Low power processor...

Hej,

Jeg leder efter en processor (fabrikant) der laver processorer som "ikke
bruger strøm" jeg har en del batteri applikationer i forbindelse med
fjernbetjæningsudstyr og jeg er træt af Atmel's AVR serie der er som at
smide en effekt modstand tværs over forsyningen...

Jeg har kigget lidt på PIC, selv jeg har svoret at jeg aldrig ville rode med
dem igen kan jeg ikke finde noget argument for at lade være når de bruger så
lidt strøm.

Er der andre alternativer som bruger meget lidt strøm (mindre end 70uA
aktivt) jeg har ikke stort behov for hurtig clock men processoren jeg leder
efter bør have intern RC oscillator der kan prescales efter behov i
softwaren så man kan sætte farten op når man skal dekode RC5 og ellers ned
igen når den står og venter på at nogen trykker på fjernbetjæningen...

Har i nogle bud (ud over microchip)?

M.v.h.
Lasse Madsen

Re: Low power processor...

Prøv at kigge på TI's MSP430 serie, jeg tror der findes nogle, der kan
opfylde dine krav. (Jeg har dog ikke selv arbejdet med serien)

--
Med venlig hilsen / Kind regards
Jesper Larsen

    Øh bø.... NanoWatt versionerne i PIC serien... ups, det er jo også
PIC'er ;) jamen velkommen til Lasse, kan så glæde dig med at de for ca.
1½ uge siden blev stillet et Atmel Arm7 demokit på mit bord :( så du er
ikke den eneste som er nødsaget til at kigge på en model serie som man
ellers har sværget man ikke ville bruge ;) gudskelov for min skyld, er
det ikke en AVR ;)

--
VH
Lars Molnit

Hvorfor kan du ikke bare stoppe den helt og så lade den vågne på første
flanke i signalet?

Re: Low power processor...

Hmm - AVR rules ;-)
Jeg havde selv tænkt mig at lave fjernbetjening med en Mega48. Er de sultne?

Texas MSP430. Har et par rør liggende... ;-)

Mvh.
  Anders

Re: Low power processor...

sultne?

Øh. Ja 5 Volt og 8 mA er en del på et batteri. Vi har forgæves forsøgt at
finde det lave forbrug som der er nævnt fra Atmels side.
Bemærk at Atmel måler strømforbrug med memoryen fuld af NOP så de interne
dele står mere eller mindre stille. Har man strøm er en AVR god men på
batteri så nej.

Hvad angår lav strømforbrug så er der nogle af mine kolleger der har brugt
en del til med at finde den der bruger mindst strøm i forhold til ydelse og
der er kun to fabrikater der er gode inden for det område PIC nanowatt og
nogle TMS430, hvor de valgte TMS430.

Benny

Re: Low power processor...

Og det sammeligner man naturligvis med en anden processor forsynet fra 1,8V
eller hur? ;-)

Hmm. Jeg må vist liige prøve at måle lidt inden jeg lægger print ud....

Tja de er selvfølgelig også en OK mulighed... Jeg har selvfølgelig også et
par rør og en kompiler - så det kan være jeg bare skal tage den vej med det
samme.

Mvh.
 Anders

Re: Low power processor...

snip

Freescale?

Hvis du mest skal vente pE5% tastetryk og lignene, sE5% stop processoren
helt og lav wakeup pE5% keyboardet etc., sE5% sku det ikke vE6%re umuligt
at komme ned omkring 1uA

-Lasse

Re: Low power processor...

Mega48 & Mega88 kan komme meget langt ned i forbrug , men den ukronede
konge i "Low power" er TI-MSP430

Carsten

Re: Low power processor...

leder
ned

AVR har mange hvis'ser. Feks skal du bruge den interne osc. koster det
strøm. Har lige talt med projektlederen der arbejdede mest med
strømforbruget og det lykkedes at få Mega48 ned i nærheden af hvad Atmel
lover men det er mange ting der skal skrues på.

Også erfaringen i firmaet her.

Benny

Re: Low power processor...
Hej,

Jeg anvender selv disse i mine nuværende designs og så vidt jeg husker kan
jeg ikke presse dem under 250uA og det er alt for meget.

Jeg tror jeg prøver TI-MSP430 ... jeg er sgu for arrig på PIC til at vil
overgå til fjenden :-D

M.v.h.
Lasse

Re: Low power processor...

SE6%tter du processoren in powerdown nE5%r den venter pE5% tastetryk og
lignende, eller stE5%r du og spilder strF8%m pE5% busy-wait?

-Lasse

Re: Low power processor...

Jeg tror ikke på at en Atmel AVR ikke kan komme under 250uA i
"powerdown".. En HEL mobiltelefon platform med
MCU,DSP,FLASH,DRAM,LCD,osv, osv. kan bringes helt ned på 1,5mA
(middel) i power down.... så det er vist bare at komme i gang som
Lasse siger :o)

Det er som regel LCD'et og "GSM paging" der æder mest power i "power
down" i en mobilos.

/Thomas

Re: Low power processor...
Hej Lasse,

Som sagt ønsker jeg en processor med et aktivt strømforbrug på under 250uA
Selvfølgelig kan man komme lidt længere ned ved at gå ind og ud af
strømsparing men det er ikke så meget som hvis processoren bare havde kunne
køre 50uA aktivt og så cykle ind og ud af strømsparing.
min konklution er at AVR ikke er velegnet til batteri applikationer hvor
f.eks. PIC er bedre egnet

Man skal vælge den processor der er bedst til opgaven hvorfor så vælge et
dårligere alternativ :o)

M.v.h.
Lasse Madsen

Site Timeline