm... du mener vel bare at jeg bruger de output pins der er, og samler dem
i de 8 ground pins (med modstand+led til hver) right?

Re: LPT Fordeler - lager m.m.

til
dem

Nej. Du skal bruge en ekstern 5 volt forsyning (eller en ledning indefra
PC'en).
Propblemet med mange output pinde er at de ikke er gode til at give 5 volt
ud, men meget bedre til at give 0 volt (Jeg har ikke lige checket data på
nutidens parallelport chips, så jeg ved ikke om de kan give nok på volt, men
de kan på 0 volt).

Den bedste måde at have lysdioder på, er at bruge en 74HC244 til at skille
dem fra porten, så kan du koble dem som du vil.

Men jeg vil foreslå at du ikke bruger lysdioderne, sæt dem istedet efter
74HC374, så du kan se at din styring virker og når du har set det, så fjern
dem igen.

Det er ikke fordi jeg er imod indikator led's, men strømtræk og chip type
skal matches korrekt, for at de ikke forstyrer.

Re: LPT Fordeler - lager m.m.
fjern

Ja ok, det vil jeg så gøre i stedet.

Oky...

Jeg har som sagt bestilt fra elsa - hvor lang tid plejer der at gå før de
sender? Jeg har ikke modtaget noget endnu...

Re: LPT Fordeler - lager m.m.

De plejer at sende samme eller næste dag, hvis det er lagervarer (se på din
ordrebekræftigelse).

Re: LPT Fordeler - lager m.m.
din

Der står:
2004-02-12
ud fra alle ordrer...

Mit internet har ikke været så godt de sidste par dage, så hvis de har sendt
mig yderligere mails er de sikkert gået tabt :(
Vil ringe til dem i morgen hvis jeg ikke modtager noget der.

Re: LPT Fordeler - lager m.m.

Ok, har modtaget det fra dem :)

Re: LPT Fordeler - lager m.m.

Så er det igang med loddekolben. ;-)

Re: LPT Fordeler - lager m.m.

Ja, var egentligt gået i gang... men mine dioder blinkede helt vildt da jeg
brugte de kredse... tror dog det er en dårlig forbindelse mellem
strømforsyning og test-board.
Det er svært at anskaffe 5 volt forsyninger (med mindre man bruger den fra
en computer - som jeg gør nu)... hvis jeg bruger 4½ volt (som er nemmere at
få fat i), vil det give nogen forskel?

Re: LPT Fordeler - lager m.m.

jeg

Har du ikke et voltmeter?
Hvis du ikke har forbundet en indgang, så kan den skifte tilfældigt mellem
høj og lav.

at

Kredsen vil virke ved 4.5 volt, men den har ikke godt af at spændingen, på
en indgang, er højere end forsyningsspændingen.

Normalt bruger man en chip der hedder 7805 til at lave 5 volt, den kræver et
par kondensatorer og så en 8-20 volt forsyningsspænding (Check Power Supply
siden i MiscEl).

Du kan også trække 5 volt fra computeren, men det kan være ret problamatisk
hvis du kommer til at kortslutte den spænding.

Re: LPT Fordeler - lager m.m.

Det kan være det er det så... ville bare prøve én ud/indgang og se om det
virkede... Men hvad mener du med "ikke har forbundet"?
Men hvad er pin 1 til? Den har jeg ikke kunnet se hvad skal bruges til :s

Lige nu tester jeg det bare uden om computeren, for at se om det hele
virker.

et
Supply
problamatisk

Sidder med en løs strømforsyning - prøver mig frem med den.
Jeg vil se på din løsning med strømmen... kan være det er løsningen, hvis
den nu ikke er glad for 4½ volt.

Re: LPT Fordeler - lager m.m.

mellem

oe=Output enable og stregen over betyder at den skal være 0 volt for at
tænde for udgangene.

Så er der ingen problemer med 4.5 volt.

Re: LPT Fordeler - lager m.m.

Ahh ok, så hvis jeg vil slippe for at den nye adresse bliver videresendt
sætter jeg bare den til 1, mens den nye adresse sættes.
Smart nok :)

Tak!

Site Timeline