logik divider: ulige deling(2-4-8 osv kan jeg)

Hejsa. jar lige opdaget at min logik viden fra 1975 er temmelig rusten. Kan
ikke længere lige lure hvordan man laver en divide by n med flip/flop og
gates hvis man ikke lige har en sådan på lager.
Kan sagtens lave 2-4-8 osv med jk, både async og sync.
konkret skal jeg kunne dele med 10(eller 2 og 5) og 15(eller 3 og 5).
Har de fleste standard cmos og nogle ttl på lager.
Evt link til en god lær det selv igen side der når lidt længere en gates og
flip flops. også gerne ideer om god litteratur om emnet.
p.f.t
 en temmelig rusten Erik

Re: logik divider: ulige deling(2-4-8 osv kan jeg)

Kunne man ikke bare tage en alm 4 bit tæller der kan reset, og så and'e de
bit sammen du skal bruge og reset counteren med det... f.eks 8+2 = 10

and'e alle sammen får du vel 15 ?

Kasper

Re: logik divider: ulige deling(2-4-8 osv kan jeg)

4017?  ;-)

/A

Re: logik divider: ulige deling(2-4-8 osv kan jeg)

og så lade q5(eller er det ved 4) resette den for at dele med 5?
absolut en nem løsning, havse lige overset den i min databog.
Erik

Re: logik divider: ulige deling(2-4-8 osv kan jeg)

Uden at få problemer med race ved reset?
Erik

Re: logik divider: ulige deling(2-4-8 osv kan jeg)

Hvor ville du se den?
Uden at have kigget nærmere på det, har jeg svært ved at se, at der skulle
være problemer med at fjerne reset når man har set resultatet af den...

/A

Re: logik divider: ulige deling(2-4-8 osv kan jeg)

Nej selvfølgelig ikke med dekadetæller, jeg tænkte på tæller lavet med jk
ff, der kan du pga af delay få kortvarige fejlvisningern til ff har
stabiliseret. Håber jeg udtrykker mig rigtig, som sagt, 1975 long time ago
Erik

Re: logik divider: ulige deling(2-4-8 osv kan jeg)
Skulle måske lige klarificere hvad det skal bruges til:
jeg har en 4060 oscillator/divider, den klarer det meste men så står jeg
tilbage med de ulige divisioner.
Den bruger jeg til at dele  3Mhz(fordi jeg ikke har 1Mhz) ned til 25/12 khz.
og 25/16khz. Det giver en deling med hhv 480(32*15) og 640(64*10!!!lol)
alternativ skal jeg bruge 12.5/(12 eller 16)khz 40 60 klare alle binære
delinger undtagen 1024.
Rigtig gættet den skal være reference til en 74hc4060 pll.
Erik

Re: logik divider: ulige deling(2-4-8 osv kan jeg)

En 4040 har 12 eller 14 "bit" det burde være nok til de fleste
dele-opgaver, så er det bare at sætte gate kredsløbene rigtigt sammen
:-). Selv dine 480 og 640 delinger kan du klare.
Mvh
  Klavs.

Re: logik divider: ulige deling(2-4-8 osv kan jeg)

eller 14 "bit" det burde være nok til de fleste
Ja og sådan en bruger jeg til at dele vco frekvensen ned til reference
frekvensen, skulle ikke have købt 4060, men blot lavet oscillator og så
brugt 4040, men 4040 er en dyr sag i HCmos.
4020 (4 bit bin count)bør kunne løse mit problem skudt in efter 4060.
Takker foreløbig for alle svar
Erik

Re: logik divider: ulige deling(2-4-8 osv kan jeg)
mente 4520, dual 4 bit
Erik

Re: logik divider: ulige deling(2-4-8 osv kan jeg)

Nu kender jeg ikke de budget eller denmængde du skal bruge, men vil
dog mene at 7 kr er overkommeligt ?
Mvh
  Klavs.

Re: logik divider: ulige deling(2-4-8 osv kan jeg)

budget eller denmængde du skal bruge, men vil
Så køber jeg for dyrt, men stktal er småt, var bare fordi jeg havde købt de
kredse jeg troede kunne klare det, resten ville jeg så løse med mine
skuffevarer.
Laver opstillingen i løbet af i morgen, og vil så overveje dine råd i næste
design, regner ikke med at skulle lave flere end til mine 4 ombyg amatør
radio til 4/2/0.7m
Erik

Site Timeline