Logge data med tidspunkt fra PIC

Jeg har en plan om at få gang i et automatiserings projekt for hytten (eller
hvad man nu end kan kalde en 19 kvm stort kollegielejlighed). Og ved samme
lejlighed kunne det være fint, hvis jeg kunne aflæse en masse ting fra et
sted. F.eks. temperatur i fryser, køleskab, udendørs og indendørs
temperatur, elmåler og varmemålere.
Men jeg har lidt svært ved at gennemskue hvordan det er muligt at gemme data
over en længere periode, samtidig med at jeg kan hente data ud sammen med en
indikation af hvornår de er gemt.

Er der nogen der kan hjælpe med et løsningsforslag, på hvordan jeg får en
PIC16F84 fætter til at gemme et tal sammen med et tidspunkt eller noget
andet der kan indikere, hvornår dataene er fra?

--
Thomas [5700 / 4990]

Re: Logge data med tidspunkt fra PIC
I SNMP sammenhæng bruger man at referere til sysuptime, som er en antal
1/100 sekund siden boot. Det kræver selvfølgelig lidt arbejde at regne om
til en kendt tid.
/hjj

Re: Logge data med tidspunkt fra PIC

Lige en bemærkning:
Thomas bør nok bruge laver opløsning end 1/100 sek, da 30 dage så ville
kræve 28bit at gemme tidskoden :)

Måske en pic der sammen med den data du vil logge, gemmer en tidskode
fra en RTC ? [ http://en.wikipedia.org/wiki/Real-time_clock ] ?

Note: jeg har ingen, what so ever, erfaring i at bruge hverken PIC's
eller RTC's :)

Mvh

Jan Rasmussen - endnu et offer for DST.

Re: Logge data med tidspunkt fra PIC

Hehe... det kan der være noget rigtigt i. Jeg har nu blot brug for noget i
størrelsesorden 10 minutter og en periode på op imod 10 dage. Så det skulle
nu ikke kræve så meget hukommelse - eller, det tror jeg da. For jeg har
egentlig slet ingen ide om hvad alt det med forskellige slags PROM'er og
hvad der ellers af af hukommelse. Men det er jo til at læse sig til ;-)

Se det ser faktisk fornuftigt ud. Lidt søgning på Dallas' side giver mig
rigeligt med inspiration. Så jeg trur det er løsningen. Så skal jeg bare
hitte ud af noget med hukommelse. Det må være morgendagens projekt.

Tak for svaret.

--
Thomas

Re: Logge data med tidspunkt fra PIC

Velbekomme :)

Som tak kan du kaste en hjemmeside sammen om det, med noter, diagrammer
lavet i eagle samt billeder af det færdige produkt :)
Og huske at smide linket her :)

/Jan - der har smidt 3 affaldssække ud fra hans elektronik depot idag.

Re: Logge data med tidspunkt fra PIC

Fy-da.
Det kunne jo være der var nogen der ville have hentet det til at lege videre
med.

--
mvh Uffe

Re: Logge data med tidspunkt fra PIC

jeg er (desvære) samler af natur, og det var det værste gang lort der
røg ud, selv 7seg. blokke fra gamle autoradioer blev flået af inden
resten røg ud :) så kan du danne dig et billede af værdien af det der
måtte til de evige silikone-marker :)

Men jeg fandt da et par dennon ting jeg skal have repp'et :)

/Jan - i gang med en materialistisk frigørelse.

Re: Logge data med tidspunkt fra PIC

Siden 2003 har Microchip skrevet "not recommended for new designs". Find
en mere moderne chip.

mht at lagre mange data: brug et memorykort. De kan drives ret enkelt
fra en SPI interface. Jeg ved, der er flere studerende, der har lavet en
løsning af dette, og mindes osse at have læst en rapport om det, for et
års tid siden..

Bo //

Re: Logge data med tidspunkt fra PIC

Uhh... det stemmer nu bare ikke overens med det antal jeg har i skuffen. Men
det er nu i virkeligheden en 16F84A - så den er vel lidt mere moderne end
den uden A ;-)
Jeg har iøvrigt aldrig haft nogen problemer med at bruge skidtet. Og idet de
virker helt fint og er ganske stabile, så ser jeg da bestemt ingen grund til
at skrotte skidtet, til fordel for en ny chip - og slet ikke til noget
hjemmefusk.

Hmm... Jeg må igang med lidt informationssøgning om hvad SPI er, men det
lyder skam interessant. Tak for forslaget.

Tak for svaret.

--
Thomas [5700 - der hvor man kan blive maskinmester, skibsofficer og sådan
noget halløj men altså ikke ved ret meget om digital elektronik i mit

Den gamle PIC16C84 blev erstattet af PIC16F84, som siden blev erstattet af
PIC16F84A.
Selv ville jeg ikke anvende PIC16F84A til nye kommercielle design, da det er
ved at være en gammel hund. Desuden er der kommet nye medlemmer af
PIC-familien, der kan erstatte PIC16F84A til en væsentlig lavere pris.
Er der tale om et hobby-projekt, bruger man naturligvis bare det man har
liggende i skufferne :o)

Re: Logge data med tidspunkt fra PIC
ds1307 RTC og en passende eeprom til den data mængde du skal lagre,
såfremt chippen altså har spi.

Re: Logge data med tidspunkt fra PIC

-er det for at lege med PIC'er, eller er det for at logge data ?

Der er en meget nærliggende løsning, som jeg selv bruger:
http://dk.farnell.com/jsp/search/browse.jsp?N50%0001+1002146&Ntk=gensearch_001&Ntt=lascar+USB&Ntx =

Man sætter dimsen i USB'en og programmerer hvornår den starter, og hvor
tit den gør det. Senere kan man plotte data i et regneark.
Findes til CO, temperatur, fugtighed spænding og 4-20mA strømsløjfe

Bo //

Re: Logge data med tidspunkt fra PIC
En simpel løsning vil være at anvende en I2C-bus, hvor MCUen
kommunikerer med eksterne kredse for måling af temperatur etc. og med
interne kredse i form af en EEPROM og en evt. RTC. Man kan så nøjes med
at anvende et fælles 4-leder kabel (VCC, data, clock og retur) for
samtlige målepunkter.

V.h.a. et lille driverprogram kan en PC bringes til at kommunikere med
MCU-en over den samme bus (fælles ledere for clock og data og retur).
Til kommunikation kan anvendes PC'ens serielle eller paralelle port.

Jeg vil tro, at ovennævnte kan realiseres for et beløb i området 100 -
150, hvilket er betydeligt billigere løsning en en egentlig datalogger.

Eksterne målepunkter:
Til temperaturmåling kan anvendes LM75 (bl.a. National). Til
registrering af pulser kan anvendes en IO-kreds (f.eks PCA954x, Philips,
Texas etc).

Tidsstempling:
Til registrering af dato/tid kan anvendes en RTC til I2C, med en keep
alive source i form af en eller to knapceller (køb dem i TIGER til en
10,-/stk). Normal kan en RTC-kreds holdes i live med 1 - 2V. Husk
returdiode mellem batteri og kreds, hvis den ikke er indbygget.

De fleste RTC-kredse er normalt forsynet med et eller flere
RAM-registre. MCU-en kan her lagre den aktuelle tid med et fast
interval. Ved en sammenligning af differencen mellem lagret tid og
aktuel tid, kan en evt. strømafbrydelse registreres.

Lagring af data.
Her kan anvendes en EEPROM til I2C (f.eks. Atmel). De fås op til 1MBIT
(256 kB). Maksimal antal skrivninger til disse kredse ligger normalt i
området 1.000.000 (pr. celle), så der skulle være rig lejlighed til
fremtidige udfoldelser. Fordelen ved at anvende en EEPROM er, at det
ikke er nødvendigt med batteri backup.

God fornøjelse med projektet.

BjarneL

Re: Logge data med tidspunkt fra PIC
Jeg glemte lige en ting. Hvis PC'ens USB-port skal anvendes til I2C
kommunikation, findes der et I2C-USB modul fra FTDI (FTDI FT232R).
Prisen ligger omkring 200,- . www.eekit.dk

Site Timeline