lodning af brudt printbane med lak ?

Hej

Jeg har lokaliseret en brudt printbane i min ellers fine Siemens trådløse telefon (Gigaset 3010 micro). (en tast virker ikke, en vigtig en) Jeg har brugt en lup og to nåle og et multimeter ;-) Jeg har en veninde som arbejder med at lodde høreapparater, og som har adgang til at lodde RIGTIG småt, men hun har forsøgt at rette afbrydelsen , men siger at hun ikke kan lodde gennem lakken. (hun kender sikkert ikke til lak) hun har prøvet kan jeg se, men uden held.

Der er ikke komponenter på den sidde af printet der er skadet, kun baner. (Tastatur-baner.)

Hvordan renser jeg området fri for "lak" den er grønlig og jeg kan måle igennem den hvis jeg stikker med en nål. ?

Lakken er meget tynd, og kan kun ses pga. farveforskel mellem u-lakkerede ø'er og resten.

Der er tale om meget små printbaner - kan jeg afrense et lille område for hende, så der er kobber frit ? og hvordan ?

Morten

Reply to
Morten Larsen

Morten Larsen skriver:

En glasfiberpen og så slibe stille og roligt.

Den lidt mere voldsomme: Tag en tyyyyynd skruetrækker og krads lakken af banen, stille og roligt.

det er Modelbane Europas hjemmeside

En skalpel er nu bedre... Mvh. Anders

Reply to
Anders F

Anders F skriver:

Det syntes jeg ikke, den er skarp og kan nemt skære printbanen over, hvorimod skruetrækkeren blot har en kant der "kradser" lakken af. Desuden er en skalpel ofte svær af får ind mellem komponenter.

Jeg har repareret print for et firma i 7 år, her gik det fint med glasfiberpen og efterfølgende lakering.

det er Modelbane Europas hjemmeside

Hej Morten,

Den meget "naturlige" type, i presume ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Kan man ikke kemisk rense lakken væk ? acetone ell. lign ? der er som skrevet ikke komponenter på den side af printet.

Morten

Reply to
Morten Larsen

Jo... men der skal stærke midler til, for en loddestoplak er normalt epoxy baseret...

Jeg laver da jævnligt rettelset i fineline print med stoplak på, og det går fint med at skrabe lakken med en krum scalpel. Hvor i landet har du problemet ?

Hvor i landet har du

Nordsjælland - Helsinge. Hvis du er min nabo, giver jeg en øl. :-)

men jeg tror jeg prøver forsigtigt at skrabe lidt - det er jo trods alt kun materiel :-)

Morten

Reply to
Morten Larsen

Ville jeg ikke gøre. Jeg tror også det er svært. Angrib det mekanisk i stedet.

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Ole Geisler

Hej Morten

Hvis du ikke har en passende lille og krum scalpel, så kan en af de små hobbykniv med afknæks blade bruges.

Det er ikke knivæggen der skal bruges, men den yderste skrå afknækkke kant som passer godt i vinklen og så er det mere en skraber end en kniv.

--
  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv:

Ove Kjeldgaard skriver:

Eller en urmagerskruetrækker. Den kan "angribe" banen lige ovenfra.

det er Modelbane Europas hjemmeside

Så skal den være helt ny.

--

Nej, bare ikke ødelagt.