Lodning af grafikchip i PC

Hej NG

Beklager hvis indlægget er OT men jeg ved ikke hvor jeg ellers
skal skrive...

Jeg har en IBM ThinkPad T41 hvor ATi-grafikkortchippen er gået
løs. Så vidt jeg kan se på nettet, så er det en kendt fejl på
visse Thinkpads i T4x-familien. Fejlen kan delvis rettes ved at
klemme chippen mod printet.

Et nyt systemboard koster ~ kr. 3.600,- ved Lenovo og det synes
jeg nu ikke lige er værd at ofre.

Er det muligt at lodde sådan en chip fast igen?

Og nu er det så det måske bliver OT: Er der en i nærheden af
Odense der kunne tænkes at have kompetence til den slags?

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Eftersom det er en BGA komponent, kan den ikke efterloddes med en
loddekolbe, så jeg tror ikke der er noget at gøre ved det :-(

Bo //

Re: Lodning af grafikchip i PC
Hej!

Nu er varmeluften jo opfundet såeh ;-)

(At kondensatorerne på undersiden kan risikere at falde af, er så en anden sag)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Lodning af grafikchip i PC [ loddetin og overfladespænding. loddepasta? ]

Hej O. og Kim

Og en berøring af tætliggende komponenter kan forårsage, at
komponenterne skubbes af da deres loddetin jo også er flydende.

Det eneste der holder SMD komponenterne "fast" er loddetinnets
overfladespænding (ligesom vanddråber).

Det hævdes, at en let banken på printpladen på "magisk"
overfladespændings vis, automatisk centrerer chip sålænge loddetinnet er
flydende.

-

Man skal vel anvende loddepasta for at (gen)lodde BGA fast?
Loddekuglerne i loddepasta "svømmer" jo i loddeflusmiddel?

Loddepastaanvendelsen blev vist ikke vist på videoen - den var for lang
til jeg havde tid til, at se den i morges.

hilsen

Glenn

Re: Lodning af grafikchip i PC [ loddetin og overfladespænding. loddepasta? ]
Hej!

Kan ikke anbefales. Men jo, loddetinnet centrerer smd-komponenter.

Ikke for at reflow'e. Man tilsætter "bare" en mængde fluss og varmer på
kredsen.

Hvis man piller kredsen helt af skal man have gang i nye tinkugler og
fluss, men så er vi ovre i en helt anden kategori :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Lodning af grafikchip i PC

Her er en som mener det er muligt.

http://youtube.com/watch?v=vR8L3B3eDr0

mvh
JBH

Re: Lodning af grafikchip i PC

<klip>

Tja, hvis boardet alligevel skal skrottes er det da et forsøg
værd og jeg har faktisk sådan en varmeblæser liggende.

Meeen måske jeg skulle øve mig på et par gamle print først :-)

Tak for hjælpen til Jer alle...

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)
Re: Lodning af grafikchip i PC
Hej

Jeg har selv prøvet at reflow en lille BGA kreds,
med en varmeblæser og flux, uden de store problemer.

Prøv på nogle defekte print med BGA kredse først,
det er RET tricky..

Husk at opvarme langsomt! - også lidt nedefra(selvfølgelig kun lidt..),
da du ellers kan risikere overflade spændinger,
og exploderer chips pga fugt i chippen.

Tryk IKKE på chippen.

Put kun lige den nødvendige mængde flux på.

Den første jeg prøvede på kom tinnet ud af siderne uden chippen,
fordi jeg brugte for meget flux og opvarmede for hurtigt - så øv dig først
;-)

Det bedste er nok at finde et firma med rigtigt BGA reflow udstyr, feks en
mobilrep værksted.

Tror dog ikke det er nemt med en stor BGA chip,
og siden problemet er kommet er det nok enten fordi chippen bliver rigtig
varm,
eller fordi der IKKE har været nok ball loddetin, eller bare dårligt
loddetin.

Man kan få nogle reball net, og flydende loddetid på nettet til "hjemme"
reball af BGA.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Lodning af grafikchip i PC
Johannes skrev i

<klip>

Tak for staldtipsene :-)

Jeg kender ikke helt årsagen men har læst, at enkelte serie af
IBM's T40 og T41 har denne fejl der skyldes, at printes vrides.
IBM har vist rep. en del maskiner på garantien.

Har du evt. link?

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)
Re: Lodning af grafikchip i PC
Hej,

Se feks
http://www.solder.net/ezreball.asp

Men ellers kan jeg måske få nogle billige "solder stencil" til din BGA chip,
men det er ikke sikkeret - så pas på..

Fortæl hvordan det går.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Lodning af grafikchip i PC

Måske ikke lige til din pris men zoma.dk gør det

mvh Erik

Site Timeline