loddepistol spids/bøjle

Hej   er det ikke muligt at købe nogle   spids/bøjle  til loddepistol
på 100 W.  Har været i 7 mest sandsynlige butikker, men nej ingen.
Forsøgte at lave en bøjle i rustfristål, og det gik fint nok og den
bliver varm, det er bare ikke muligt at lodde med den da loddetin
perler.

Hvad kan man ellers bruge af tråd  omkring 3 mm?
Hvad er loddespidser ellers lavet af, især overfladebelægningen?
Eller hvor kan loddebøjler købes?

Torben

Re: loddepistol spids/bøjle

De er lavet af kobber, der ofte er lidt tyndere der hvor loddevarmen skal
bruges.

Belægningen kan du vist selv lave ved hjælp af slaglodetin (og en god
gasbrænder)

Jeg har lavet flere spidser af ubehandlet kobber.

Mvh. Uffe Ravn

Re: loddepistol spids/bøjle

Et stykke almindelig 4 mm2 kobberledning.

Erling

Re: loddepistol spids/bøjle

Kobber. (lag flere når du først er igang) Spissene belegges med sølvrikt
sølvlodd.

HM

Re: loddepistol spids/bøjle

Biltema har 100 w loddepistol (artikel 17-009) til kr. 59,90

Til den pris kunne Du vel bare bruge spidsen i den, sikkert noget højere
kvalitet, pistol at Du allerede har.

Orla Pedersen
Re: loddepistol spids/bøjle
On Fri, 22 Dec 2006 11:14:21 +0100, Orla Pedersen

Tak for alle svarene.  Vil lave nogle i kobber og ser hvad de kan,  ja
jeg har noget  sølvlod 5 det må være godt til belægningen.

Ja det var billigt i Biltema  desværre findes de ikke i mit område.
Der er jo ikke meget teknik i en loddepistrol, så det er næsten kun
spidsen der behøver at være god, resten er da bare en kontakt og en
spole.
Min loddepistol er fin, og den har klaret sig i vel snart 15-17 år,
men så er de 2 spidser sandelig blevet defekt/brændt over på spidsen,
sikke noget efter så lang og god tjeneste  ;-)

Det var lige før jeg troede den var lavet før den tid, at tingene ikke
vidste de kunne gå itu.

Tak.

Torben

Re: loddepistol spids/bøjle

Heh, jeg er også loddepistol-fan! Har haft en... tror den hed "Ironside"
eller sådan noget - det er slidt af for længst - i næsten 30 år. Jeg laver
spidser af 1mm kobbertråd fra den slags kabel hvor der er 4x7 stykker 1mm
tråd. De holder ikke ret længe, men de er dejlig fri for sorte belægninger
der får tinnet til at prelle af, altid perfekt blank spids der "ta'r ved",
indtil den brænder over med en gnist. Til småting lavet man så bare tyndere
spidser. Og fede, korte spidser hvis der skal varmes større ting op. Og så
er den varm stort set i samme øjeblik man trykker! Kan huske jeg gav 88kr.
for den, dengang. Utroligt den lever endnu.  :-)  Har til tider loddet 0.5mm
pitch IC'er med den, men så skal det heller ikke være ret meget tættere.
:-P

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: loddepistol spids/bøjle

Nu må i altså stoppe, hvad godt er der ved en loddepistol?

Jeg har også en, tror det var/er en weller, men det var ikke anvendelig
til lodning, den kunne dog bruges til at skære i plastic med (hvis der
var masser af frisk luft i nærheden).

Jeg har den stadig, men jeg ved ikke lige hvor (Jeg har aldrig smidt den
ud, tror jeg nok)!

Re: loddepistol spids/bøjle

LOL, ja man føler sig lidt underlig, at bruge sådan en til daglig (osse på
jobbet, sq!) i stedet for en kolbe. Og klart, den kræver tilvænning, men man
kan vænne sig til meget, haha!  :-D  I gamle dage brugte jeg den også til at
afmagnetisere tonehoveder med, med en kobberspiral rund om noget blik, som
'spids'.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: loddepistol spids/bøjle

http://www.lyricsdownload.com/oystein-sunde-kjekt-a-ha-lyrics.html

HM

Re: loddepistol spids/bøjle

I starten for mange år siden med den loddepistol lå heller ikke lige
til mit håndelag, da den kun må være tændt i 12 sek står der, og så
nåede spidsen ikke at blive varm nok til at kunne lodde nok.
Fandt så bare ud af at man jo bare skal lodde om det så tager ½-1 min
på kraftige kabler, det går fint, og har brugt den teknik i over 10
år.

Og så er den god til at lodde ledninger på akkuer, som jo kræver meget
varme på kort tid, og så hurtig køling for ikke at ødelægge akku.
Akkuerne kan ofte have en næsten ulodbar overflade, men file eller
krase lidt væk, så går det nemt.

Loddepistol har yderligere den fordel at den er næsten perfekt til at
krympe krympeflex  ikke på spidsen, men lidt længere opad holder til
spidsen, der er tilpas varme.
Og så rigtig god til at lodde kabelsko, så der er intet tab.
Samt lys på ved lodning i maskinrum mm.

Har skam også alm  25  og 40 W  loddekolbe,   samt en kæmpe 1,1 kg
loddekolbe med kæmpe  kobber tung spids,  har lige fået den og ikke
nået at starte den op endnu.

Hvordan får du så de 1 mm  kobbertråde til at sidde i spændeholder,
jeg har et hul på 3 mm.   Jeg mener jeg har et stykke ledning med et
stift kabel i, på vel 3-4 mm   med sort plast belægning på. Ved ikke
hvor det har været brugt,  højspændingskabel, stelkabel, eller måske
kraftig maskine?

Torben

Re: loddepistol spids/bøjle

Jeg fandt den kabelstump,  den er 3,5 mm   og 6 mm ialt med sort
plast, skal prøve at lave en loddespids af den.

Torben

Re: loddepistol spids/bøjle

Der er 4mm huller i min. Så jeg har taget et par 4mm massive messing-stikben
og save to hakker ned i dem. Et hak på den ene led og et på den anden, så de
danner et kryds. Så kan 1mm tråden presses ned i midten, og når man så
spænder udenpå, klemmes tråden fast. Nærmest som en borepatron.

En anden smart ting man også kan med en pistol, er at lave spidser i
underlige faconer, f.eks. til at lodde IC'er ud med. Flat packs med ben på 4
sider er ingen problem, man laver lige en firkantet spids der passer, godt
med tin på, så kan man varme hele vejen rundt på en gang.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Site Timeline