"long range" LED 7segment, størrelse og lysstyrke?

Hvis man vil lave et scoreboard der skal kunne vise 2 linier med mindst
5ciffre i hver linie, der skal kunne ses i høj solskin, på ca. 75-100m
afstand, så medfører det to spørgsmål:

1: Hvor store skal ciffrene være (h x b), og hvor få LEDs skal der være før
det bliver for "grovkornet" at se på?

2; Hvor mange mcd skal der være pr segment før det er synligt nok?(tydeligt
i høj solskin) og er rød en god farve til formålet?

Der må være nogen der har lavet lysskilte til tankstationer, eller lign. der
kan komme med et hint her?

Mvh
Henrik

Re: "long range" LED 7segment, størrelse og lysstyrke?
før
nok?(tydeligt
der
I mit tidligere liv som prof. elektroniknørd lavede vi en del af den slags
Vore cifre var ca. 45 X 25 cm ydermål og bygget op af 20 punkter.
Hver punkt var 5 cm i diameter og bygget op af 21 røde 5 mm LEDs.
Der var således to søjler med 7 punkter i højden. Mellem dem var der to
punkter øverst to nederst og to i midten.
Jeg husker ikke spec. på lysdioderne men det var et tradeoff mellem
lysstyrke og udstrålingsvinkel.
Så det er vel noget med at købe de kraftigste du har råd til med en
udstrålingsvinkel på f.eks. 100 grader.
Der var rød akryl foran lysdioderne og printene blev malet sorte, før
lysdioderne blev sat i for at skabe større kontrast.

Det ville være en god ide at placere tavlen, så den det meste af tiden ikke
får solen ind direkte forfra hvis det er muligt.

Håber det hjælper dig lidt på vej.

/Tom

Site Timeline