Loudness / equalizer opskrift..

Hej,

Jeg er snublet over en situation (vores pensionister), hvor konsum standard ikke dur, og kan ikke finde et kit/diagram, der kan løse opgaven - glem hørerør/-apparatus (..sjovt :) men ikke relevant).

Almindeligvis er (nogle) forstærkere forsynet med loudness, og de dækker hyppigt omkring +/- 15dB ved ~50 Hz og ~13 KHz... det mellemliggende er uændret.

Fint for *unge* op til 30-40 års alderen ;-), men forslår ikke, når personer runder de 45 år..

Lidt imperisk over gns. ændringen af hørelsen for den mandlige befolkning.

60 År 80 År

250-1000 Hz ~ -07 dB ~ -16-21 dB

2 KHz -15 dB 3 KHz -22 dB 4 Khz -28 dB -55 dB 6 KHz -33 dB -63 dB 8 KHz -35 dB -75 dB

Alderskurver er rimelige jævne og symmetriske, men ikke fx. 3dB pr. oktav/decade.

Min vinkel er, at der må kunne mures en equaliser ind i æsken mellem Pre og Amp, så frekvenser over ~250 Hz hæves. Det er jo ikke småting der kræves, da der allerede ved 4-5 KHz skal kunne løftes ~30 dB..

En løsning ku' laves med fx. støjsvag OpAmp med båndpas led (pr. oktav ?).. men hvad er der af seriøse løsninger med rimelig kvalitet - fordele og ulemper ? Nogen der kender en brugbar opskrift fra fx. de gamle HiFi blade ?

Venlig hilsen Finn

Reply to
Finn

Hej Finn

Et eller andet er kæden hoppet af, jeg er selv over 50 og har ingen forstærkere med loudness og savner det heller ikke.

Du er så heldig Max. Meget udstyr laves efterhånden ikke med muligheden for frekvenskorrektion ... og din hørelse hjælper jo ikke naboen ;-)

Mit 'projekt' er at hjælpe nogle, og ikke at fornærme NG.

Venlig hilsen Finn

Reply to
Finn

Finn skriver:

Og det allermeste udstyr laves efterhånden heller ikke med mulighed for at koble noget ind mellem pre og amp.

Fortæl noget mere om, hvad det er til.

Jo flere oplysninger du kommer med, jo lettere et det at hjælpe.

Hej Finn

Afhængig af budget og hvor avanceret filteret skal være, kunne du overveje at benytte en DSP til opgaven. Så kan du lave et filter med præcis den karakteristik du ønsker, hvor "frekvens opløsningen" på filteret kun afhænger af, hvor kraftig DSP'en er, dvs. hvor mange filter koefficienter du benytter til filteret.

Både Analog Devices og Texas Instruments laver nogle udemærkede kit, som inkluderer D/A og A/D converter og selvfølgelig DSP'en

Mvh. Henrik

F> Hej,

Henrik

Tak Henrik, man jeg har kikket på bl.a. DaVinci serien fra TI mfl.. jeg ryger hurtigt ind i for mange specialkomponenter, så lige nu prøver jeg at slippe uden om ;-)

Venlig hilsen Finn

Reply to
Finn

Ja, men i de her tilfælde er det muligt, da det er godt udstyr... heldigvis ikke anno 200X plastic.

Personer oppe i årene skruer op, da de ikke 'kan hører'. Hørelsen er da rimelig ift. alder, men de øger volume pga. der mangler diskant. Uden den forstår de ikke tale, og musik lyder som afspillet i en papkasse..

De hører jo også radio og dyrker deres musik. Det er ikke typen, der spiller højt, som de 'larmende' unge. Men ungdommelige er jo et mantra - høreapparatus eksisterer ikke ;-)

Mange kan end ikke (blindtest) registrerer ændring ved +/- 15 dB med alm. diskant loudness/tonekontrol... så der skal hæves længere nede..

Så min. en tre-trins bas/mellem/diskant.. bas sænkes samt mellem + diskant hæves, og der skal en del knald på mellem og diskant for at det dur til noget.

Hvert frek.område justeres på plads med en trimmer på brættet + en 'Defeat' afbryder, så filter kan frakobles.. Der skal laves 3-4 stykker lige nu.

Jeg ved der er et faseproblem, samt en test viser også mere støj, end jeg bryder mig om. Så det er nok (igen) National og deres LM4562 jeg skal have fat i, og jeg håber at nogen i NG kan huske en løsning, som jeg ikke kender.

Venlig hilsen Finn

Reply to
Finn

Hej Finn

Støjproblemet er nok ikke så stort som nogen vil gøre det til. Jeg har en artikel med en parametrisk equalizer, den kan jeg sende til dig hvis du kommer med en valid e-mail adresse.

Finn skriver:

Okay, sjældent sådan noget udstyr folk "oppe i årene" har.

Stakler - at være så forfængelige.

Hvilket de næpep kan høre alligevel.

Det er som regel mest hørbart oppe i det diskantområde de ikke kan høre.....

Mange tak for det Max. Nej jeg tror også støjen ligger deroppe, hvor det er sekundært... men måske koblingen din param. EQ er bedre end mit forsøg.. vi ser...

finn punkt christensen snøbel winmagic punkt Danmark

Venlig hilsen Finn

Reply to
Finn

Hej Finn

Noget besværligt, men jeg prøver.

.

En del fra de go' gamle dage med HiFi, Audioscan m.fl. er omkring 60+ nu - pensionsalder er for nogen flyttet ned til 62 år.

Ja.. men samfundsmæssigt, har man ikke sat hørelsen særlig højt før de sidste godt 10 år. Så hele den store gruppe fra dengang, der har svømmet i 100+ dB 'pigtråd', fed Rock mm. i utallige år; de bliver gæster hos audiologerne de kommende år - og det uanset sundhedstilstand og levealderen stadig øges..

Ja Klavs.. det er nok også kun mig, men det snask ser fælt ud, når jeg måler på det.

Venlig hilsen Finn

Reply to
Finn

Hvad med at vælge en forforstærker/reciever fra den gang, det var før? De fleste havde dengang loudnesscontour, der virkede progresivt med øget lydstyrke, hvor loudness fadede af, så kurven fulgte Fletcher Monson kurven bedst muligt.

De fleste forstærkere fra dengang, det var før spiller såmænd meget bedre end mange af de her nymodens "ghettoblastere". De gamle forstærkere/recievere fås til brugtpriser så lave, at det nok næppe betaler sig at gå i krig med dit projekt.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

Cortex Humana har en forunderlig evne til at kompensere for at sanseindtrykkene lige så stille ændrer sig indtil et punkt hvor indtrykkene bliver for svage eller der bruges for meget "CPU-kraft" på at kompensere. De indtrådte ændringer i f.eks høresansens følsomhed ved givne frekvenser contra alder er vel også meget individuelle.

Måske spørgeren skulle have fat i noget teknik der minder om de gamle

30-bånds equalizere fra 80'ernes selvbyggerartikler.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

Nemli' Lars, det med at bruger ørerne er rent fup - den grå masse laver det hele. Det der mangler i helheden, det fylder den vanemæssigt selv på ;-) da vaner jo er maksimal effektivitet ift. energiforbrug.. Virkelig grim historie, gad vide hvor selvstændigheden pludseligt blev af :)

Og det er lige en sådan sag og årgang, som jeg har modtaget en kopi af. Godt nok ikke 30-bånds, men en parametric. Det er ren nostalgi at se de artikler igen. Min samling blev reduceret med 98% ved en flytning år tilbage.

Men gutterne her har heldigvis endnu materialet intakt (..må huske dem i min aftenbøn).

Venlig hilsen Finn

Reply to
Finn