Low power processor...

Hej,

Jeg leder efter en processor (fabrikant) der laver processorer som "ikke bruger strøm" jeg har en del batteri applikationer i forbindelse med fjernbetjæningsudstyr og jeg er træt af Atmel's AVR serie der er som at smide en effekt modstand tværs over forsyningen...

Jeg har kigget lidt på PIC, selv jeg har svoret at jeg aldrig ville rode med dem igen kan jeg ikke finde noget argument for at lade være når de bruger så lidt strøm.

Er der andre alternativer som bruger meget lidt strøm (mindre end 70uA aktivt) jeg har ikke stort behov for hurtig clock men processoren jeg leder efter bør have intern RC oscillator der kan prescales efter behov i softwaren så man kan sætte farten op når man skal dekode RC5 og ellers ned igen når den står og venter på at nogen trykker på fjernbetjæningen...

Har i nogle bud (ud over microchip)?

M.v.h. Lasse Madsen

Reply to
Lasse Madsen

Prøv at kigge på TI's MSP430 serie, jeg tror der findes nogle, der kan opfylde dine krav. (Jeg har dog ikke selv arbejdet med serien)

--
Med venlig hilsen / Kind regards
Jesper Larsen

Øh bø.... NanoWatt versionerne i PIC serien... ups, det er jo også PIC'er ;) jamen velkommen til Lasse, kan så glæde dig med at de for ca. 1½ uge siden blev stillet et Atmel Arm7 demokit på mit bord :( så du er ikke den eneste som er nødsaget til at kigge på en model serie som man ellers har sværget man ikke ville bruge ;) gudskelov for min skyld, er det ikke en AVR ;)
--
VH
Lars Molnit

Hvorfor kan du ikke bare stoppe den helt og så lade den vågne på første flanke i signalet?

Reply to
HKJ

Hmm - AVR rules ;-) Jeg havde selv tænkt mig at lave fjernbetjening med en Mega48. Er de sultne?

Texas MSP430. Har et par rør liggende... ;-)

Mvh. Anders

Reply to
Anders F

snip

er

ers ned

ngen...

Freescale?

Hvis du mest skal vente p=E5 tastetryk og lignene, s=E5 stop processoren helt og lav wakeup p=E5 keyboardet etc., s=E5 sku det ikke v=E6re umuligt at komme ned omkring 1uA

-Lasse

Reply to
langwadt

Mega48 & Mega88 kan komme meget langt ned i forbrug , men den ukronede konge i "Low power" er TI-MSP430

Carsten

Reply to
Carsten

sultne?

Øh. Ja 5 Volt og 8 mA er en del på et batteri. Vi har forgæves forsøgt at finde det lave forbrug som der er nævnt fra Atmels side. Bemærk at Atmel måler strømforbrug med memoryen fuld af NOP så de interne dele står mere eller mindre stille. Har man strøm er en AVR god men på batteri så nej.

Hvad angår lav strømforbrug så er der nogle af mine kolleger der har brugt en del til med at finde den der bruger mindst strøm i forhold til ydelse og der er kun to fabrikater der er gode inden for det område PIC nanowatt og nogle TMS430, hvor de valgte TMS430.

Benny

Reply to
Benny Hojvaelde

leder

ned

AVR har mange hvis'ser. Feks skal du bruge den interne osc. koster det strøm. Har lige talt med projektlederen der arbejdede mest med strømforbruget og det lykkedes at få Mega48 ned i nærheden af hvad Atmel lover men det er mange ting der skal skrues på.

Også erfaringen i firmaet her.

Benny

Reply to
Benny Hojvaelde

Hej,

Jeg anvender selv disse i mine nuværende designs og så vidt jeg husker kan jeg ikke presse dem under 250uA og det er alt for meget.

Jeg tror jeg prøver TI-MSP430 ... jeg er sgu for arrig på PIC til at vil overgå til fjenden :-D

M.v.h. Lasse

Reply to
Lasse Madsen

r kan

S=E6tter du processoren in powerdown n=E5r den venter p=E5 tastetryk og lignende, eller st=E5r du og spilder str=F8m p=E5 busy-wait?

-Lasse

Reply to
langwadt

Jeg tror ikke på at en Atmel AVR ikke kan komme under 250uA i "powerdown".. En HEL mobiltelefon platform med MCU,DSP,FLASH,DRAM,LCD,osv, osv. kan bringes helt ned på 1,5mA (middel) i power down.... så det er vist bare at komme i gang som Lasse siger :o)

Det er som regel LCD'et og "GSM paging" der æder mest power i "power down" i en mobilos.

/Thomas

Reply to
Thomas Lykkeberg

Hej Lasse,

Som sagt ønsker jeg en processor med et aktivt strømforbrug på under 250uA ... Selvfølgelig kan man komme lidt længere ned ved at gå ind og ud af strømsparing men det er ikke så meget som hvis processoren bare havde kunne køre 50uA aktivt og så cykle ind og ud af strømsparing. min konklution er at AVR ikke er velegnet til batteri applikationer hvor f.eks. PIC er bedre egnet

Man skal vælge den processor der er bedst til opgaven hvorfor så vælge et dårligere alternativ :o)

M.v.h. Lasse Madsen

Reply to
Lasse Madsen

Og det sammeligner man naturligvis med en anden processor forsynet fra 1,8V eller hur? ;-)

Hmm. Jeg må vist liige prøve at måle lidt inden jeg lægger print ud....

Tja de er selvfølgelig også en OK mulighed... Jeg har selvfølgelig også et par rør og en kompiler - så det kan være jeg bare skal tage den vej med det samme.

Mvh. Anders

Reply to
Anders F