Lomme-laser

Hej NG

Jeg er lige kommet til at ødelægge min lomme-laser lidt, og nu er jeg ikke
helt sikker på, hvordan den skal samles igen. Selve laseren er åbentbart en
samling af to plader, med en meget tynd tråd imellem. men jeg ved ikke
hvilken pol, der skal til hvilken plade. Den ene plade er af noget blankt
gråt metal (ved ikke hvilket metal, det er) og den anden plade ligner
messing. Hvad skal til plus og hvad skal til minus?

Mvh
JH

Re: Lomme-laser
http://www.repairfaq.org/sam/grnorg1.jpg

det er lidt svært når der ikke er et billede af dimsen
måske du kan bruge nogle af de her til at se hvordan
der er mange slags pointer (lomme laser)
http://www.laserfaq.com/slf/lptrcmp1.gif
http://www.repairfaq.org/sam/grnorg1.jpg

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Lomme-laser
Hej Jesper,

Gad vide om den har overlevet nysgerrigheden.

Det stykke metal der har størst masse skal være i kontakt med metallet
som kollimatorlinsehuset består af - huset udgør kølingen.

Hvordan _kommer_man_til_ at skille en laserpointer ad ?

Er det ikke sådan lidt "Ups, jeg kom lige til at skære hylstret op, tage
laserenheden ud og vride den fra hinanden på sølle 5 minutter" ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Der er åbenbart flere, som liiiiiiige er kommet til det !

Ku' ikk' la' væ'r !

Mvh KS

Re: Lomme-laser
Hej Keld,

Nah, jeg er aldrig "kommet til det", men når jeg bruger laserpointere (til
andet end pegepind) er indkapslingen blot i vejen, især hvis man skal
fjerne/ændre kollimeringen og/eller modulere lyset - man åbner jo også en
bolchepose før man kommer til de gode sager ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Tja, håber da den overlevede.

Hvordan afgøre jeg, hvilket at de to metaller, der har størst masse, når jeg
ikke ved hvilken type metal, det er? Og ikke kan veje dem uden med sikkerhed
at ødelægge den helt?

Forøvrigt minder min model af laserpointeren meget godt om den øverste
skitse på
http://www.laserfaq.com/slf/lptrcmp1.gif

Det var faktisk ikke så svært at _komme_til_ at skille den ad - det er en af
de her billige til 20kr stykket, har haft en før, og nok fordi den er så
billig, går den før eller siden i stykker... Typisk er det kontakten, der
ryger helt ind i huset (tja, typisk, det er i alt fald sket to gange nu), og
så er den jo ikke meget værd. Havde nu også nogle skægge planer med den, som
jeg nok skal have hjælp til senere også - nu skal den bare virke igen.

Kan jeg komme til at ødelægge den / nedsætte dens styrke, hvis nu jeg kommer
til at vende den forkert? Eller er det bare ligesom en almindelig lysdiode,
som heller ikke tager skade, hvis blot der er en formodstand?

Mvh
Jesper

Re: Lomme-laser
Hej Jesper,

Nu ved jeg ikke hvordan lige netop din laserpointer ser ud, men på de
billige jeg har åbnet er det let at se, da den ene pol blot er et
stykke forgyldt PCB, mens den anden er af hvidmetal.

Det gør de vel alle i en eller anden grad ;-/ Du har ikke mulighed for
at tage nogle fotos ?

Det er også sket her, men jeg plejer at vippe dem ud igen med et eller
andet spidst, hvis de ikke skal splittes alligevel.

Du kan stort set ikke *undgå* at ødelægge den på den måde.

En (diode)laser fejler på en af to måder, enten dør den helt eller også
sidder du tilbage med en dårlig imitation af en LED (typisk tilstand ved
kort overbelastning)
En LED kan nu også sagtens tage skade ved omvendt polarisering, hvis
spændingen er høj nok.

--
Venlig hilsen,
Søren

Okay, det kan så godt ske, jeg ved nærmest intet om metaller - men hvad kan
man så konkludere ud af det? Hvilken pol skal forbindes til hvilket metal?

Desværre, intet digitalkamera...

Pokkers, dvs. det skal vendes rigtigt første gang.

Nå ja, men nu har jeg heller ikke tænkt mig at sætte den i et andet kredsløb
end det, den oprindeligt sad i - ikke endnu i alt fald :-)

Mvh
Jesper

Re: Lomme-laser
Hej Jesper,

Nu var det ene belægningen på en printplade, mens den anden var en
decideret metalklods, så der var ikke megen chance for at tage fejl, men
jeg kan forstå at din er anderledes.

Måske du skulle købe en mere og sammenligne, de er jo billige nok.

OK.

Jep.

--
Venlig hilsen,