lodning af brudt printbane med lak ?

Jeg har lokaliseret en brudt printbane i min ellers fine
Siemens trådløse telefon (Gigaset 3010 micro).
(en tast virker ikke, en vigtig en)
Jeg har brugt en lup og to nåle og et multimeter ;-)
Jeg har en veninde som arbejder med at lodde høreapparater, og
som har adgang til at lodde RIGTIG småt, men hun har forsøgt at rette
afbrydelsen , men siger at hun ikke kan lodde gennem lakken. (hun kender
sikkert ikke til lak) hun har prøvet kan jeg se, men uden held.

Der er ikke komponenter på den sidde af printet der er skadet, kun
baner. (Tastatur-baner.)

Hvordan renser jeg området fri for "lak" den er grønlig og
jeg kan måle igennem den hvis jeg stikker med en nål. ?

Lakken er meget tynd, og kan kun ses pga. farveforskel mellem
u-lakkerede ø'er og resten.

Der er tale om meget små printbaner - kan jeg afrense et lille
område for hende, så der er kobber frit ? og hvordan ?

Morten

Re: lodning af brudt printbane med lak ?

En glasfiberpen og så slibe stille og roligt.

Den lidt mere voldsomme: Tag en tyyyyynd skruetrækker og krads lakken af
banen, stille og roligt.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: lodning af brudt printbane med lak ?

En skalpel er nu bedre...
Mvh.
 Anders

Re: lodning af brudt printbane med lak ?

Det syntes jeg ikke, den er skarp og kan nemt skære printbanen over,
hvorimod skruetrækkeren blot har en kant der "kradser" lakken af.
Desuden er en skalpel ofte svær af får ind mellem komponenter.

Jeg har repareret print for et firma i 7 år, her gik det fint med
glasfiberpen og efterfølgende lakering.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: lodning af brudt printbane med lak ?

Kan man ikke kemisk rense lakken væk ? acetone ell. lign ?
der er som skrevet ikke komponenter på den side af printet.

Morten

Re: lodning af brudt printbane med lak ?

Jo... men der skal stærke midler til, for en loddestoplak er normalt epoxy
baseret...

Jeg laver da jævnligt rettelset i fineline print med stoplak på, og det går
fint med at skrabe lakken med en krum scalpel. Hvor i landet har du
problemet ?

Bo //

Re: lodning af brudt printbane med lak ?
 Hvor i landet har du

Nordsjælland - Helsinge.
Hvis du er min nabo, giver jeg en øl. :-)

men jeg tror jeg prøver forsigtigt at skrabe lidt - det er jo trods
alt kun materiel :-)

Morten

Re: lodning af brudt printbane med lak ?

Hej Morten

Hvis du ikke har en passende lille og krum scalpel, så kan en af de små
hobbykniv med afknæks blade bruges.

Det er ikke knivæggen der skal bruges, men den yderste skrå afknækkke kant som
passer godt i vinklen og så er det mere en skraber end en kniv.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: lodning af brudt printbane med lak ?

Eller en urmagerskruetrækker.
Den kan "angribe" banen lige ovenfra.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: lodning af brudt printbane med lak ?

Så skal den være helt ny.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: lodning af brudt printbane med lak ?

Nej, bare ikke ødelagt.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: lodning af brudt printbane med lak ?

hmmm... jog bor for langt væk.

Bo //

Re: lodning af brudt printbane med lak ?
On Fri, 7 Nov 2003 16:24:59 +0100, "Morten Larsen"

Ville jeg ikke gøre. Jeg tror også det er svært. Angrib det mekanisk i
stedet.

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: lodning af brudt printbane med lak ?

Den meget "naturlige" type, i presume ;)

--
Venlig hilsen,
Søren