loddetin

Min gamle 500g rulle loddetin er ved at være tom, den har så også
holdt i ca. 25 år :-)

Men hvad skal jeg købe?
Hos El-Supply kan jeg se 4 slags:
low cost,
60/40 proff. kval,
med sølv,
blyfri
Der ikke den store forskel på prisen, slet ikke når jeg bruger så lidt
som jeg gør, selvom jeg bruger en hel del mere nu end jeg har gjort i
mange år.

Jeg kan næsten regne ud at det sundeste for mig selv må være det
blyfri, men holder det ligeså godt som det i proff. kval?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: loddetin

Det blyfri er nok sundere, men det er ikke så godt. Det kræver bl.a.
højere loddetemperatur og giver ikke så pæne lodninger.

Alt elektronik du køber skal være lavet med blyfri tin eller andre
metoder der ikke bruger bly.

Re: loddetin

OK, jeg holder mig til det 60/40 proff. kval

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: loddetin
Hej HKJ

Næsten, men trods alt ikke det hele, man har erkendt at blyfri
lodning er problematisk, så udstyr der betyder noget må stadigvæk
laves med almindelig loddetin.

Re: loddetin

loddningerne blive mere matte, men er stadig som de skal være
det kræver også væsenlig meget bedre lodde teknik
for at bruge blyfrit, men ellers er der ikke meget hokus pokus i det

Det kan loddes ved 380grader hvis jeg husker rigtig
hvorimod normal loddetin er max 350grader (MIL2000).

Flux er ret giftigt at bruge i forvejen, så om det er mere sundt
ved jeg nu ikke, det er stadig de samme flux typer man bruger.

Militær, fly og medicin produktion er undtaget af denne regel
udover det kan man også søge om, undtagelse indtil
at man har en løsning på holdbarheden af blyfri, i den produktion
man nu kører, typisk snakker vi produkter der skal have høj
sikkerhed, i drift.

/Rasmus

www.linuxfromscratch.dk
www.c-system.org
http://irc.linux.dk

Re: loddetin

Jeg ville vælge 60/40, det er nemt at have med at gøre. Der er ingen
krav om at det skal være blyfri til privat brug.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: loddetin

Jeg er nu alligevel mere eller mindre gået over til blyfri til privat brug.
Det burde heller ikke kaldes loddetin men nærmere loddebly.

Blyfri komponenter er også fandens svære at opbevare.

Benny

Re: loddetin

Pladder! Der er 60% tin, og 40% bly i loddetin.

Iøvrigt er ROHS en hul-i-hovedet ting. Hvor mange tons bly smides der "væk"
om året, på
grund af forbrugerelektronik (= loddetin), sammenlignet med hvor meget der
smides væk
som bilbatterier?

/Bo.

Re: loddetin
Hej Bo

Problemet er faktisk "smides væk", bilbatterier bliver modsat
forbrugerelektronik næsten 100% genanvendt.