Lodning på motherboard

Hej, har loddet lidt på et motherboard med en std. loddekolbe, men er nu
kommet til nogle bittesmå vanskelige lodninger. Nemlig den på billedet B på
denne side:
http://www.dvdfix.dk/images/xbox/xmodinst.jpgJeg har forsøgt
lodningen på billedet C, men den blev åbenbart for varm, for da jeg trak
lidt i ledningen for at teste, fulgte loddeøen med op fra motherboardet
:(  Så må jeg jo prøve de andre punkter, samt få etableret
loddeø-forbindelsen igen.

Jeg synes dog det er vanskeligt at få en ledning til at hæfte til de små
punkter. Som jeg har læst det, skal man putte noget loddetin på ledningen,
holde ledningen mod loddepunktet, og holde loddekolben mod ledningen. Men
når jeg gør dette, er det som at loddetinnet på ledningen søger op imod den
varme loddekolbe, og ikke ned mod loddepunktet. Og det komme ledningen jo
ikke til at sidde fast af.

Hvad løber omkostningerne for en specialloddekolbe med lille hoved op i ?
Jeg tror også jeg skal have noget special 0.5 mm loddetin. Og vil det mon
være billigst/klogest for mig at annoncere efter en elektronikmekaniker til
at hjælpe mig med de 2 vanskelige minilodninger ? Det er jo ikke sikkert at
jeg skal lodde så småt i fremtiden, så en dyr loddekolbe er måske overkill
for mig.

mvh E

Re: Lodning på motherboard
Ja, dét ville bare være for fedt, not 8O|

du
forsøgt
ledningen,
Men
jo
?
mon
overkill

Re: Lodning på motherboard

[cut]
til
at
Hvis du skal have en ordentlig loddekolbe med tynd spids, skal du have fat i
en der har selve varmelegemet ude i spidsen, og de starter ved min. 2.500
kr. Nu er punktet jo en ret stor via, så en billig loddekolbe kan også gøre
det. Du skal starte med at varme viaen op og tilføre masser af tin, så du få
en lille bue hen over øen, og først derefter skal ledningen monteres.
Vær ikke ked af at du har ødelagt viaen. Det er en gennemplettering fra top
til bund, og du kan nøjes med en lus på oversiden af boardet.
Men jeg vil anbefale dig at få en til at gøre det for dig, hvis du er
usikker på hånden, jeg kender mange over hele landet der fint kan gøre det
for dig, du kan evt. maile mig.

mvh. Casper

Re: Lodning =?iso-8859-1?Q?p=E5?= motherboard

Rolig nu, en gammel termostatstyret weller kan sagtens bruges til det
formål. Jeg erhvervede min for 200 kr (eller var der 100??).

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Lodning på motherboard
Takker for de gode råd. Får en til at hjælpe mig. Siger at man blot skal
holde loddekolben mod i et sekund. Kan ikke finde ud af om Xbox
motherboardet er 2 eller flere lags. Og kan egt. ikke se hvad de loddeøer på
billede C gør godt for, da jeg ikke synes de går igennem boardet.

mvh Ebbe

siden...

Re: Lodning på motherboard

Du skal i det hele taget være meget forsigtig med at bruge en 220 volt
loddekolbe direkte på et bundkort. Der kan være en temmelig stor spænding på
spidsen af sådan en loddekolbe, og med de følsomme kredse der findes på et
bundkort, kan du nemt blive udsat for, at kredsene og dermed bundkortet,
fiser af.
Brug kun lav spændings loddekolber, som f.eks tidligere omtalte Weller eller
lignende, til den slags.

Peter

Husk!! Der er puttet røg ind i alle elektroniske komponenter. Hvis røgen
slipper ud virker de ikke mere.

Re: Lodning på motherboard

eller

Nu har alle de fleste loddekolber da en stel-tilslutning så denne risiko
skulle hurtigt og nemt kunne fjernes. Men ja, man skal da være opmærksom på
dette.

Mvh Steen Clausen

Re: Lodning på motherboard

    åååh :) X-box mod chippen :)

    langt mere end hvis du bare køber en matrix chip, og sætter den i... der
skal ikke lodes for at få denne til at virke, har nu kørt med sådan en i ca.
½ år uden problemer.

til
at

    Hvis ikke du vil til at lave det for andre, eller virkelig har andre
ting der skal lodes så småt, så er den mest fornuftige løsning matrix
chippen, da du i hverste tilfælde ødelægger din X-box med lodningen.

    VH
    Lars Molnit